Kattis Dockor

Alla inlägg under oktober 2017

Av Katti - 30 oktober 2017 10:15



Av Katti - 17 oktober 2017 19:11

Jag har så många gånger sett Evi-skor sålda som Kelly/Shelly o det gör mig vansinnig. Prova sätt ett par Kellyskor på Evi får du se!!! Kelly kan förvisso kliva i Evis skor, men hon kliver lika fort ur dem igen, eftersom de är för stora! Alldeles för stora. OK, jag vet att alla "folk" o gemene man inte vet allting, men Kelly är min lilla ögonsten och när "folk" klumpar ihop henne med Evi, gör det mig lite ledsen. Speciellt när det kommer från människor som dagligdags handskas med dockor och vet att det skiljer dem emellan. 


Här har vi än en gång en jämförelse mellan Kelly och Evi. Den större Evi Love kontra en Kelly/Shelly (- eller kompis-docka). 


Evi t.v är större, längre, kraftigare - allt är större på henne. 

Fötterna - en viss skillnad... Eller? 

Skorna skiljer en hel del i storlek - som sig bör. 

 -

Skon tv är förmodligen en Kelly-klonsko, men i samma storlek som Kelly/Shellys skor. Evis är mycket större. 


~~~~~~~~~~~~~~~

Sen har vi det där med Kelly kontra Shelly. De är samma docka. Kelly kan vara ett pojknamn lika gärna som ett flicknamn o det kan finnas europeiska språk där Kelly betyder nåt annat, därför blev det Shelly när hon korsade Atlanten och kom till Europa. Nedan de två första Kelly/Shelly-dockorna. 

 Baby Sister Kelly AA, Bathtime Fun Shelly


~~~~~~~~~~~~~~~


Inte bara Kelly bytte namn när hon hittade till Europa, här kommer några andra exempel. Det finns fler dockor som bytt namn, och andra dockor med samma/annat namn i Europa. Kan bli väldigt förvirrat. 

Melody/Susie, Jenny/Julie, Melody/Susie. 
Senare bytte amerikanska Marisa namn till Susie i Europa, medan Jenny fick behålla sitt namn... Osv... 


 ~~~~~~~~~~~~~~~


Här finns det två kanadensiska boxar också - därav namnet Kelly Club på dem, men i Europa hette dockorna detsamma som i Kanada, medan de övre är amerikanska versionerna. 

Tamika/Tabitha, Kelly/Shelly, Nia/Tamera 

Av Katti - 15 oktober 2017 16:45

Jag är inte sådär superpetig att mina dockor ska ha sina originalkläder - längre. När jag inte hade så många var det mer noggrannt att jag skulle ha dem så nära originalen det går. O med det sagt vill jag säga att jag söker Teresas klänning... Köpte dockan bland andra dockor o hon bar nån billig kinesisk "pappersklänning". 


Bilden på klänningen nedan är inte min utan hämtad från nån eBay-auktion, eller möjligen nån hemsida. Minns faktiskt inte (apropå föregående inlägg om källhänvisning). Skulle du råka sitta på en sådan klänning och inte behöver den, kan du väl skriva en kommentar här? 

Av Katti - 13 oktober 2017 12:11

Blir så irriterad varenda gång jag googlar på nån docka och hittar mina foton bland dem - från en sida jag inte har ett jota med att göra. Det finns en kille i Schweiz som har byggt sin hemsida med massor av mina bilder. Han är en orsak till att jag gjorde nya foton med mitt namn på. De nya är förvisso större o lätta att klippa ner om man är ute efter nåt men jag känner så väl igen mina egna foton. Tänker inte skriva ut sidnamnet här för jag vill inte ge gratis klickreklam åt den där skitstöveln. Ska ni ha tag i den får ni söka själva. All info finns i bilderna, inklusive hans sajtadress. Att mina foton finns på en mängd olika sidor ser man när man googlar på nåt av docknamnen och det kan kännas jäkligt tråkigt när folk tagit sig den friheten att sno varenda bild för att göra ett eget blogginlägg. Det är inte lite jobb som ligger bakom en hemsida av min kaliber, trots att den är "enkel". Det finns inte en enda referens nånstans på nån av dem. Jag lånar också bilder ibland, men brukar oftast skriva var jag hittat dem. O det handlar inte om sida upp o sida ner av lånade foton, utan nåt enstaka för att visa ett original, eller att framhäva något jag försöker förklara osv. Inte för att skapa ett eget museum som den här snubben gör. 



Bland annat har denna Marc skrivit detta: 

"The photos and text of the entire contents of this web site are copyright of Marcdolls, 2000-2013,
in Watt / Switzerland, and may not be used without special written permission.

Att han sen i sin tur har "lånat" mina foton utan tillstånd nämner han inte alls. 

 ^^ Översta bilden är min


^^^Mina foton alla åtta - fast sex olika då! 

Av Katti - 12 oktober 2017 22:30

Köpte en Sindykjol, en del av ett set. Till den ska det höra en topp också, men jag gav henne en annan rosa top i stället, Teen Talk Barbie. Tänkte hon skulle hjälpa mig att lösa korsord och Melodikrysset men det är rätt hopplöst, då allt hon pratar om är mode och shopping. För pratar gör hon. På brittisk engelska. Posh. 


-

Av Katti - 12 oktober 2017 22:15

Vi snackade lite om kopior och framför allt kinesiska sådana. En länk delades till en sida i Kina som säljer mycket grejer - en hel del kopior, och i många fall dåliga såna. Jag har inte Cali Girl Summer och var lite nyfiken på henne så jag chansade o slog in en beställning. Efter en rätt lång väntetid dök hon så upp... Hon är en äkta Mattel och har sina originalkläder, märkta med Barbie. Hon saknar ett par sandaler som (jag tror) också följde med de här ridtjejerna men det kan jag leva med när hon hade sina cowboyboots. Dessutom luktar hon kokos som de flesta Cali/California Girls gör. 
Hon har nåt gojs i håret som jag länge funderade vad det var. Lite slibbigt, nåt brunt som hade fastnat i håret o en del låg kvar i den tunna prasselpåsen hon anlände i. Insåg efter nån dag vad det var. Det är hennes bälte som släppt i ytan och det var syntetskinnet som låg lite här o där o hade fastnat överallt. Ingan fara skedd alltså. Bältet kan man ju ersätta om man så vill. 



Ett rätt nöjsamt köp. 

Av Katti - 10 oktober 2017 20:42

Fyra Evi Love, Children of the World. Köpte dessa från en loppis i södra Sverige, via en Facebookvän och flitig loppisbesökare. Han såg dem vid ett tillfälle och vi började prata om dem o jag bad honom titta efter dem igen. De fanns kvar hos säljaren så han tog hem kvintetten. Ja, de var fem från början, men den femte har jag redan i kartong så henne fick han behålla. Den här bilden är (som så många andra av mina) ett ankomstfoto. Japanskan har tappat en rosett i håret, guldtråden som ska hålla ihop hennes kläder, sina strumpor och har dessutom lite smutsfläckar på kinden, afrikanskan har ingen kjol, indiskan är galet rufsig (o med ett hår som är nära omöjligt att få snyggt igen) och jag tror hon ska ha en lång tyllsjal också, utan guldkanter - och alla är skolösa. Afrikanskan har inga skor i original, men de andra tre ska ha nåt på fötterna. Den enda jag kan hitta ersättning till är spanjorskan, för hon har förmodligen vanliga Eviskor i svart. Inte helt lätt att få dem kompletta på en loppis. 


Evi Love, Children of the World, Japan, Afrika, Spanien, Indien.


Baksidan på boxarna dockorna en gång kom i: 

Fler av dem kan du se här

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards