Kattis Dockor

Alla inlägg under oktober 2014

Av Katti - 21 oktober 2014 12:30

Köpte de här på en marknad en gång i tiden. Sedan dess har de förlagts någonstans, kan vara tillsammans med de försvunna miniatyrdockorna som inte heller står att finna. Jag la dem på scannern en gång i tiden, då jag inte hade någon digitalkamera. Hade ju gärna hittat dem o fotograferat dem i stället men då jag hittade bilderna ville jag dela med mig. Det är smycken - som synes. Örhängen med en minikniv o en kosa. Det andra är ett halsband med lädersnodd, en kniv. Båda knivarna har egen slida och är slipade som "riktiga" knivar. Det är riktigt knivblad på dem.  




En random pojkdocka i Kenstorlek. Har tappat hans namn just nu. Kniven är perfekt i storlek! 


Tori visar upp storleken på örhängessmyckena.

Av Katti - 21 oktober 2014 12:14

Fairy Princess Sindy. Jag köpte henne lös så hon har tappat sina guldvingar och en solfjäder som hör till. Hennes kläder består av flera delar, vilket gör att hon ser lite knubbig ut :) Det är en tutu underst, en gymnastikdräkt i vit pärlemortyg. Ovanpå den sitter ett fé-liv/väst i rosa och guld - som guldvingarna ska höra till. Och till det en stor prinsesskjol i rosa tyll. På huvudet sitter en tiara. Örhängena är ett par féer i guldfärgad plast. 


Av Katti - 21 oktober 2014 11:30

Grekisk mytologi är intressant och Mattel har gjort några dockor grundade på dess gudinnor. Grecian Goddess var del av The Great Eras Collection som visade upp dockor från olika tidsåldrar och världsdelar. Här är visdomens gudinna, Athena. Vis eller inte, hon var även krigsgudinna. Med sitt lockiga hår och guldornamenterade kläder ser hon ut att ha klivit rätt ur Olympen. Jag väntar på att få hem henne i kartong också så jag kan läsa mer om henne :) 


#15005 Grecian Goddess, 1996

Great Eras Collection


Barbie har rotade ögonfransar. Jag gillar hennes rödblonda, krulliga hår. 

Av Katti - 21 oktober 2014 10:30

En av våra europeiska prinsessor. Som jag sagt tidigare, har jag lite svårt att koppla de här till Dolls of the World - mer av världshistoria i så fall. De har kunnat hämtats ur vilket slott som helst med hårfärgen som skiljer dem åt. Danska prinsessan har svala nordiska färger i alla fall och hade väl kunnat vara en avlägsen släkting till Dronning Margrethe av Danmark. 


 

#56216 Princess of the Danish Court, 2002

Dolls of the World - Princess Collection

 

Med röda läppar och nedtonad sminkning ser hon nordiskt sval ut, liksom sin klänning. 

Av Katti - 20 oktober 2014 06:32

Sista indianen i Dolls of the World-serien fick en helt egen plats i serien. Inte en del av indianerna per se. Northwest Coast Native American Barbie, långt namn.... Vad man inte ser på henne är att hon har raka armar, sk PTR (Point-to-Rear). Hon gjordes med goddess-ansiktet. En fantastiskt vacker docka om man tar ur henne och klär om henne. 


 

#24671 Northwest Coast Native American Barbie, 1999





Vita mockasiner har hon, även om de knappt syns...  Något ur fokus här!

Av Katti - 20 oktober 2014 06:30

Dolls of the World fortsatte med indian nummer fyra i ordningen. Ännu en Diva/midge med svart hår och två flätor, klädd i helbrunt buckskin den här gången. Pärlutsmyckningar på ett band framtill och vävda band runt pannan och kantningar. Kartongen har nu ett nytt utseende. Boxdesignen ändrades till denna sexsidiga låda, där framsidan är formad som ett "burspråk". Bandet som tidigare gick snett över kartongen sitter nu i överkanten på boxen. 


 

 #18558 Native American Barbie, Fourth Edition, 1997

Dolls of the World Collection




Bruna mockasiner

Av Katti - 20 oktober 2014 06:29

Den här dockan har samma ask som tidigare Dolls of the World - och det står även på kartongen - dock fanns hon bara att köpa på Toys 'r Us. Hon har inget nummer i ordningen. Rent tekniskt är hon nummer fyra, men den siffran har en annan docka. Hon är helt enkelt en Native American Indian. 

Hon har Divas ansikte, korpsvart hår, delvis flätat och utsmyckat med silvertråd och turkosa band. Hennes skinnkläder är turkosa och bruna med broderier. 


 

 # Native American Barbie, 
Toys'r Us Special Edition

 Diva/Midges ansikte

En fjäder i hatten... ehhh håret.  


Vita mockasiner och bara ben. Sommarklädd.  

Av Katti - 20 oktober 2014 06:28

Den första indianen i Dolls of the World-serien. Jag tycker det är konstigt att det dröjde så länge innan de gjorde en indian! Mattel hade fram tills dess rest runt världen och visat upp dockor från när och fjärran. Den enda amerikanska anknytningen de haft hittills har varit hawaiianskor av olika slag. Varför inga indianer förrän under tidigt nittotal? Hur som helst.

Min första indian har en kul historia bakom sig. Jag har fått henne av min lillebror. Han var i London och gick in på Harrod's för att leta efter en annan docka jag bad honom söka. Han hittade henne men också den här indianen och när han kom till kassan ville han betala - med kontanter o det var något oerhört ovanligt på Harrod's i början av nittiotalet. Han fick med sig dockorna hem och jag blev jätteglad över min första indian! Indianer hör till de dockor jag gillar mest av allt. 

Native American Barbie kom i en helt ny typ av ask - med sidor och front i plast. Man kunde se hela dockan från sidan. På framsidan fanns även en del av dockans detalj i ett band snett över fönstret. Den här typen av kartongen, med eller utan sidofönstren var sedan standard i Dolls of the World-serien under en massa år. 

Jag är rätt fascinerad att de valde en vit buckskin-dress till henne och inte nåt i brunt. 


 

#1753 Native American Barbie, 1992


Diva/MIdge fick låna ut sitt ansikte till indianen. Hon har korpsvart hår (vilket är första gången Midge ser ut så) i flätor med turkosa band och långa silverörhängen med turkosa "stenar" högst upp. 

 Hennes vita "buckskin"-dress är utsmyckad med silverdetaljer och turkosa pärlor på tryckta mönster. 

Vita mockasiner 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards