Kattis Dockor

Direktlänk till inlägg 20 oktober 2014

indian ett

Av Katti - 20 oktober 2014 06:28

Den första indianen i Dolls of the World-serien. Jag tycker det är konstigt att det dröjde så länge innan de gjorde en indian! Mattel hade fram tills dess rest runt världen och visat upp dockor från när och fjärran. Den enda amerikanska anknytningen de haft hittills har varit hawaiianskor av olika slag. Varför inga indianer förrän under tidigt nittotal? Hur som helst.

Min första indian har en kul historia bakom sig. Jag har fått henne av min lillebror. Han var i London och gick in på Harrod's för att leta efter en annan docka jag bad honom söka. Han hittade henne men också den här indianen och när han kom till kassan ville han betala - med kontanter o det var något oerhört ovanligt på Harrod's i början av nittiotalet. Han fick med sig dockorna hem och jag blev jätteglad över min första indian! Indianer hör till de dockor jag gillar mest av allt. 

Native American Barbie kom i en helt ny typ av ask - med sidor och front i plast. Man kunde se hela dockan från sidan. På framsidan fanns även en del av dockans detalj i ett band snett över fönstret. Den här typen av kartongen, med eller utan sidofönstren var sedan standard i Dolls of the World-serien under en massa år. 

Jag är rätt fascinerad att de valde en vit buckskin-dress till henne och inte nåt i brunt. 


 

#1753 Native American Barbie, 1992


Diva/MIdge fick låna ut sitt ansikte till indianen. Hon har korpsvart hår (vilket är första gången Midge ser ut så) i flätor med turkosa band och långa silverörhängen med turkosa "stenar" högst upp. 

 Hennes vita "buckskin"-dress är utsmyckad med silverdetaljer och turkosa pärlor på tryckta mönster. 

Vita mockasiner 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - Fredag 19 april 13:35

2024 års Fashionistas skickar en flirt till Barbies tidigare och mest kända/älskade utgåvor. Great Shape vet jag inte hur älskad hon är, men hon har dykt upp både här och där, inte minst i Toy Story-filmerna och fått en nyrenässans. När Mattel så gjo...

Av Katti - Fredag 19 april 13:27

Superstar Barbie, superstjärnan. Näst efter debutdockorna på 60-talet är hon den stora stjärnan i Mattels Barbiearmada. Tribute-dockan blev en latina med Petite kropp och brunt hår. Den dockan jag har, är väldigt pixlig så man har svårt att få grepp ...

Av Katti - Fredag 19 april 13:17

Barbie fyller 65 år och Mattel dedikerade Fashionistas-dockorna från 2024 (©2023) till detta genom att inspireras av några av de mest ikoniska dockorna genom åren.  Fashionistas 215 är inspirerad av första Rockers med rosa topp strösslad med stjärn...

Av Katti - Fredag 8 mars 10:38


Det har nu gått tio år sen jag gjorde om Kattis Dolls-sajten med nya ansiktsfoton. Tio år!?! Logon säger just "Kattis Dolls 2014". Satt och tittade på ett av de nyaste inköpen och kände att jag ville samla dem, inte bara i bloggen under det röriga ko...

Av Katti - Onsdag 6 mars 20:29

Jag vet inte var namnet kommer från, men dessa går som Rainbow Groovy. Regnbågen förstår jag, men vad är groovy? Rutmönstret i den "oavslöjade" dockan? Det jag kan säga, är att jag hoppades få asiatiskan i serien, men hon verkar ha huvudrollen, med s...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards