Kattis Dockor

Alla inlägg under oktober 2014

Av Katti - 19 oktober 2014 22:45

Den andra indianen gjordes med Teresas ansikte, med långt svart hår prytt med fjädrar. Hon bär en dräkt i turkosa och naturvita färger med silverdetaljer och små indianpärlor och fjädrar i olika färger. 


 

 #11609 Native American Barbie II, 1993 

Teresas ansikte

Tre rader indianpärlor är fastsydda framtill på livet. 

 Långa, svarta flätor med röda gummiband och fjädrar i olika färger.



  Vita "mockastövlar". Kom lite ur fokus här... 

Av Katti - 19 oktober 2014 21:30

Min bror och hans fru var på en pow wow en gång och han kunde bekräfta för mig att indianerna bar dräkter i såna här färger. Jag hade mina funderingar när dockan kom ut på nittiotalet men det är ju samma sak bland våra lappar. Deras festkoltar kan vara sydd i, i princip vilket material och färg som helst, fast de håller sig oftast till grundskalan i rött/gult/blått/grönt. 

Den tredje indianen har en rosa satindress på sig med tryckta detaljer i grönt, vitt och lila. Mönstret går igen i banden hon har kring huvudet och midjan och kantningen av fransbårderna. 


 

 #12699 Native American Barbie III, 1994


Teresas ansikte och "indianpärlor" :) Turkosa platthängen i öronen och ett vävt band runt pannan med fjädrar i. 


BLev lite dålig bild på fötterna men hon har "skinnstövlar" på sig. Eller höga mockasiner om man så vill. 

Av Katti - 19 oktober 2014 17:45


Indianerna har väl inte prinsessor i den meningen? Pocahontas tillhör ju Disneys sagoprinsessor men därifrån är steget långt till att säga att de faktiskt är prinsessor, hövdingadöttrarna? Fast de kanske är är prinsessor. Hur som haver ingick en indian i Dolls of the World prinsesserie. Princess of the Navajo är en vacker docka med brunt hår, uppsatt i knut/chignon. Jag har två dockor av henne, den ena är lekt med och hennes hår utsläppt och den andra är i kartongen här. 


 

 B8956 Princess of the Navajo Barbie, 2004 

 

Vid halsen sitter det en "sol" i "silver" och kring midjan sitter ett svart "skinnbälte" med silverutsmyckning, alla med samma turkosa detaljer (emaljerade där). "Silverörhängen" med en turkos sten sitter i öronen och kring halsen har hon ett turkost pärlhalsband med en solfjäderformad utsmyckning.

 

Navajoprinsessan är gjord med goddess-ansiktet. 


Av Katti - 17 oktober 2014 13:45

Jag har alltid varit ett stort fan av indianer. Undrar om det bottnar i Vargtass? Hahahaha! Nä, inte busgroggen, utan indianen i Familjen Macahan. Hur som haver. Indianerna i Dolls of the World-serien är gjorda i varierad kvalitet och detaljrikedom. Så kom Native Legends-serien. Den är inte en serie i Dolls of the World utan en helt fristående serie dockor som representerar andarna av himlen, jorden och haven. Jag har två av de tre dockorna. 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Jordens ande, eller Spirit of the Earth, köpte jag utan locket till kartongen. Det är en låda av skokartongmodell med fönster i locket. Säljaren hade köpt upp en del dockor på Mattels Outlet och kartongerna kan ha ern del skavanker, bland annat ett saknat lock. Dockan är komplett och jag har satt köksplast över den för att hålla den någorlunda dammfri. Det här är en av få dockor jag alltid har framme på display. Tillsammans med några andra indianer står hon i en hylla i vardagsrummet.


#50707 Spirit of the Earth Barbie, 2001


Barbie har Goddess ansikte. En av mina favoriter med sina jordnära färger


~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Spirit of the Water är den andra av dockorna. Det spekulerades från början, om hon var gjord med Teen Skippers ansikte men det är Laras. De är snarlika och i vissa fall kanske svåra att skilja på men det är helt klart Laras ansikte. Svart hår i två långa flätor och kläder i turkost "skinn" med vita detaljer och pärlor i korallrött och vitt. Den turkosblå färgen speglar hennes vattenande. 


#53861 Spirit of the Water Barbie,  2002



~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Någon gång hoppas jag få tag i även Spirit of the Sky i sina brun/vita skinnkläder. 

 

Av Katti - 17 oktober 2014 13:15

Den andra peruanska Barbiedockan gjordes med Kiras ansikte och är väl kanske ännu mer peruansk i utsesendet än sin föregångare. Kläderna kopplar jag inte riktigt till Peru men färger och mönster passar. 

Barbie har långa bruna flätor men ingen hatt i den här versionen. Hmmm... Enligt bilden på baksidan ska hon ha en svart hatt. Kanske den ligger i boxen? Kan inte påminna mig att jag nånsin sett nån av de här bära den i kartongen. Däremot kommer hon med en baby i en sjal/bärsele. Nu är min box en internationell eller mer troligen "all-american"- version så baksidan förklarar inte vem barnet är. 


 

#21506 Peruvian Barbie, 1998




Av Katti - 17 oktober 2014 13:09

En av mina Steffiedockor är Peruvian Barbie från mitten av åttiotalet. Hon stod länge på min önskelista, som så många andra Steffiedockor. Man kan fortfarande hitta vissa av Dolls of the World från den här tiden för en relatvt billig peng, även i kartong. Har man bara lite tålamod så. Det finns ju säljare som har ockerpriser på allt men man behöver ju inte köpa dem :) 

Peruvian Barbie ser verkligen ut som om hon skulle kunna komma från bergen i Peru. Åtminstone enligt min uppfattning om hur peruanska indianer klär sig. 


#2995 Peruvian Barbie, 1985 

Av Katti - 17 oktober 2014 13:00

Köpte en indiska av en kompis i Canada. Hon hittar grejer på loppisar o jag kunde ju inte låta bli den här. Bilderna är ju inte de bästa då det är mina "ankomstregistreringsfoton" bara. Har stoppat undan henne så jag kan inte ta nya bilder just nu heller. Hennes kläder är röda så jag har lite svårt att placera henne men det är antagligen en version av bruddockan i guld/koppar. Att väskan är hennes tror jag inte, men den följde med. 





Av Katti - 15 oktober 2014 23:17

Qi-Pao, eller cheongsam. Det är kläderna kinesiska kvinnor använder. En enkel klänning med eller utan tjusiga dekorationer. Golden Qi-Pao Barbie var en specialdocka som gavs ut när Hong Kong förklarades självständigt från England och återgick till Kina. En stor presentask gavs ut i begränsad upplaga men dockan finns även i en separat box. Asken som ligger i den stora boxen är "ren". Ingen text finns nånstans. Det är bara en fönsterlåda med mörkt lackröd kartong. 






 Midge/Divas ansikte användes till Golden Qi-Pao Barbie. 

 "jade"-smycken. 


 Små guldrosor sitter här och där frampå klänningen. 

I mina gyllene skor.... 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards