Kattis Dockor

Alla inlägg under januari 2022

Av Katti - 29 januari 2022 16:54

Star Ace gjorde en Snape jag ville ha för några år sen, men det var innan jag var fullt ut bekväm med att köpa från dem. Önskar att jag gjort det. När de gjorde Snape 2.0 några år senare kunde jag inte låta bli. Eftersom jag inte sett den första kan jag inte säga hur hans ansikte är. 2.0 ser väldigt gammal och sliten ut. Han är visserligen rätt härjad i sista filmerna, men han är inte riktigt lik Alan Rickman som ses på framsidan. Sen vet jag inte varför de gett honom sån grop/jack i hakan? De har även glömt Snapes vita manschetter som sticker ut ur hans överlånga rockärmar. Det fixade Mattel i sin version

Förutom det är Severus Snape 2.0 helt OK. Mer än OK. Hans hundra knappar (nåja) i den snäva rocken med stel kinakrage finns på plats. Han bär en slips man knappt ser om man inte knäpper upp rocken. Byxorna är svarta och spär på Snapes mörka Slytherinlook. Den fladdermusliknande capen är exakt så vid och fladdrig den ska vara, med ärmar han kan välja att stoppa armarna i eller inte. 

Eftersom han fortfarande är Potions Master i den här versionen, hör han inte till de sista filmerna. Snape kommer med lite trolldryckstillbehör. En gryta med brännare att koka sina brygder i och en pinne att röra runt med. Tre rör med nån vätska i, ett glas med något färdigt, en flaska (kan vara Truth Potion) och en stor flaska med Polyjuice Potion (förvandlingsdryck). Givetvis har han med sitt trollspö i lådan och ett par extra händer för olika poser. En blå blixt som ska visa en kastad trollformel finns också med. 


SA0081 Severus Snape 2.0, ©2019

My Favorite Movie Series

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

I bakgrunden Alan Rickman som Severus Snape i Harry Potter och Dödsrelikerna del 2. 


Av Katti - 28 januari 2022 23:51

Star Ace har licens att tillverka figurer från Harry Potter's Wizarding World och denna huvudgoblin från Gringotts bank är en av dem. Den finns i två olika set och jag önskar att jag hade råd att köpa DeLuxe-setet då ett skrivbord/ eller en del av bänken på Gringott's följer med. Precis som i första filmen, The Philosopher's Stone. 


SA0091 Harry Potter Wizarding World - Gringott's Head Goblin, ©2021
Star Ace

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~


The Noble House Dobby / Star Ace Head Goblin

-

~~~~~~~~~~~~~~ 


-

~~~~~~~~~~~~~~


Screens från filmen: 

-

 -

 -

-

Av Katti - 28 januari 2022 23:45

Bendable Dobby. Det här är The Noble House version av Dobby, the House-Elf. Han är gjord i ett gummimaterial och vissa delar av honom är böjbara till olika positioner. Gissar att det är en kärna av någon metall i honom som håller positionerna. Hans skitiga plagg är avtagbart, men det är nog lite besvärligt så jag har aldrig provat. Första versionen  av Dobby har samma illustrationer mm som Mattels och Star Aces alla Harry Potter Wizarding World-dockor/figurer. 
Det kom en andra version i en "blisterbox". Där ingår han i en serie The Noble House, eller i det här fallet NobleToys kallar BendyFigs. Figuren är densamma, fast det ingår en ställning i den nya, boxade versionen. 


 

NN7365 The Noble Collection - Bendable & Poseable Dobby
Harry Potter Wizarding World


~~~~~~~~~~~~~~~


NobleToys Bendyfigs - Dobby

Harry Potter Wizarding World Series I

-

Av Katti - 28 januari 2022 23:03

Jag insåg för bara ett kort tag sen att Mattel gjort en Dobby-figur i sin Harry Potter-serie. Jag har ett par Dobby från The Noble House sen tidigare, men hittade den här på Amazon. Mattels egen version av Dobby the House-Elf. Något mindre än tNH-versionen. The Noble House Dobby är lika stor som Gringotts 1:6 Head Goblin från Star Ace, men i filmerna är han rätt lång. Dock finns ju inga bilder av dem tillsammans. Griphook är ungefär lika lång som Dobby och han är ju kortare än the Head Goblin så ja... Dobby ska nog kanske vara något mindre än The Noble House gjorde honom.  


GXW30 Harry Potter Wizarding World - Dobby, the House-Elf, ©2020 

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


Vilken jag föredrar? Det vet jag inte än. Måste nog deboxa Mattels Dobby först o se hur han funkar med Harry o gänget. Just nu står tNH-Dobby med mina Potterfigurer i hyllan, lika stor som The Head Goblin. 


Av Katti - 26 januari 2022 14:34

Barbie och hennes systrar har sålts i många olika sammansättningar i set. Det här är ett av två Sharin' Sisters-set som såldes i början av 90-talet. Jag har haft Barbie och Skipper sen tidigare (båda skolösa/saknar sina originalskor) och har precis fått en Stacie i gåva av en Facebookvän. Han ville ha henne identifierad, fick det och skickade henne till mig "bara-för-att".

♥ Underbart ♥



Stacie saknar nästan alla sina kläder. Kom endast i sina under-bikinibyxor och saknar alltså en överdel/klänning i grönt, en rosa jacka, en keps, en tyllkjol, ett par strumpor i samma flerfärgade tyg som underbyxorna - och skorna förstås. Dock har jag skor till alla dockorna i mina gömmor, har bara inte grävt fram dem (igen). 


5716 Sharin' Sisters, ©1991


 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

♥ Tack till Brian! ♥  


~~~~~~~~~~~~~~~

Lånade bilder: 

 -

-

Av Katti - 19 januari 2022 21:13

Mattel fortsätter sin linje med att inkludera olikheter. VI fick en andra vitiligo-docka i denna Curvy Fashionistas 171. Hon har Summers omgjorda ansikte från 2011 och hasselbrunt hår. Ögonen är gröna. Hennes klänning har gigantiska "polkadots" i ljust lila på en mörkt rosa botten. Hon bär en liten handväska i syrénlila i ena handen och på fötterna har hon ett par vita stövletter med halvhöga klackar. 


 

GRB62 Fashionistas 171, ©2020

Asst. FBR37

Ansikte: Summer 2011


 -

 

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

-

Ansikte: ©2011 Summer 
Kropp: ©2016 Curvy
Armar: Båda raka
Fötter: Välvda för klackar


Av Katti - 12 januari 2022 17:35

När jag nu hittade tiden att göra lite nya inlägg och lägga upp några ansikten på sajten påkallade detta även det här. Två asiatiska killar med nästintill samma ansikte. Det skiljer en del detaljer som i sin tur gör att det blir lite variation - förutom det mest uppenbara i frisyren. Mohikanen har vi sett några gånger, men den högra finns ännu bara i Fashionistas 175. Mest kul är i alla fall att de lutar åt det asiatiska hållet - med ett uns av latinsk karaktär. De är vad man gör dem till, men det är min syn på dem. 


-

Vinkeln är inte exakt samma, så det blir inte helt rättvist. 

-

Av Katti - 12 januari 2022 16:45

Den här killen älskade jag första gången jag fick se honom. Han påminner om Sid Vicous, fast ännu mer om en brittisk universitetsprofessor jag träffade en gång på ett forskningsinstitut jag jobbade. Jag har letat bilder på honom, men inte hittat några. Hade hoppats att jag hade bilder på honom - om inte annat för att jämföra min minnesbild av professorn med den här dockan. Jag minns professorns skotterutiga byxor och skinnjacka med nitar. Under den bar han en t-shirt med något rockigt tryck i olika färger. På fötterna bar han ett par grova kängor. Håret såg ut ungefär som här, en riktig tuppkam, om jag minns rätt var han rödhårig. Tuff för att vara universitetsprofessor :) 

Fashionistas 176 har en ärmlös gråmelerad tröja med svarta stickningar till sina rödrutiga byxor i riktigt smal modell. Dockan i sig är en Slim också så det pinnsmala intrycket försärks ytterligare. Skorna är svarta nitkängor. Håret är brunt, klippt i en mohawk där hela toppen är färgad rosa. Han har gröna ögon, något pixliga. 


 

GVY29 Fashionistas 176, ©2020
Asst. DWK44

 -

 -

 -

Ränderna vid näsroten är vanligt idag. De kommer från maskinen som stämplar ögonen. 


 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 

 -

-

Ansikte: ©2018 Asian Mohawk
Kropp: ©2017 Slim
Armar: Båda raka

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards