Kattis Dockor

Alla inlägg under augusti 2018

Av Katti - 27 augusti 2018 09:52

1993 Filipina Barbie Collector Series har större variation i stil och färg (än 1991). De har olika snitt och mönster i klänningar och håruppsättning, vad som följer med i boxen mm. Alla har dock brunt hår och brunlila ögon och raka armar. De är tillverkade i en upplaga om 1000 dockor per design och det är Patis Tesoro som designat dem. 

Designen på boxen och den repiga plasten gör att de är väldigt svårfotograferade. 


 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


Den här skiljer sig lite från de andra, men lådan är likadan (med samma illustration och text på baksidan). Jag har visat henne förr, men hon fick hänga med de andra här: 

 -

 -

-

Av Katti - 27 augusti 2018 09:36

Richwell Inc. i Filippinerna har länge tillverkat egna dockor på licens från Mattel och jag har haft turen att få tag i några versioner av dessa. De har lite olika stil, beroende på från vilket år de är, men de har genomgående bruna ögon och mörkt hår. Båda serierna jag har, är designade av Patis Tesoro. 1991 års Collector Series går under namnet Fiesta. De här är tillverkade i 500 ex av varje design, vilket är väldigt lite i Barbie-mått mätt. Vad som ofta är vanligt för de här dockorna, är att de har PTR/raka armar. Vet faktiskt inte om jag nånsin sett nån med Superstar-armar (böjda 90 grader).


De två dockor jag har ur Fiesta-serien är sydda i vit organza med broderade blommor med paljetter och pärlor i detaljerna. Det är tyll under för volymens skull. De har brunt hår uppsatt i en svans på sidan, dekorerad med blomgirlanger eller tyll. Barbie har ögon i en brun/lila nyans, den ena med lila kanter, den andra med rosa ögonskugga. Båda tjejerna har bubbelgumrosa läppar. I öronen sitter vita pärlknoppar. 

 

Designen på boxen och den repiga plasten gör att de är väldigt svårfotograferade. 


-

 -

 -

 -

Baksidan är likadan på de två jag har: 

-

-

Av Katti - 22 augusti 2018 21:33

Den här tjejen har gått under ett eget namn, "Kassandra", enligt en tysk lista som sades vara Mattels egen. Senare har vi fått ett namn på henne, Crystal, men det är säkert en samlarversion. O strunt samma just nu.

Ännu en docka jag köpt lös, i väntan på att eventuellt få hem henne i box. De här var liksom början till slutet för mig som ansiktssamlare. Inget namn??? Man kan ju inte kalla henne Romper Girl?? Jo, dockan, men inte ansiktet. Sen vet jag inte hennes officiella namn, om det är Tribal Print Romper som Amazon säger, eller Romper Girl som jag sett nån annanstans, kan ha varit på Mattels egna sida, men de har lagt ner sin internetshop där de fanns. 


Hur som haver. Fashionistas nr 6 är klädd i en liten heldräkt, "romper" som de säger i USA. Sparkdräkt alltså.... 

Ansiktet är nytt för den här dockan men vi har sett det flera gånger sen dess, i olika hudtoner. 


CLN63 Fashionistas 6 - Romper Girl/Tribal Print Romper, 2014 

Nytt ansikte för 2015 

 -

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~


Foton: Mattel

Av Katti - 22 augusti 2018 21:25

Den här tjejen blev enormt eftersökt och folk letade och hittade. Letade o hittade inte. Såldes dyrt på Amazon och eBay, innan alla som ville fick tag i ett ex. Jag väntar fortfarande på att få hem en i kartong, men tills vidare får denna duga att visas upp :)

L.A Girl skiljer sig lite från promofotona, i den meningen att hon då hade även blå slingor i håret, men när hon kom ut i butik var det bara rosa slingor, inga blå strån alls. Hon har Dreamhouse Skippers ansikte, som numer är adopterat av Barbie. Varför är hon så älskad då? Jo, pga flocken/rakningen. Ena sidan är flockad och resten är rotat. Sen har hon superblek hy, bruna ögon och lackröda läppar. What's not to love, liksom? 


CJV43 Fashionistas 3 - L.A Girl Barbie, 2014

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Dreamhouse Skippers ansikte 


~~~~~~~~~~~~~~~


Foto: Mattel

Av Katti - 21 augusti 2018 23:57


Två tjejer med samma ansikte. En är väldigt ljus (en av de mest genomskinliga dockor jag har), en väldigt mörk o tillhör en av de mörkaste dockor Mattel gjort. 

Av Katti - 18 augusti 2018 10:45

Den senaste i raden av Fashionistas som flyttat hem till mig, är denna kurviga diva, Blue Jean Queen. Hon har rakat/flockat hår på sidorna och rotat rosa hår på huvudet, uppsatt i en ... tja knut får man väl kalla det. En hopvirad hästsvans mitt på huvudet kanske är mer korrekt. Nr 95 är en lattefärgad docka och bär Goddess ansikte i en ljuv framtoning. Här pratar vi "nakna" läppar, kontra Nr 90 med sina chockrosa. 

"Denim"-klänningen (en jeanstryckt polyester) har en jättevolang i ett V framtill som övergår i "holkärmar", för att mötas i ett V på ryggen igen. I öronen sitter ett par stora örhängen i silverfärgad plast och på fötterna ett par genomskinliga GoGo-boots. 

Så, vänligen stifta bekantskap med Nr 95 Blue Jean Queen: 


 

FJF55 Fashionistas 95 Blue Jean Queen (Curvy), 2017

 -

 -

Jag får Demi Lovato-vibbar av henne.

 -

 

 -

 -

 -

 -

 -

1998 Goddess

Av Katti - 18 augusti 2018 10:15

En mycket efterlängtad tjej. En av de mörkaste mörka dockor Mattel skapat - i en überstark regnbågsfärgad metallic-klänning. Det enda klagomålet jag har - och har haft sen jag såg hennes bilder första gången, är hennes lika starkrosa läppar. Geee. Är det inte liklila så är det nån knallig, närapå självlysande nyans som skriker mot betraktaren. Varför kan de inte ge svarta dockor en vettig och mer naturnära färg? 

Nr 90 är en galet snygg docka med alla möjligheter att bli fantastisk. Om jag får tillåtelse ska jag visa en OOAK av henne. Ser ut som en fotomodell. Jag kan inte alls måla om dockor så hos mig får de behålla sina tråkiga, knäppa, sneda originalansikten och -målning. Jag hade tur med den här tjejen och ansiktet sitter där det ska. 


 

FJF50 Fashionistas 90 Rainbow Bright, 2017
Asst. FBR37

 -

Så fin! 

Klänningens baksida är enfärgat lila.

Hon har ljusrosa läppar och blå ögonskugga och ett par gigantiska silverringar i öronen.

 -

 -

 -

2016 'blorange' 

Av Katti - 17 augusti 2018 17:45

Den här donnan har jag valt att lägga in bland mina "världsdockor" också, av den anledningen att hon är klädd för spansk "nationaldans". Paso Doble anses vara just den dans som bäst representerar Spanien med matadoren (mannen i dansen) som "kastar omkring" sitt röda skynke - den rödklädda kvinnan. 

I original kommer hon med Pivotal Muse-kropp (dvs ledad), men jag har två, en med original och en som fått en ny Model Muse-kropp. 


W3319 Paso Doble, Dancing with the Stars Collection, 2011

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2018 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards