Kattis Dockor

Alla inlägg under december 2017

Av Katti - 31 december 2017 14:04

Hittade detta gigantoset på rean före jul och köpte det - platsbrist till trots. Kartongen är stor! Mycket beror förstås på Skylar, jacquinen som följer med och är stor nog att kunna hålla Elena på ryggen. En jaquin är en jaguar/macaw-mix. En jaguar med papegojvingar. En pratande sådan. 

-

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 Skylar talar och om man trycker på en knapp på sidan hör man flera fraser: 



-

 -

-

Av Katti - 31 december 2017 13:02

Elena of Avalor är en serie som rullar på Disney Junior. Det handlar om en ung prinsessa som älskar musik och bär omkring på en gitarr. Hahaha, hur generellt blev det då? Har inte sett så mycket av serien, mest reklam som snurrat förbi mellan programmen barnbarnet tittar på ibland. Musiken blev bannad från Avalor och Elena fångad i en berlock av en häxa. Med hjälp av Sofia den första (lite serie-crossover) blir hon befriad från trolldomen som håller henne fången i berlocken och återvänder med musik och "jaquins" (som en griffin fast med jaguar/macaw-grund) till Avalor. 

Det som är kul här, är att Elena är en ung latinsk tjej. Disney har sina sessor, ofta blonda flickor, fast en och annan har annat ursprung än det "europeiska fastlandet". 


Köpte Classic-dockan på rea. Hon finns i ett flertal versioner, med eller utan sin gitarr i en sjungande version. Är det gitarren som sjunger? Har ingen aning, men det har jag sett förr :D 


Elena är en äventyrlig ung tjej, nästan alltid klädd i röd klänning av olika snitt. Lite hennes signum antar jag. 


 

 -

Hasbros prinsessor har ofta överdimensionerade huvuden, vilket är irriterande, men den här tjejen har jag ingen relation till, så det stör mig inte alls. 

 -

 -

-

Av Katti - 31 december 2017 12:27

En sak jag reflekterat över mer än en gång, är att Millie är vikt åt original-kroppar. Både öppen- o stängd-mun version. Kan inte påminna mig att jag sett henne med nån annan kroppstyp (ändrade mig innan jag publicerade detta, se kommentar nedan).

Hade en diskussion i en facebookgrupp där folk gnäller över hennes ansikte o tycket att det är uuuurtråkigt. Nu, bara för att det finns en uppsjö nya ansikten att välja på och det är enkelt att skapa ett nytt, med de datorprogram som finns. Jag framhöll min teori om att det är Millie som är BARBIE och fick som vanligt en skopa skit från en av damerna som inte alls håller med. Mattel väljer alltid Millie (oftast med öppen mun) när de gör sina Barbie-set med minst en docka och tillbehör. Ser henne sällan med annan kropp än Original (förutom Made-to-Move då, men det varken bekräftar eller dementerar min teori). Barbie är "Original" i original. Så att säga. Alla kurvor o pytte- eller långa tjejer har andra ansikten än Millie. Fashionistas är förvisso Barbie allihop idag, men nu snackar jag seten. Det finns alltid en blond Millie. 

~ Det är ju Barbie. Originalet.

~ Nä, det finns så många andra att välja på.

~ Det är i alla fall originalet. Som gamla Superstar. Eller Mackie. Eller Generation Girl/CEO.

~ Men det finns andra.

~ Ja, men det är O-R-I-G-I-N-A-L-E-T. 

Hopplös diskussion. 


F-a-a-a-s-s-t. För att säga emot mig själv insåg jag just att det finns en liten rödhårig tjej med Millies öppna mun. Kitty Cute. Inte helt omöjligt att de alltså finns med de andra kroppstyperna också, men däremot när det ska göras en BARBIE, är det de här ansiktena Mattel väljer: 


Millie Closed Mouth ©2015 | Millie Open Mouth ©2013

Av Katti - 31 december 2017 12:15

Fashionistas nr 70 kallas Pineapple Pop från trycket av ananas på hennes omlottkjol. Kjolen är färgglad, fast bara ett fåtal färger, men är ändå en liten färgexplosion och till det har hon en enkel gråmelerad tanktop.

Det här är också en docka jag stod i valet o kvalet om jag skulle köpa eller inte, för att jag redan har en "stängd mun-Millie", men jag gillar den här mycket, mycket mer än föregångaren. Ser att jag inte delat nåt inlägg med nån ur den gruppen, men hon finns med här, i denimklänningen: 6 'nya' fashionistas. Hennes hår är i samma stil som Powder Pink men som sagt, med den stängda munnen får hon ett annat intryck. Lite underfundig, speciellt med den där sidblicken. Jag gillar henne betydligt mycket mer än 49 Double Denim med det raka platinablonda håret. Det här har så mycket mer liv, med sina gyllene toner och lockar. 


FJF35 Fashionistas Barbie #70 - Pineapple Pop, 2017

Asst FRB37


 -

Hennes ansikte ser lite snedtryckt ut, men det kan vara sidblicken som stökar med proportionerna. Dock brukar jag inte ha fel när jag känner att nåt är off, om så än bara en makrometer. Tycker inte det gör så mycket på henne, man kan alltid vinkla henne för att förvilla. Man får liksom trycka på det som är OK :) 

På huvudet bär hon ett par sköldpaddsfärgade solglasögon. 

 -

 -

Vita seglarskor avslutar det hela. 


 -

 -

I en mix med årskull 2017 finns på baksidan en radda 2018 års Fashionistas. 

Av Katti - 30 december 2017 17:33

En av mina favoriter ur de senaste förvärven. Jag älskar den här ansiktet och hittar hela tiden en ny favorit bland dem! Så många gillar inte henne (ansiktet) men jag blir bara så glad av smilgroparna. De är inte så tydliga på just den här tjejen men Teresa/Neysas ansikte från 2014 är så galet likeable. O i den här hudfärgen med de mörka läpparna. I love her! 


Floral Frills, ja namnet kommer ju från hennes kläder, i vanlig ordning. Volanger på den rosa toppen med tryckta blommor - till ett par gröna shorts med blomtryck även de. Hon har ett par vita basketsneakers på de "platta" fötterna. I håret sitter ett ljusblått diadem, fäst med en sån där ful nit. Hon har dessutom några strån hår på sidan som ser avslitna ut, men det kanske bara är dåligt rotat och ändarna sticker ut? Ska försöka ta bort den lilla tussen i alla fall. 


 

FJF43 Fashionistas Barbie #78 - Floral Frills, 2017

 -

 -

 -

Så snygg. 

Av Katti - 30 december 2017 17:19

En ljuvlig kurva till i samlingen. Goddess ansikte är aldrig fel. Jag kan inte riktigt komma över hur söt den här tjejen är. Hon har gröna ögon under det vackra mellanblonda håret. Havre. Vete. Råg. Håret är så naturligt färgat. Det babyblå i klänningen tillsammans med hennes väna framtoning gör henne till en älva. En älva utan vingar. 

Jag är annars väldigt less på Mattel och deras enkelt skurna och korta klänningar o shorts de envisas med att ge alla dockor, men den här klänningen är liksom bara rätt! Volangen över ena axeln. Så söt. Finns inget annat sätt att beskriva henne. Söt. Hennes midja sitter högt och det förstärks av det breda bronsfärgade bältet - som är halvt... Det sitter mest bara framtill (se bilderna nedan). Hon har ett par av de tråkigaste skor jag vet av alla Fashionistasmodeller. Hade hellre gett henne ett par natur- eller varför inte bronsfärgade gladiatorsandaler. De här är bara så... blaa. Tror inte det finns gladiatorsandaler (dvs sandaler med band runt hela underbenet) till Curvy/Tall. De delar fötter/underben. Finns nog bara till Original/Petite. Hur som haver. Håll till godo med bilder på en vacker, nä, söt kurva! 


FJF41 Fashionistas Barbie 76 - Purely Pinstriped, 2017 


 -

Hon är aningen sned i ansiktet, vilket ger intrycket att ena ögat är större än det andra. Kan de få de där stickersarken på rätt plats - alla gånger? Vore i alla fall önskvärt. 


 -

Ahh, man kan bara ana kanten av bältet baktill. Det sitter bara på höfterna. 


Tråååkiga skor. 

Av Katti - 30 december 2017 17:07

En cool tjej med mintgröna slingor i håret. Overall Awesome är ett lika coolt namn. Den här tjejen är en påtåfotstjej klädd i en enkel hängselklänning i "denim" utanpå en söt holkärmad top i aprikos o vita ränder. Hon bär ett par matchande aprikosa skor med höga klackar. Jättesöta, den klumpiga klacken till trots. Barbie är solbränd och har fått Raquelles ansikte från 2010. Hon är så vansinnigt söt! Var lite av o på vad gäller henne, men jag gillar henne! Skarpt! Hon ÄR helt enkelt awesome. Overall Awesome. 


 

FJF37 Fashionistas Barbie 72 - Overall Awesome, 2017


 Läcker mintgrön slinga, i det annars bruna håret, uppsatt i en hög hästsvans. 

 -

Vad som är omöjligt att se i det ljus jag har vintertid, är att glasögonen är silverfärgade. 


Jättesöta skor i aprikost med ett stilistiskt blommönster baktill. 


-

Av Katti - 30 december 2017 15:22

För att återgå till dockorna. Det här är tjejen som tappade en sko i flytten till mig. Teddy Bear Flair kallas hon av uppenbarliga skäl. Dockan hör till 2018 års kull (copyrightmärkt 2017). Hon är en ganska blekhyad tjej, med svart hår och Skippers ansikte. Hon har mandelformade ögon och ger överlag ett asiatiskt intryck. Jag är galet irriterad att hennes ena känga försvann. 


Hennes hår är rotat lågt i pannan och gör hennes ansikte runt, vilket blir speciellt tydligt med Skipper-huvudet. Hon bär en röd tröja med nalletryck och texten Girls RULE till en "omlottkjol" i guldlamé. "Omlotten" är sydd så det är ett stycke. Hon bär ett guldarmband i formen av en bred pansarlänk. Allt avslutas med ett par (eller en enda här då) svarta, grovsulade och högklackade boots med "snörning". 


 

FJF36 Fashionistas Barbie #71 - Teddy Bear Flair, 2017


Dreamhouse Skippers ansikte. 
Hon har fått en ful fläck vid näsroten på sin högra sida (vänster i bild). Nåt spill vid screentrycket igen. 


Nallen bär ett stort halsband som säger: Girls RULE


 -

Gaahhh, behöver en känga till.... :( 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< December 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards