Kattis Dockor

Alla inlägg under maj 2012

Av Katti - 30 maj 2012 21:49

Jag har fått hem en docka jag suktat efter länge! Min dotter var på annan ort o shoppade o ringde hem o berättade vad som fanns o jag blev superglad när jag hörde att de hade Nichelle i butik. Oj oj. Hon är det svartaste av svarta :) Vacker. Underbar. Hon har några år på nacken o jag visste inte ens att de fanns att köpa i Sverige. Underbart :) 


Best Model On Location Milan och Model of the Moment - Urban Hipster Nichelle


Av Katti - 11 maj 2012 16:14

En bukett Steffietjejer. Birthstone Beauties, totalt 12+12 tjejer som symboliserar årets 12 månadsstenar. Det här är första gången de använt Steffie rakt igenom en hel serie, gånger två. Ett av samlarvärldens mest älskade ansikten. Hon kan se älvlik ut likväl som häxaktig, allt beroende på smink. Av de 24 månadsstenarna är dessa några av mina favoriter. 


Miss Emerald


Miss Opal


Miss Sapphire


Miss Garnet


Miss Turqouise


Miss Topaz 


 Miss Amethyst 


Miss Emerald


Miss Topaz

Av Katti - 2 maj 2012 22:20

Det blev prat om dockor i en facebookgrupp och en docka dök upp som ingen sett på länge och många saknar. Då jag precis gått igenom alla mina docklådor på vinden och tagit katalogbilder av dessa satte jag ihop ett collage av några av de dockor jag har. 

1981 släpptes första dockorna i Dolls of the World Collection och en av de dockor som dök upp serien var Oriental Barbie med ett helt nytt ansikte. Serien representerade dockor från olika världsdelar och en asiatisk Barbie krävde en ny look. Den serien är en av Mattel's mest långlivade och den finns kvar än idag - men det här ansiktet har bytts ut. 

Så småningom fick Barbie en ny väninna och senare några fler som alla hade ett "American-Asian" ursprung. 


En liten bukett "Orientals", utan någonsomhelst ordning: 


Marina var det europeiska namnet på de flesta av Barbies asiatiska väninnor, även om det amerikanska originalet hade ett annat namn. Några namn är Miko, Nia och Kira som i Europe blev Marina, i princip rakt av. Marina fanns inte alls i USA. 


Oriental/Kira märkt 1980

Av Katti - 2 maj 2012 21:04

Det fanns ett par dockor på sjuttio/åttiotalet av Marie och Donny Osmond. Till Marie fanns det också extra kläder att köpa. Det här är en av hennes extrakläder. Jag köpte klänningen med skor på Tradera nån gång för hundra år sen och klädde en docka som också inköptes på Tradera vid nåt annat tillfälle. Hon kom helt utan kläder, stackarn och behövde nåt snyggt att ta på sig. Maries klänning passade bra tycker jag! 


Grand Entrance Barbie AA



Annars gör den riktiga Marie Osmond egna dockor idag! Fast av annan modell än Barbie. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards