Kattis Dockor

Alla inlägg under februari 2022

Av Katti - 22 februari 2022 22:00

Hudson Bay's Company, HBC är det äldsta företaget i Amerika med sitt säte i Toronto, Kanada, men styrdes från England fram till 30-talet. HBC Stripes är andra Barbiedockan Mattel har gjort i samarbete med HBC. För ett par år sen, 2020 firade företaget sitt 350-årsjubileum och vi fick en äventyrlig tjej med en paddel i ena handen, givetvis med HBC-ränderna på vit bakgrund. 
Idag är en speciell dag, kallad twosday (många tvåor i årtalet och det är tisdag) och som en parentes kan berättas att den här dockan är köpt av min kusin i Kanada, för ordinarie pris, men det finns en butik i USA som heter Tuesday Morning, som säljer henne för ungefär hälften... *suck*


GHT68 HBC Stripes Barbie, ©2019


 -


Tyvärr har hon väldigt pixligt ansikte. 

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Ansikte: June Collector, ©2018

Av Katti - 15 februari 2022 00:02

Fashionistas 178 är en liten/Petite Kira med lila hår. Tyvärr är det polypropylen och inte saran så jag vågar inte göra så mycket med det - o sen när gör jag mycket med mina dockors hår ändå? 

Hon går helt i lila med lila hår, uppsatt i en hög hästsvans mitt på huvudet och en klänning i metallic-lamé - det är lite svårt att få fram mönstret i tyget, det är  vad man likna vid kristaller. Ljust syrénlila skor på fötterna - och för ovanlighetens skull är det en höger- och en vänstersko! Jag hade hellre sett en snygg pumps än dessa sportskor Mattel ger så många dockor idag. 178 kommer helt utan accessoirer, men med ett par silverfärgade dinglande örhängen i formen av trianglar.  


 

HBV12 Fashionistas 178, ©2021
Asst. FBR37

Ansikte: 1980 Kira

 -

 

 -

 -

 -

-

 -

 -

 -

 -

-

Artikelnummer/ID: HBV12, Asst. FBR37
Docka/namn: Fashionistas 178 'Purple Monochrome'
Copyrightår: 2021
Ansikte: ©1980 Kira
Kropp: ©2016 Petite
Armar: Båda raka
Fötter: Platta


Av Katti - 12 februari 2022 09:45

Det kommer ett set med Chelsea i rullstol. Kul för alla rullstolsburna barn att kunna får en barndocka också. Tidigare finns Becky (90-talet) i tre olika rullstolar, Barbie har fått fyra och Ken en rullstol. Detta innebär också att Chelsea får böjbara/artikulerade ben. Det är många som efterlyser det. Det är lite bakvänt att de dockor som har svårast att röra sig, får rörligaste kroppen. Fashionistas och Chelsea är stela som pinnar, annars. 

Jag saknar ännu Chelsea med detta, nya ansiktet med gigantiskt leende. Kanske beställer dessa då när de blir tillgängliga utanför USA, utan tullar och andra avgifter. 


 Foton: Mattel

-

Av Katti - 9 februari 2022 14:30

Fashionistas 182 är nog den docka jag sett mest fram emot av 2022 års Fashionistas-serie. Hon har ett nytt, fräscht ansikte med brett leende och en näsa med karaktär. Kolla hennes profil! Just sitter just och bingear Castle och hon påminner så mycket om Kate Beckett. Troligen är jag bara färgad av min förälskelse i serien :) 


Nåja, tillbaks till dockan. Hon har brunt, lockigt hår rotat i flera bruna nyanser med en gjuten, gul halsduk "knuten" i håret. Klänningen är orange med blommönster och rackarns söt med singoallaöppning, puffärmar och hopdragen vid bysten. Nedtill är en volang sydd för att understryka det feminina. Blomtrycket går i vitt och aprikos. Den är nog en favorit bland de senare årens underliga val av klänningar. Skorna är naturvita åt sandhållet, med höga "flätade" klackar/sulor och band som går omlott över foten (höger och vänster är likadana) och "knäppning" över vristen. Det är inte superstarskor som de facto ÄR knäppbara, utan det är sedvanliga Fashionistasskor med gjutna remmar och skåra baktill. Men de är snygga och passar hennes något solbrända/latinska look. 

Ögon och läppar är tyvärr något pixliga, ögonen två nyanser i brunt och läpparna en mild, rosa färg. 


 

 -

 -

 -

 

 -

 -

 -

 -

-

 -

 -

 -

-

Artikelnummer/ID: HBV16, Asst. FBR37
Docka/namn: Fashionistas 182
Copyrightår: 2021
Ansikte: ©2020 Barbie HBV16
Kropp: ©2015 Original Genuine Barbie® 
Armar: Båda raka
Fötter: Välvda för klackar

Av Katti - 9 februari 2022 14:26

Color Blocks går hon som, Fashionistas 177, men det säger inte hela sanningen. Det är Color Blocks med blommor. Halva klänningen röd, halva rosa, med djup V-ringning och korta puffärmar med hopdrag till ett litet volangavslut. Blommönstret är likadant på de två tygerna i vitt och blålila, med rosa på det röda och rött på det rosa. Klänningen är enkelt men snyggt figurskuren, min har en extra liten bit lös tråd fastsydd i fronten jag ska klippa bort. Ser ut som en "gylf" längst ner med den där tråden. 

F177 har en asiatisk look, liksom första gången vi såg ansiktet, men ännu mer uttalat den här gången. Svart hår och mörka ögon (väldigt pixligt och "glittrigt" tryck) med tjocka ögonbryn. Läpparna är bubbelgumrosa och matchar klänningen. Skorna är högklackade med "remmar" hela vägen framtill, gjutna i en syrénlila ton. I handen håller hon en lila fjäril som jag inte listat ut om det är en blaffig helhandsring, eller bara ... en fjäril? De verkar ju vara rätt poppis, de där gigantiska ringarna så det ska väl vara en ring. 

-

 

 -

 -

-

 

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


Kroppen har fått ett tillägg i stämpeln, med Genuine Barbie i en ruta. Har bara sett det på två dockor ännu. 

-

Artikelnummer/ID: HBV11, Asst. FBR37
Docka/namn: Fashionistas 177
Copyrightår: 2021
Ansikte: ©2020 Barbie GRB52
Kropp: ©2015 Original Genuine Barbie® 
Armar: Båda raka
Fötter: Välvda för klackar

Av Katti - 9 februari 2022 13:58

Så fick jag min andra "Rafa". Rafa själv har jag inte, då han endast såldes med två andra dockor i ett gift set (han är med i Barbiefilmerna Big City, Big Dreams).

Fashionistas 183 är en bredaxlad (Broad) Ken med mörk hudton och Rafas ansikte. Han är rätt häftig i de där klatschiga färgerna, men jag önskar att vi fick lite vanliga jeans till de här killarna. 183 kommer i neongröna shorts till en vit t-shirt med kamomönster/färgfläckar i samma neongröna, lila, orange, gult och svart. Vet inte hur kamouflerad man blir i den utstyrseln? På fötterna sitter i alla fall de coolaste silverfärgade skorna som matchar hans mörka hudton. Guld hade kanske varit snyggare, men lite vulgärt. Brons/koppar hade varit skitkul, men slagit sig hårt mot färgerna i kläderna. Kanske inte koppar mot de där orange tonerna, det hade funkat bäst. Men silver är helt OK. 


 

 -

 -

 -

 

Den här snubben är mörk. Väldigt mörk. Jag funderar på att ge honom en MtM, men än så länge är det bara det, funderingar. De är inte en exakt matchning, han och LOOKS Model 4, aka Jon, men de är nära nog. 


 -

 -

 -

 -

Ansikte: 2016 Rafa 

 -

 -

 -

 -

-

Artikelnummer/ID: HBV23, Asst. DKW44
Docka/namn: Fashionistas 183
Copyrightår: 2021

Ansikte: ©2016 Rafa
Kropp: ©2017 Broad
Armar: Båda raka

Av Katti - 5 februari 2022 14:09

Det som slog mig allra först när den här killen landade på mitt köksbord, var hur bredaxlad han är. Han ryms inte i "väskan" ens! Armarna går inte ihop mer än de gör. Han har byggt för mycket överkropp. 

184 har länge varit en sån där, gillar jag? Gillar jag inte? Gillar jag? Eller inte? Kan säga att jag avgudar honom! Han är vansinnigt söt! Hjälmhåret var ju det som velade, men med facit på hand, ger den där frisyren honom ett lite busigt intryck. O jag älskar hans MonaLisa-esque leende. "Jag vet nåt som inte du vet". 

Han kommer i en svart, kortärmad skjorta med tropiskt blommönster i olika orange/korall-toner och vitt till ett par trekvartslånga byxor i tegelfärg. Vita sportskor på fötterna. 


 

HBV24 Fashionistas 184, ©2021

Asst. DKW44


Ansikte: ©2020

 -

 

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

-

Artikelnummer/ID: HBV24, Asst. DKW44
Docka/namn: Fashionistas 184
Copyrightår: 2021
Ansikte: ©2020 Curly Top
Kropp: ©2016 Original(?)
Armar: Båda raka
Designer:

Av Katti - 5 februari 2022 13:54

Tre kurviga tjejer med olika årtal. Varför? Jag kan inte se att det skiljer något i deras gjutning som skulle påkalla ett nytt årtal. Om det nu inte är så att Mattel förnyade copyrighten tre år i rad. Men varför det i så fall? Har man fått en copyright på något känns det konstigt att det skulle gå ut efter ett år bara? O sen vara kvar i fem år utan förnyelse? Eller fyra då. Den dockan som påkallade detta är en ny Fashionistas för 2022, med ©2021 på kartongen. Dockans kropp är märkt ©2016 så mellanmodellen av de här tre kropparna (fast en annan docka). 

Det har ingenting med vare sig fotställning eller armtyp att göra. Inte hur armar eller ben är fästade. Halsarna är likadana såvitt jag vet (har inte tagit av något huvud för att bekräfta detta) och de gjutna underbyxorna är likadana. Vad har bestämt ett nytt årtal? 
Gick igenom de Curvy jag har i närheten och hittade att de flesta har ©2015, några ©2016 och ytterligare några har ©2017, men jag ser inte den minsta skillnad på dem. Eller jo. Deras underbyxor. "Trycket". Bredden på ränderna skiljer. Måste vara det.... 


 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

-

Kan detta vara orsaken? Olika mönster i underbyxorna? Måste nog jämföra de jag hittat. 

 -

 -

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2022 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards