Kattis Dockor

Alla inlägg under juli 2017

Av Katti - 21 juli 2017 22:52

O apropå regnbågar sen..... Dottern tyckte den här lilla minimålarboken skulle passa mig, eftersom jag gärna lever bland just enhörningar o regnbågar. Har jag hört. Rainbows and Unicorns. Glitter och stjärnfall. Joråsåatt. 



Av Katti - 21 juli 2017 21:41

Apropå Birthday Barbie och regnbågsfärger. Hon fick lite glassiga regnbågsränder i tröjan. Den har i många år suttit på en av mina tvillingar i dockskåpet. Hade två Rollerblades Teresa som fick bli tvillingarna April o June (inte Summer som jag har fått för mig - nånstans i bakhuvudet låg ett par månader men jag hittade inte riktigt sommarmånaden, fast June är självskriven). De finns att se här. En av dem har nu flyttat från sin tvilling till "varmare" breddgrader. 

Hur som haver. Glitter Hair Fashion är det, minus ett hårband. Fanns säkert ett par skor med i setet också, men de är bytta mot ett par modernare gula skor. 

Delancey har fått delar av andra garderober. Tyckte de passade henne färgmässigt :) 


 -

En random europeisk prinsessa, The Princess Collection har jag kommit fram till. Ballet Dancing i rosa. 

 -

 -

Lilla Performer Maria fick låna en klänning från en Kellyprinsessa, och från rosorna att döma, en Törnrosa? En av många The Princess Collection-dockor i alla fall. Den sitter inte jättebra, pga en insydd tygbit/trosa som sliter lite i formen. Klipper man bort den kommer klänningen att passa bättre. Alla var nog inte perfekt sydda. 

Tror att detta är en Susy-bebis. Har inte forskat närmare än. Kläderna satt på Maria ovan när jag köpte henne! Sorterade lite smådockor o hittade den här tjejen o tyckte hon kunde få vara med o visa upp sommargarderoben. 


~~~~~~~~~~~~~~~


Apropå blondie ovan. Jag har hela tiden tyckt att hon är så lik Heather Locklear! 

Av Katti - 16 juli 2017 15:48

Just ja, laddade ju upp bilden på Kenzie till bloggen också men har glömt att lägga in henne. Hon köptes utan kläder o jag fundrade vad jag skulle sätta på henne. Började rota i klädpåsarna när jag kom på att jag hade ett oöppnat klädset. Så fick det bli. Hon har lite liprub men det syns inte på håll, mest bara i närbilder. Det där liklila läppstiftet är ju inte min favoritfärg på jorden men eftersom jag inte målar om dockor, får hon dras med det. 


Kjolen var svårt att få på plats o få den att sitta som det borde vara tänkt. De har sytt in en tygbit som trosor i den o den är något för kort så kjolen sitter snett o vint o drar ihop sig. Ja, den ska dra ihop sig men inte på det viset :D 



Av Katti - 16 juli 2017 14:01

Stoppade tjejerna under vattenkranen o tvättade håret o kammade till dem. De släppte massor med hår men resultatet är bra ändå. Jag har inte tålamodet att få deras hår helt slätt men nu ser de i alla fall presentabla ut. Har listat ut vem donnan nedan är också. Det är inte Chic som jag trodde när jag köpte henne. Det är Birthday Barbie från 1997. Hon med den stora regnbågsfärgade klänningen... O den vill jag ha, trots att jag inte är superförtjust i stora fluffiga balklänningar men hur ska man hitta en begagnad som inte är sönderlekt? Tyllen är hopplös. Nåja, hon duger att få nåt annat på sig också. Finns väl nån jeans- o tröja jag kan leta fram. Eller en 90-talsklänning i galen skärning. Det ordnar sig. Naken behöver hon inte vara. 


 Birthday Barbie

 Baywatch Barbie

Fyra rengjorda o kammade damer. Inte helt blankt hår, men betydligt bättre än risbuskarna jag hittade i loppislådan. Dessa är Delancey från Prinsessakademin, Birthday Barbie 1997, en nn jag måste leta fram ID på tror jag ID-at henne som en Style från 1993 och Baywatch Barbie. En viss skillnad mot hur de såg ut innan (se föregående inlägg). 

Av Katti - 16 juli 2017 13:10

Lite loppis'fynd'. Blev så glad när jag hittade en secondhandbutik som hade dockor! De ville ha 25 pix för dem med kläder men när inga kläder fanns att sätta på dem drog de ner priset något. Lämnade en risig Glitter Hair men kanske jag går dit o köper henne också. Tror hon var hel och jag har en med trasig hals. Skulle vara häftigt att rota om henne i regnbågshår! Får se :) Finns hon kvar så kanske. Håret var för slitet för att det skulle gå att rädda henne som hon är, men hon hade sina rosa palmer kvar i öronen. 

De här tre damerna fick följa med hem i alla fall. Ska försöka ta reda på vem tjejen till vänster är. Trodde hon var en Chic vid första anblicken, som jag har sen tidigare o en gång köpte i kartong men en närmare titt ger mig andra tankar. Hittar henne dock inte i minnesbanken så jag måste titta runt lite. De andra två är Baywatch Barbie och en Delancey från Prinsessakademin. 


Den lilla papegojan fastnade på näthinnan tack vare regnbågsfärgerna. Den är ungefär lika stor som Barbies Tahiti och tillverkad i lätt trä, balsa kanske? Målad i härliga färger. Den är så söt! 
Hästarna kostade dubbelt så mycket som de jag sprang på i Boden men för en tjuga stycket fick de följa med hem. En tillhör nån sån där ponnyklubb-serie tror jag, den andra är en Kid Kore. Jämförde den med mina andra Kid Kore-ponnys o trodde jag hade fel för de är olika, men den är ju stämplad på benet. Som jag letar de där stämplarna - o ändå är de lättare att se på deras hästar än Mattels. De har sin innanför baklåret. 

Av Katti - 16 juli 2017 11:08

Jag har ett hyllplan som jag försöker hålla någotsånär fritt från grejer för att kunna fota när andan faller på. Dock står det en o annan docka där mer eller mindre permanent som måste flyttas på när det ska propas upp för en fotoshoot. Har tryckt dit en bit tapet mot väggen och en annan som golv - o de hänger/ligger där för jämnan. Har fler jag tänkt alternera mellan men då kommer latmasken in o säger stopp. 


 En närmare titt på processen: 

Ken sitter oftast i hyllan, barfota och i varierande stolar, beroende på vad som blivit kvar sen förra fototillfället. Har ju faktiskt skor som passar de där kläderna, både lila och blå men ändå förblir han barfota...! Hundarna till vänster i stolen, är kvar sen förra gången. Dockorna längst till vänster står där jämt o stackars Barbie sitter i sina rosa jeans utan topp. 
Till höger i bild står en Jamie tillsammans med en svart Stacie. Jamie hänger kvar på hyllan sen lång tid tillbaks, Stacie är av nyare datum men hon stannar liksom kvar där i kanten. Katten är från förra fototillfället o funkar som prop nu o då. 

Stuvade om lite grann, plockade upp min vackra prinsessa att göra Fulla sällskap i salongen. Vände på "bordet" (en liten glasbox med spegel i botten). 

Katten fick göra dem sällskap. 

Bytte kompis o katten ramlade omkull i rena förskräckelsen...


~~~~~~~~~~~~~~~

O så blev bilderna när de klipptes: 

Fulla har haft sin vita klänning, i princip sen jag fick hem henne men hon har inte hamnat framför kameran tidigare. Tyckte det var dags att visa upp henne. Egentligen hade hon andra kläder, men jag fick henne naken o en vit klänning av okänt märke med puffärmar och silverprickar passar henne. Letade fram ett par silverfärgade skor som fick sätta pricken över i-t. 

I sällskap med en Basics Jeans, i abayan som kom med en Fulladocka, kanske den här, kanske en annan. Vissa kom med den, andra utan. Hon bär den löst just här, för att hon är hemma, eller inte har tagit på sig den ordentligt. 

En Fashionistas, kanske det är lillasyster? O katten har somnat med benen i vädret...

Av Katti - 16 juli 2017 10:35

Skelande ögon ja. Här är en som har det. Ögonen sitter helt galet snett i ansiktet o det driver mig till vansinne! Funderade om jag skulle eller inte skulle köpa honom, för han har en ny "frisyr", ett gammalt ansikte med nytt hår. Bestämde mig, innan jag såg höstens Fashionistas Ken o klickade hem honom. Åsså har han ena ögat inne i näsroten. *huff* Dockan i sig, skiljer inget från alla andra Ken-dockor av idag. Hade det här varit på nittiotalet, hade han haft böjda armar och en mer påkostad box, idag är det samma dockor i alla lådor. Raka, stela butiksmannekänger med ett snyggt huvud. Funderar om de tillome har uteslutit de tidigare Fashionistasmodellerna, där Ken vilar på en höft. 


Dolphin Magic, Delfinmagi... Ja, vad säger man? Det är en kommande 60-minuters Barbiefilm. Den handlar om att rädda ovanliga djurarter, i det här fallet regnbågsfärgade delfiner, med hjälp av en sjöjungfru. 


Nåja. Ken är your next door surfer boy med blont hår o blå ögon. Har har som sagt en ny frisyr med kort hår på sidorna och busig lugg. Han har en valp i släptåg - som har sin egen plats på surfbrädan. Det finns faktiskt inget på boxen som säger att det här är Ken, den lilla detaljen har Mattel tagit bort. Tidigare hette de "Ken som..." o ett namn på vem han nu skulle föreställa vara.  


FBD71 Barbie Dolphin Magic Ken, 2016

-

Här syns det tydligt hur sned han är :( Om jag behåller honom får man se till att vinkla honom så det inte blir lika tydligt. Fast hur säljer man en docka med bevisligen sneda ögon? QC Mattel. QC. Fixa era maskiner nån gång! 

 -

 -

 -

Trycket har spruckit fast han är orörd i boxen...

Jag gillar att de gett honom rosa badshorts! 

Vanliga vita sneakers - gigantiska. 

En liten bulle? 

 

Piggen/ploppen på surfbrädan och motsvarande hål under rumpan på jycken - så är han redo att följa husse ut på böljan den blå. Större chans att hunden håller sig flytande än husse i alla fall. 

Baksidan visar sjöjungfrun Isla och hela valpskocken som alltid hänger på.

Av Katti - 15 juli 2017 21:39

Fick hem den lilla indiandressen o letade fram en lämplig "Kelly" till den. Nu har hon enats med resten av sin familj och vännerna i indianbyn. De är en mix av Pocahontas med vänner och indianer från Totsy, Kid Kore och Big Jim/Winnetou, Carlson Dolls, The Lone Ranger och annat. 


 -

 -

 -

 -

 -

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards