Kattis Dockor

Alla inlägg under maj 2017

Av Katti - 30 maj 2017 22:33

Bara en liten parentes mitt i allt nytt - o nygammalt. En gammal docka. Har haft henne i många år. En kompis gör om dockor hon hittar på loppis o funderade om hennes senaste eventuellt var klippt men jag rotade fram den här tjejen ur arkiven o sa att det finns några korthåriga dockor. Det här var inte den jag letade efter, men det var den jag fastnade i så länge. Nåja, en repris i bloggen är hon hur som helst. 



Av Katti - 26 maj 2017 19:35

Byron Lars är en av Mattels designers, vet inte om han är kvar hos dem men han gjorde bland annat en serie dockor med afrikansk inspiration under början av 00-talet, Treasures of Africa. Mbili här, är andra dockan i serien, Mbili betyder just två på swahili. Hon är den första Barbiedockan med det ansiktet och således den docka som fått namnge det. Det har gått ett gäng på Tradera i dagarna, tror ingen blev såld. Jag tycker de var lite väl dyra för 1500:-/st när jag fick hem min från USA för kring tusenlappen - inklusive tullavgifter. Det går att fynda om man har lite tålamod.

Jag snubblade över Mbili i ett helt annat ärende och slog till utan att tveka. Det tog över en månad för henne att komma hit och jag var väl lite orolig att hon skulle bli en i PostNords statistik över borttappade försändelser. Har varit vansinnigt mycket av det senaste tiden. Till slut dök hon upp i alla fall. Hade ju önskat att säljaren hade säkrat henne bättre i boxen, som det var nu fick hon fritt spelrum och hennes fjädrar och håret hade fått sig en del törnar. Dock är hon hel och de går att fixa. Jag behövde i alla fall inte fundera om jag ska deboxa henne eller inte, för hon var ju redan lös! 


Treasures of Africa är som sagt en av de serier Byron Lars designat för Barbie och Mattel. Han har gjort andra samlarserier också, med den ena dockan vackrare än den andra. Jag har dock ett problem med min Mbili. Hennes ögonfransar är så tjocka i ena ögonvrån att hon ser vindögd ut! Hon är inte det, utan det är som sagt, bara en illusion av tjocka, eller många och spretiga ögonfransar. Förutom det är hon riktigt läcker! 


55287 Mbili, 2002
Seconds in the series - Treasures of Africa Collection 

Kartongen har ju fått sig några törnar och hade kanske kunnat vara i något bättre skick, hade den varit inslagen i extra silkespapper. Som det var nu, låg den lös i kartongen och är rätt sliten efter sin månad på väg. Svart färg är dessutom inte så kul att ha o göra med i kartongväg. Fingeravtryck och slitage syns så mycket mer!  

En glad Byron Lars pryder baksidan. 

 -

 -

-

Av Katti - 26 maj 2017 18:40

O apropå pärlbroderier. En annan OOAK är denna. Pocahontas har fått sig en törn i ansiktet och ena ögonbrynet är utsmetat, men kolla in hennes kläder! Så glad över den här tjejen! Hennes dress är sydd i sämskskinn i två färger och filt (mockasinerna). Pärlväv är fastsytt kring axlarna och en lång radda pärlor kantar hennes dräkt. Har en Kokoum från samma person som sytt den här och hans dress är sydd i filten Pocahontas har i mockasinerna, medan hans mockasiner är sydda i samma mörka sämskskinn Pocahontas har nertill. Han syns i mitten på bilden nedan. Love it! 


-

Min lilla indianby - hastigt o mindre lustigt uppkastat på skåpet. 

Av Katti - 26 maj 2017 18:31

Sprang förbi den här tjejen i fotoarkiven. Köpte henne av en samlare i Holland för ett par år sen o har nästan glömt henne. Måste hitta en bra plats att ställa henne på. Veroniques klänning är inte riktigt my cup of tea, men den passar henne. Hemsydd om jag minns rätt. Pärlbroderier och volanger. Pearlescense Veronique är en Jason Wu-docka och en av Integritys äldre Fashion Royalty-dockor. Hon kom från början klädd i en aprikos body/baddräkt med volanger, tillsammans med ett par solglasögon, förmodligen ett par slippers och en ursnygg väska. 



Åsså dessa evigt flygande hårstrån som alltid ska störa!  

Av Katti - 26 maj 2017 16:01

Har ju glömt att dela den här tjejen men när jag ändå tar Askungens närmaste(?) får hon hänga på. Tidigare i bloggen har jag visat Askungen i sin blå klänning. Här är hon klädd för bröllop. Det var då för väl att prinsen än en gång lyckades rädda hennes glassko och hitta en passande fot. 


CGT55 Wedding Day Cinderella, 2014 

-

-

Av Katti - 26 maj 2017 13:47

Askungen är en av mina favoritfilmer från Disney. Snövit och Askungen ligger tätt intill varann i topp. Snövit är och förblir min favoritprinsessa men Askungen är inte långt därifrån. De satte ner priset på några av dockorna från spelfilmen och jag var ju bara tvungen att få tag i de här två damerna. Såg filmen sent omsider och de har verkligen fångat karaktärerna - och skådespelarna väl i deras dockversioner. Det här är några av de sista Disneydockorna Mattel gjorde innan licensen gick över till Hasbro. O tack o lov att det var Mattel som gjorde dem. Hasbros kändisar har inte alltid varit så fantastiska. Roliga o kul o rätt lika, men ingen klår Mattel på fingarna när de lägger manken till. 


Från spelfilmen om Askungen är här den elaka styvmodern och den goda fén. Lady Tremaine spelades av Cate Blanchett medan rollen som Fairy Godmother välförtjänt axlades av Helena Bonham Carter. Lite annat än hennes sura Queen of Hearts från Alice i Underlandet. En docka jag ångrar att jag inte köpte när jag hade chansen! 


Cinderella Asst. CGT57, 2014

-

~~~~~~~~~~~~~~~


CGT58 Cinderella - Lady Tremaine, 2014


Har en grej jag inte gillar med henne. Alls. Det är hennes påmålade långa handskar. Många är de samlare som tagit hennes huvud och satt det på nån annan docka för att bli av med dem och hennes statyett-kropp. Tyvärr försvinner ju även möjligheten till att hon ska ha ett par långa, vackra handskar - om man inte kan sy ett par åt henne som ersättning. 

 

Cate Blanchett i sitt essä.


~~~~~~~~~~~~~~~


CGT59 Cinderella - Fairy Godmother, 2014


Klänningen den goda fén bär, vet inte vad jag ska säga om den. Ska ju föreställa vara nåt av ett sagoväsen och den där pärlemorskimrande ytan och färgen ska väl minna om det men det ser mest billigt ut. Blir lite fel proportioner på nåt vis. Har lite svårt att förklara det där. Hon ser ut som om nån klätt henne i skimrande presentfolie. Hon är om möjligt, än mer statyesque än Lady Tremaine, med sina för evigt upphöjda armar. Jag tror inte hon har böjbara armbågar under ärmarna. 

 

Dockan kanske inte ger direkta vibbar av Helena Bonham Carter, men trots det finns det stora likheter med hennes filmkaraktär. 

Av Katti - 21 maj 2017 20:12

Två små söta féer. Den ena sitter på en nyckelring och den andra kan ha gjort detsamma nån gång. De är båda köpta begagnade så de är lekta med. Lite smutsiga och lite rufsigt hår. Inget som inte går att åtgärda med ett litet bad och kamning. Har en med rosa hår liggandes hos en vän i USA och det hade varit kul att visa upp henne också. Får bli nån annan gång. De är så charmiga med sina inåtpekande tår och smått knubbiga armar.

♥ 


 -

-

Av Katti - 20 maj 2017 15:54

Det uppkom lite prat om Petra och eftersom jag inte visat upp min Gaucho Petra i kartong tar jag tillfället i akt att göra det nu. I serien fanns även Fred, Peggy och en häst, som en av våra tjejer hade när de var små. Tror att hästen har kvar alla delar ännu. Jag har just insett att det finns två olika mexikanska Petradockor! Den andra heter Mexico o jag har alltid trott att de varit samma, men idag har jag sett just Mexico Petra och hon bär andra kläder och har hål i öronen. Gaucho är "enklare". Då är det säkert Mexico Petra jag har lös sen tidigare! Hon har en fläta, som den här tjejen inte har. O när jag sen tittar på mina skannade broschyrer (bilder nedan) ser jag ju att de är två olika. Fattar inte hur det har gått mig förbi tidigare! 


"Guachos" är sydamerikas motsvarighet till cowboys - så Petra här kan vara från Argentina, Uruguay, Paraguay eller Brasilien. Mexico Petra är ju från... Mexiko. 


 

 Gaucho Petra

Plasty/Lundby

-


Största skillnaderna mellan serierna (förutom kläderna) är Freds hårfärg. Gaucho är nästan svarthårig medan Mexico har brunt hår som de flesta andra Freddockor. 

-

~~~~~~~~~~~~~~~


 Petra i Barbie Fashion Avenue. 

 Gaucho Petras kläder med bortklippta volanger

 Gaucho Peggy

Gaucho Fred med sitt mörka hår. 

Har två Gaucho Fred o den nedan är mer sliten i håret, men jag hade bättre närbild av honom... 

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards