Kattis Dockor

Alla inlägg under oktober 2014

Av Katti - 4 oktober 2014 02:06


Magdans ja. Det är ju tjejerna på Hawaii rätt bra på också. Hawaiian Barbie är inte den första Hawaiianskan, men faktiskt den första i serien! Det har funnits Hawaiian Barbie förr och en South Pacific, men det här är första gången hon är en del av Dolls of the World.  Hawaii, USA? Finns det fler? Polynesian har också gräskjol. 

Hawaiian, USA har gul gräskjol, bikini o lei med en orange blomma i håret. 


 

W3443 Hawaii, U.S.A Barbie, 2011


KayLeas ansikte. Så naturligt vacker!  


En liten havssköldpadda följer med Barbie. 

Av Katti - 4 oktober 2014 02:01


Vi tar oss väl vidare bland de vackra asiatiska tjejerna. Dolls of the World, eller snarare Festivals of the World. Diwali. Den här tjejen har varit högt upp på önskelistan. Hon såldes i en mer begränsad upplaga än andra Dolls of the World. Det gjorde flera av Festival-dockorna och jag saknar ännu flera stycken av dem. 

Diwali är en högtid i Indien, då man firar nyår, med en ljusfestival i oktober/november. Högtiden följer månen och den styr när festligheterna infaller. 


 

J0946 Festivals of the World - Diwali Barbie, 2006



Diwali Barbie gjordes med ansiktet av en gudinna, 1998 Goddess.


Av Katti - 4 oktober 2014 01:59


För att spinna vidare på det arabiska temat från Marocko visar jag här upp ett ljuvligt par. Har önskat mig det här setet i fler år och för nån månad sen fick jag chansen att köpa det till ett vettigt pris. Ordinarie säljpris var 99 dollar. Dockorna var dyrare då, överlag. Å andra sidan fick man vädligt mycket för pengarna. Detaljer. Kläder i flera lager. Inte hopsydda delar och halva plagg. 


Tales of the Arabian Nights är Barbie klädd som Scheherazade som berättar etthundra och en sagor för Sultanen, en av de snyggaste Kendockor Mattel gjort. Han har en unik ansiktsform, endast gjord för denna utgåva. 


#50827 Tale of the Arabian Nights, 2001
Magic and Mystery Collection, Second in a series.  



Ken som sultanen, den arbaiska prinsen. Det är den enda versionen av det ansiktet, även om han är väldigt lik andra dockor från senare utgivningar. Även om de ter sig lika i första ögonkastet skiljer sig en hel del detaljer i formen av mun, näsa, haka och så vidare. Åsså har han ju förstås gjutet plasthår. 

Turbanen är detaljerad , sydd i flera lager - inte bara tryckta tyger... Många fina detaljer! 


Barbie som Scheherezade gjordes med Godessansiktet. Hon påminner mycket om Princess of India. Ser just... Undrar om det är mässing i örhängena? I så fall måste jag nog ta ur dem. Är det plast kanske hon klarar sig men metallen i örhängen har i alla tider gett gröna öron till dockorna. 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~ 


En film från Mike'N Elio från The Toy Vault, där de recenserar det här setet: 


Av Katti - 4 oktober 2014 01:58


2013 var sista året Mattel tillverkade Dolls of the World. En av dockorna som såldes var en andra version av Marocko. Asken har samma utseende i trycket men den är en enklare, vanlig boxvariant. Tidigare Passport-dockor hade en koffertliknande ask. 

Marocko Barbie bär en vacker grön klänning med guldfärgare och mörkrosa mönster. Ärmar och en ytter/överkjol är sydd i mörkrosa organza och med detaljer i guldfärgade paljettband. Dockan (Lara) har ögonskugga i grönt som matchar klänningen. Hon är jättvacker! 


 

X8425, Morocco Barbie, 2012


Jag hade nog tur som fick tag i en vacker docka. De kan se ut lite hur som helst. En fantastiskt vacker Lara. 

Men vad värst är, är deras JÄVLA limhuvuden. Varför?? O jobbigt när man, som jag gärna har dockorna kvar i kartongen. Limmet sipprar ut och kladdar ner kartongen bakom dockan. 


Av Katti - 4 oktober 2014 01:57


Vi reser lite norrut från Chile o besöker Mexico Barbie. Hur glad jag än är åt att jag köpte den här tjejen är jag skitförbannad att jag inte valde Mariachin när jag hade chansen. Hade jag vetat då, vad jag vet idag hade den andra dockan funnits hos mig! 

Hur som haver. Mexico Barbie gjordes med ansiktet från Tango Barbie. Passande, då det är en latinsk modell. 


 

W3374 Tango Barbie, 2011



Så läcker med lila ögonskugga! 



Barbie bär på en liten chihuahua.

Av Katti - 4 oktober 2014 01:56


Passport Chile Barbie köptes också lös i kartong, men komplett med sin chilenska foxterrier. Hon är klädd som en chilensk cowboy. Eller Mattels syn på hur en chilensk cowboy ser ut. 


 

W3494 Dolls of the World, Passport Chile, 2011




Så söt med Teen Skippers ansikte från 1995. 



Voff! 


Av Katti - 4 oktober 2014 01:54


Argentina köptes lös, men komplett, sånär som på hennes papper. Passet kanske? Hon tillhör Passport-serien :) Vad den lilla puman gör med henne vet jag inte. De är väl vanliga djur i Argentina då? 


W3375 Argentina Barbie, 2010



1990 Teresas ansikte





Av Katti - 4 oktober 2014 01:50


Från den gröna ön, till Island. Barbie är en blond tjej med blå ögon och håret i flätor. Björk, den kända isländska sångerskan är så långt från Barbie från Island det går att komma med sitt mörka hår. 


 

#3189 Icelandic Barbie, 1986






Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards