Kattis Dockor

Alla inlägg under maj 2014

Av Katti - 17 maj 2014 21:58

De flesta dockor i Barbies närmaste familj har gjorts i en Silkstone-version eller två. Min senaste är en Francie med flipfrisyr. Hon är så söt! 


T7943 Francie, Check Please!, 2011


Lyfta av locket för att titta närmare på Francie och hennes pudel. Hon är så MOD! 


 

Närbild, med o utan blixt. Francie har en söt liten plutmun!  


Hunden i illustrationan på baksidan av boxen, ser mer ut som en terrier av nåt slag, än en pudel.

Av Katti - 17 maj 2014 21:47

Barbie fyllde 50 för några år sedan och det gavs ut en mängd olika dockor för att fira detta. En av dem var Generations of Dreams Barbie. Hon gjordes i två versioner, svart eller vit och båda hade Laras ansikte. Jag väntar ännu på min svarta version men har den vita att visa upp så länge. I dagsläget vet jag inte vad jag gillar henne. När jag först såg bilder på henne dog jag lite. Hon var så snygg! Men som sagt, idag har jag svårt att bestämma vad jag tycker. Det är hennes makup som ger mig funderingar. Hennes klänning är dock häftig. Eller hur? 


 Illustrationer från femtio år med Barbie. 


 




Av Katti - 11 maj 2014 13:26

Model of the Moment vill jag minnas, var först ut med den nya modellkroppen. Mannekängmodell. Långbent och trådsmal, stående i en "för-alltid-pose" med ena benet böjt. Det böjda benet, som vore det utsträckt, skulle vara en decimeter längre än det andra. Benen är skapta så att dockan ska kunna ha "båda fötterna på jorden" o då blir det ena mycket längre. Fast det kanske bara äe en synvilla, då dockan dessutom böjer på höften något och benet "börjar" längre ner. Nåväl. Det finns nårga olika typer av Model Muse. Den första som kom 2003, hade vänster ben något böjt, och hade höger arm böjd, med handen vilande på ena höften och vänster arm i en rakare pose. Efter några år utvecklades kroppen och "pivotal" kom 2006. Pivotal = rörlig. Den hade rörlig torso, böjbara ben och armar och även handleder. Man skapade sen ett mellanting med raka ben till modell-överkroppen, som kunde böjas utåt - i spagatläge. Armarna fick lite olika positioner med olika typer av böjningar och till sist spegelvände man den första kroppen, 2008. De första dockorna hade helgjutna ben, ganska tunga pga detta. Senare versioner har ihåliga ben. 

Kroppen utvecklades ännu ett steg mot playline, då Fashionistas-kroppen (också en jätterörlig, men av Belly Button-modell) ändrades till en statyett. Har ingen sån att visa upp idag. 

Det finns en modell till, och det är den som Paul Frank Barbie har. De dockorna har platta fötter och jag har två, men mina är kvar i sina kartonger. 

 

Sex tjejer med olika kroppstyper - och ingen av dem har originalkroppen! 


 2003 års original och 2008 års spegelvända version. 

2008-an är märkt med bägge årtalen på rumpan (har missat fotografera det)


2003s raka arm med något utställd hand mot en annan armvinkel. 


Båda armarna böjda. Här har den högra originalarmen/-handen fått en annan hållning, med mer spretande fingrar. Vänstra armen är en spegelvänd originalarm. 


Samma kroppsform med raka armar, vänstra armen är 2003 års.  


Två versioner av pivotal-kroppen. De skiljer något sins emellan (se mer nedan). 


 Pivotal mot den nya modellen med raka ben till originalöverkropp. 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Pivotalversioner: 


Händerna skiljer något. Det ena handparet har mer utmärkande naglar och en något "finare" fingerställning. 


 Knäna är vid första anblicken likadana men de skiljer sig åt! 

Den ljusa kroppen här, har mer dolda gångjärn. 


 Ingen skillnad på fötterna dem emellan, annat än nagellacket. 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Märkningar (ska leta fram en spegelvänd o ta en bild)

 2003 original


2006 pivotal x 2 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Många samlare byter ut kroppen på sina "lekdockor" till en Model Muse eller ännu hellre en pivotal. Den rörliga pivotalkroppen är något känslig för att poseras för mycket då lederna kan gå sönder. Har inte hänt mina dockor än. Lite motsägelsefullt egentligen, då det är anledningen till att de har den! 

 

Av Katti - 5 maj 2014 00:44

Mellandottern har ett öga för konst. Eller ett konstnärligt öga, om man så vill. Hon har tillbringat några dagar med mig och mina dockor. Hjälpt till att plocka dem ur kartong - och sedan klätt på och av dem i alla möjliga variationer. Hon är dessutom en duktig fotograf och har tagit x antal foton på dem. Här är ett hopplock av lite porträtt av några :) 


Under arbete: 

Av Katti - 5 maj 2014 00:32

En kompis tog sin My Room Blaine ur kartongen o konstaterade att han var lite svettig. Jag hade mina funderingar på om jag skulle plocka min ur sin låda också. Hennes avslöjande fick mig att leta fram honom. O himmelska tider, vilka svettningar den grabben lider av! Han fick snabbt kliva ur sitt plastrum - och även ur sina kläder. Jag torkade av honom. Se bara vilka pärlor han har på benen! 



 Papperet är alldeles prickigt av klibbig vätska - o det bara från smalbenen som inte varit täckta av byxorna! Resten av benen har nog hållits lite i schack av tyget i byxorna men jag undrar hur de ser ut i väven efter kontakten med det där kladdet? De luktar gott i all fall. Jag hamnar direkt i min barndoms jular. Eller jul, kanske. En ny babydocka öppnas ur sitt paket och doften av plast. Eller en Barbie. Man blir bara lycklig! Älskade den där doften som nya dockor hade! O Blaines byxor luktar likadant. 

Vet inte vad som händer med honom framledes men han kommer aldrig i närheten av den där plasten igen i alla fall.  

Ansiket är också lite svettigt. "Greasy face" som gamla Barbiedockor kan lida av.


Min följdfundering nu, är vad som händer/kan hända alla nyare dockor som säljs i plastboxar? My Room-dockorna är lite speciella med sina formgjutna förpackningar, men ändå. Plast är plast. Nyare dockor har inte den här typen av mjukplast i benen o kanske inte drabbas av detta, men huvudena är fortfarande i farozonen. 

Av Katti - 4 maj 2014 14:45

Min dotter och jag har lekt lite med dockor de senaste dagarna. Ett led i att städa ur o plocka bort. Vi har diskuterat Model Muse och Fashionistas o ramlade in på Birthstone Beauties. Bland annat. Det här är ju den största enskilda samlingen/serien av dockor Mattel gjort med tolv dockor i varje "färg", dvs en svart och en vit av årets alla månadsstenar. Jag har tre i kartong. Desto fler utan! 


  

Miss Emerald AA, Miss Topaz AA and Miss Turqouise


Mattel, eller snarare Barbiecollector.com sålde ut sina resterande dockor för en femma stycket. Fem dollar alltså. Folk köpte nog upp allt de kom över. Idag får man nästan inte tag i en under $39. 



Det kan ju inte gå fel med de här. Alls. Steffie. Model Muse. Både svarta o vita dockor. Fast jag hade gärna sett fler variationer i de svarta nyanserna. De varierar rätt bra i hårfärg och delvis i ögonfärg, mest sminket. Men alla dockorna har ju samma färg, mer eller mindre. Ingen skillnad i "hud"färgen. Kan vara två olika, kanske men jag har inte fått det bekräftat alls. Vad som däremot är bekräftat, är att alla 24 har 2003 års Model Muse-kropp. Under fem års tid var den enda posen de här tjejerna hade. Model Muse-dockorna vill säga. 2008 spegelvändes kroppen så det blev lite variation i samlingen. Kanske tillome Mattel insåg hur fånigt det såg ut när alla dockor hade exakt samma pose? 


Miss Peridot, Miss Emerald, Miss Emerald AA, Miss Diamond, Miss Sapphire AA, Miss Ruby, Miss Opal. 


Några har sina smycken, andra inte. Nån har tappat bort hunden. Köpte dem av en kompis i USA och det är så här de kom till mig. Ett par tjejer saknar sina skor. Kanske hunden tog dem o sprang? 

Sedan har jag tagit ur deras örhängen för att undvika eventuell oxidation i plasten. De är gjorda i metall och jag vet inte hur säkrade de är. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards