Kattis Dockor

Alla inlägg under april 2017

Av Katti - 29 april 2017 14:38

Fotade av alla de lösa kläderna med Disneytryck jag har (utom alla nyare Steffi Love-temakläder från Mimmi-serien). Jämförde med bilderna från boxen och ser att det är rätt många av dem representerade, men som sagt, oftast bara med en topp då byxor eller kjol sällan "passar" med överdelen i klädsetet och därmed ratas när man lägger ut dem till försäljning. Har förlagt ett par byxor jag vet att jag har och det grämer mig en del. De har legat tillsammans med tröjan tidigare, men jag måste ha separerat dem vid nåt tillfälle av sinnesförvirring. 


~~~~~~~~~~~~~~~


Shillman Dancewear: 

 -

 -

Shillman Funwear:

 -

-

Shillman Sportswear: 

 -

 -

Shillman Sleepwear:

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

Förmodligen Shillman, då en del av trycken är samma som ovan: 

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

Steffi Love Disney Fan Club:

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~


Lite blandat av okänt ursprung. Mimmibaddräkten tror jag är från Kurhn? Mussebaddräkten troligen Sindy - eller Susy. 

-

En del av detta kan vara Steffi Love. Eller inte. Vet inte :) 

-

Av Katti - 28 april 2017 00:30

Som sagt, Shillman gjorde en hel del klädset också. Jag har kunnat lägga några fler set till de två jag hade sen tidigare. Om man hittar nån av de här tröjorna lösa, är kardborren oftast jättesliten och sitter knappt ihop. På många av de lösa topparna jag har, sitter bara ena delan av kardborren fast o den andra har släppt. Trådarna är slarvigt ditsydda (*medskickade* som jag brukar säga). Tyget i kläderna är nån form av akryl och kan också bli rätt slitna med tiden. Har nyligen gått igenom för att leta dubbletter och ser att färgerna kan skilja lite grann. Till synes samma plagg har lite nyansskillnader. En kan gå i lila, medan en annan är mer rosa. Nåja, det är de begagnade kläderna det. Här har vi nu ett gäng orörda, NRFP-set. 


 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

Baksidan på ett av seten ovan: 

 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 28 april 2017 00:15

Kläder med Disneytryck är poppis bland samlare o jag har aldrig kunnat låta bli att köpa nåt med Disneyfigurer på. Eller andra tecknade figurer för den delen. Barbie har haft en serie med Disneytryck, likväl som Familjen Flinta. Steffi Love har haft en serie med Mimmi och en med Hello Kitty. Äldre tillbaks fanns det hela Disneyserier, som jag visat tidigare i bloggen. De man oftast hittar är nog Shillmans kläder, från dockor eller separata set. Dockorna i sig brukar försvinna i den anonyma mängden av kloner. De är lite tråkiga, utan större variation, men kläderna är ju desto roligare. 


Jag har tre Shillmandockor i kartong och topparna har jag sett förr i olika klädloter. Det svåraste är ju att hitta bottendelen till topparna, vare sig det är byxor eller kjolar, då de inte alltid matchar toppen färg- eller materialmässigt. Dockorna verkar ju ha någorlunda matchande garderob :) 


 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 27 april 2017 11:40

Jag fortsätter med det svartvita temat, lila inslag och rött hår - fast här en helt annan division av docka. De ligger i ungefär samma prisklass, Integritys dockor och Mattels Platinum Label. Fast Integritys dockor är färre i antal. 

Många är tankarna om den här tjejen och hennes grådaskiga hudton. Jag föredrar mer rosa hy än de här likgrå nyanserna. En av mina drömdockor är en tidigare version av Eden, nämligen Style Mantra. Hon är galet dyr, men jag har hennes kläder på en annan rödtott, och det duger så gott. Sen lottade Integrity ut en av tvillingarna, Trouble Eden här och jag vann en av lotterna till att köpa henne. Tänkte att hon får vara ett subsitut till Style Mantra så länge. Hennes syster Lillith dyker upp senare i sommar. 


Jag vet egentligen inte vad idén bakom designen på deras kläder är, med de där brända-kanter-kjolarna de har. De ingår i serien Reckless och de är väl lite trashy i framtoningen, men inte trasiga så här... Tvillingarna är likadana men Lillith är än mer grå i framtoningen. Eden har i alla fall rött hår och lila kjol. Nåja. Jag är väl för gammal för att förstå det :) 


Boxen är i matt svart papp med enkelt tryck på framsidan. Nackdelen med Integritrys boxar, är att de är anonyma. Har du en gång tagit dockan ur shippern, har man helt tappat identiteten på allt. Det är bara på shippern namnet finns. Inte ens på COA-t finns det nåt namn, bara en siffra som säger vilken i ordningen det är. Det tycker jag IT kan ta till sig o fixa. Om inte annat, en snygg klisterlapp att sätta nånstans på en gavel. Mattel har alltid haft namn, beskrivning, artikelnummer och år på sina boxar. På de gamla dockorna stämplade de stock nr o hårfärg på nedre gaveln. Det saknar jag verkligen med ITs dockor! 


 -


 -

 -


 -

 

-

Som alltid, fantastiska detaljer i smycken och tillbehör. Ett par extra händer följer med alla dockor sen de införde den sk Hand Speak-kroppen. Äldre dockor har inte den funktionen och dessa händer passar tyvärr inte i sockeln på de äldre kropsstyperna. 

~~~~~~~~~~~~~~~


I mer naturligt ljus ser hon mindre grå ut, o ändå är det fotograferat i det halvblå senvinterljus vi har i mina trakter. Hon är söt! Däremot har jag sett nåt på henne jag inte är sådär jätteglad över! Man kan ana det i bilden ovan också. Hon har en mörk fläck på kinden!! Näääää.... Såg det med blotta ögat när jag plockade henne ur kartongen. Önskar att jag sett det innan. Ser ju nu att det syns tydligt. Nåja. Har skrivit till deras kundservice, får väl se vad som händer sen. 


-

 -

-

Av Katti - 27 april 2017 10:42

Lara är inte ett av mina absoluta favoritansikten, så jag stod länge o velade huruvida jag gillade den här tjejen eller inte. Hon har rött hår - alltid ett plus, men jag var lite leds att alltid se Lara på samlardockorna. Mattel spottade ut Laras i sina samlarserier och för mig blev det lite för mycket. En kompis hade dockan o klädde om henne i nåt helt annat än den svartvita eyeletklänning i svartvitt syntetskinn hon kom med... WOW-känslan infann sig direkt. Jäklar så snygg hon är!! Eftersom den här dockan ingår i Mattels Black and White Collection, innebär det Platinum och under 1000 dockor tillverkade - o alltså lite utanför min vanliga range. Dessutom sålde hon slut på tre röda när de släppte henne på BarbieCollection-sidan och det fanns bara andrahandsmarknaden att tillgå. 

Nu är hon min och jag behövde inte sälja alla korna i lagår'n heller för att köpa henne. 


Designteamet på Mattel har turats om att skapa de här svartvita dockorna, exklusivt tillverkade för samlar-klubben (Barbie Fan Club) men jag kan säga att jag är inte helt over the moon över allihop. Den sista i serien hade kanske inte varit helt fel, pga hennes ansikte. Det är långt mellan gångerna de använder Maris ansikte - en annan Generation Girl! Linda Kyaw har designat den här, Laser Leatherette. 


Boxen, som många av de nya samlarutgåvorna, är helt svart med enkelt tryck på locket. Jag köpte dockan begagnad så hon har varit på display hos sin förra hyresvärd, därför sitter vare sig hon eller ställningen fast på innerkartongen. 


Laser Leatherette Dress
The Black and White Collection

Platinum Label - >1000 exemplar

 -

 -

 -

 -

Tvåfärgade ögon i grönt/brunt med lila ögonskugga. Örhängena är en "förlängning" av mönstret i klänningen och i genomskinlig "kristall" i äkta plast. Till det eldrött hår uppsatt i en snirklig "knut" på huvudet, väl inlindat i nät för att inte falla isär. 

 -

 -

Laser Leatherettes klänning är alltså sydd i svart och vitt konstskinn med "laserskuren" dekor som jag får lite kurbitsvibbar av - även om det är långt från färgglada blomslingor. På kjolen sitter det små blad i samma syntetskinn som ger ett intryck av små fjärilar. Ett par fingerlösa spets/näthandskar till det.

 -

 -

Skorna är genomskinliga med svarta klackar och tår. 

 -

-

Av Katti - 26 april 2017 22:20

Rättigheterna till Disneydockor har vandrat runt lite mellan docktillverkarna. Vet inte varför Simba fick göra Disneydockor samtidigt som Mattel hade kontrakt med dem, men de har gjort alla sessorna och bikaraktärer från filmerna. Eller var det så att Mattel tappade kontraktet en tid på 90-talet? Har ingen koll. Idag har de i alla fall inget kontrakt kvar med Disney, när ärkefienden Hasbro vann hela balunsen. Nåväl. Detta om detta. 


Det här är Ariels pappa, Kung Triton. Överkroppen med armar och huvud är gjord i vanlig dockplast men han har mjukstoppad fiskstjärt i tyg! 


 -

 -

 -

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~


Ursula är gjord på samma sätt. Hennes åtta bläckfiskben och rumpa är stoppade plyschtentakler medan huvud, överkropp o armar är gjutna i plast som vanligt. 

 -

-

Av Katti - 24 april 2017 21:38

Har kikat lite på StarWars-figurerna igen. Såg äntligen filmen häromdagen så nu har man ett annat förhållande till karaktärerna o ser att Hasbro faktiskt har lyckats rätt bra med Captain Cassian här. Har ju Jyn sen tidigare, då de sålde henne lite billigare före jul. De här stannar i butiken ett tag till.... 

De hade några fler figurer från filmen men jag tog bara fram de här två för fotografering, o allra mest för att hålla Cassian sällskap... 


B9758, Star Wars: Rogue One - Imperial Death Trooper, 2016

B7378, Star Wars: Rogue One - Captain Cassian, Andor (Jehda), 2016

Cassian är gjuten i grå plast och halsen, tröjan och bältet är ditmålade efteråt.... *suck* 

 -

-

Av Katti - 24 april 2017 13:15

Köpte mig en Lace för ett tag sen för en billig peng - vilket var tur för hon är trasig och väldigt klippt i håret. Måste försöka få till en omrotning av henne vid tillfälle. Svart och lila hår krävs det för att återskapa henne. Hennes ena ben har gått av i lårfästet så det sitter helt löst och jag har letat nåt annat att ersätta hennes kropp med. Inte helt lätt, även med kulknoppen i halsen. De är olika sins emellan. Äldre Sindy, Steffi Love och Creata har alla nån form av kulknopp men det är olika dimension på dem. 



Lace kommer alltså från Creata och de gjorde en mängd olika dockor i olika rockiga teman. Jag gillar de här punkiga tjejerna. Har hoppats hitta en Lace till bra pris. Köpte ju en för nåt år sen, men den "försvann i posten". Just den här dockan var det, med de svarta skinnkläderna jag hade hoppats hitta en egen bild på. Jag har kläderna, men definitivt inte komplett. Däremot har jag sett nåt annat jag har kunnat identifiera, skorna! Har undrat vems skor det varit och åtminstone Creata har dem till sina dockor. Alltid skoj att identifiera nåt man funderat över. Nu vill jag ha tag i fler par. *suck* Har missat några till försäljning och jag hade velat ha ett par svarta - givetvis. 



O klädsetet till henne. Jag hittar inte mina bilder på det nånstans. Har haft en sån klänning i många år o en av dem sitter på en Malibu Christie från sjuttiotalet. Den andra - som är ett mer komplett set av det nedan - hittar jag som sagt var, inte. 

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27 28 29
30
<<< April 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards