Kattis Dockor

Alla inlägg under mars 2014

Av Katti - 31 mars 2014 21:15


Postade en bild ur arkiven sådär lagom till St Patrick's Day (vi pratar facebook nu - o inte här för det var ju nån vecka sen). Angie, en kompis i USA virkade klänningar till Kelly och Krissy och den som Nikki här bär, är grön. Ärtgrön. Riktigt St Patrick's-grön. Det är inte en OOAK, då hon säkert gjort fler men den hamnade ändå under den kategorin här - mest för att hitta den :) 


 Klänning virkad av Angela Hunt DeBunce 

 

Av Katti - 31 mars 2014 21:08


Jag har ju några stycklen klonade Ken sen tidigare - av olika kvalitet. För ett tag sen fick jag tag i ytterligare en, en blond kille den här gången. Han läppar har samma färg som håret!  


Hong Kong-Ken 


Får se om och när, jag får mer information om de här grabbarna. 

Av Katti - 31 mars 2014 20:40

Sherrilyn Kenyon. Jag fastnade för hennes böcker vid något tillfälle. Minns inte hur och inte ens om jag läste första novellen/boken först eller om de kom i fel ordning. Tror att hennes första novell kan ha varit med i nån antologi och att jag därigenom fastnade. Minns inte! Men vad jag vet är att sedan jag såg Ash som docka första gången ville jag ha honom! Ash och hans dotter/demon The Simi. Ash har jag men inte Simi. 


 

Integrity Toys har gjort just Acheron och Simi i dockform. En kompis sålde sin docka och jag slog till! Det tog mig ett par månader att få hem honom men till slut kom han så hit. Tror han är komplett - svårt att säga då han var lös i lådan men allt verkar vara med. 


Den är lite plastig, hans häftiga långrock i svart "skinn". Han ser inte så "smidig" ut. 


Vad jag definitivt inte förstår mig på är hans tredagars skäggstubb. Skuggan och prickarna. Skuggan hade jag kunnat köpa, men prickarna?? Hans speciella ögon är väl lite speciella även i dockform, men de har mycket att önska i jämförelse med hur jag föreställt mig dem. 


 Rockerströja på en tolvtusen år gammal man - som ser ut som 23. 


Ash's viktigaste ägodel. Ryggsäcken. Han ses aldrig utan den. Varför får man veta i den högst efterlängtade delen/boken om honom. Hans märke ser lite fånigt ut i tryckt vit färg. Antar att det ska vara broderat. Svårt att veta hur gammal den är egentligen, ryggsäcken.


Svarta kängor.  


 Jeans. Lite tjockt tyg ger lite klumpiga fickor. 


Han är häftig i alla fall.  


Böckerna om The Dark Hunters. Det har blivit några genom åren! Nästa handlar om Ash's bror Styxx. Den blir nog närapå lika tjock som Acherons. Tolvtusen år. Det är mycket att täcka in! 

Av Katti - 31 mars 2014 20:30


Fick hem en galen docka häromveckan. En av tre out-of-this-world-dockor. Queen of the Constellations. Drottningen av stjärnbilder. De andra två damerna heter Goddess of the Galaxy och Empress of the Aliens. Alla är en utomvärdslig upplevelse. 


Queen of the Constellation


Anledningen att jag till slut föll för just den här tjejen - är hennes ansikte. Hon är en av få dockor som är tillverkade med Mermaids ansikte. Mattel beskriver stjärndrottningen med löstagbar cape men inte klänning. Antar att den är sydd direkt på kroppen på nåt sätt. Många har då tagit av henne den och klätt henne i nåt annat, så den är inte omöjlig att ta av. 


Väntar hem en grön tjej med samma ansikte. Som alla sa, "Äntligen får vi en till Mermaid - åsså är hon grön!" Vi vill ha en mer tillgänglig "Mermaid"-docka. Likt 2013 års Holiday som gjordes med Pazette-ansiktet. 

Så småningom hoppas jag kunna ha alla de här donnorna i stora askar uppställda intill varann. Haunted Beauty Ghost, Queen of the Night (när hon nu kommer!), The Haunted Beauty Vampire, Glam Wicked Witch of the West och föstås stjärndrottningen ovan. 

Av Katti - 31 mars 2014 20:10


Varför kan de inte ha den här kvaliteten längre? I ett fåtal dockserier har dockor och kläder samma kvalitet som de hade under 2000-talet. Roliga detaljer och accessoirer. Separata kläder. Allt var genomtänkt. Jämför de här med Fashionistas! Nu är ju dockorna i Fashionistas bra på sitt sätt men deras glittriga och ensidiga klänningar hopsydda i en del, har mycket att önska. Det är länge sen det gjordes lekset som dessa. Det är bara mode och artisteri idag. 


Tre av fyra tjejer i "Mystery Squad". Det är Shawnee, Drew och Kenzie. Saknas gör förstås Barbie själv. Av dessa tre har bara Drew setts igen. Hon var med i Fashion Fever-serien. Åtminstone till namnet. 

Av Katti - 27 mars 2014 08:45


Många samlare muttrade när killarna fick tillbaks sitt gjutna plasthår. En del gillade det. Jag har inte bestämt mig vad jag tycker än. Det blir inte trassligt i alla fall. Men de har skjutit fast huvudet i kartongen med två nitar så det är hål i nacken... Det, är däremot korkat. 

Frisyren är samma snagg med lugg han har i de rotade versionerna, men som sagt, här ligger den still. Ken är blond och blåögd. 

Märkt i nacken.


Ken

Copyrightår: 2012

  


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


BCN27 Ken, 2013


Ansiktslista


Av Katti - 24 mars 2014 20:08

Har velat ha Barbie i det här setet i evigheter och fick så tag i båda boxarna. Kartongerna är jätterisiga och Ken är en dublett. Tror inte min gamla kartong är i så mycket bättre skick. Barbie är komplett i alla fall med grässkjol och ukulele. De är utgivna samma år men Barbies kartong har ett tidigare årtal stämplat på lådan. Det är en nyutgåva och det skiljer lite mellan dem och tydligast är blomgirlangen. 1978 års Barbie har en grön lei i tyg, medan 1975an har en i färgglad plast. 


 2960 Hawaiian Ken, 1978 och 7470 Hawaiian Barbie, 1975


Av Katti - 24 mars 2014 20:00


Ett crossover set i min smak. Crossover såtillvida att det är ett par dockor i kimono - o dockorna är Disney. Mulan och kapten Li Shang i samma ask. Ett underbart set med pastellfärgade kimonos. 

Hearts of Honor, Mulan and Shang



Mulan med äkta jadeörhängen - i plast. 


Shang påminner om de gamla terakottasoldaterna! Fast de är ju kineser. 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17 18 19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards