Kattis Dockor

Alla inlägg under november 2016

Av Katti - 25 november 2016 15:41

Tar väl inlägget med hårleksdockan direkt då, när jag ändå håller på. Steffi Love Hairplay kommer med olika saker att sätta upp håret med, Mest är det vanliga hårspännen i formen av röda mimmirosetter med vita prickar, men en av dem har rött syntethår fastsatt (som om inte Steffi själv har syntethår....). 


 

Steffi bär en grå klänning med Mimmitryck. Det är hela figurer i mönstret. Kommer igen från ett annat klädset. Eller tvärtom. Som sagt, de använder samma tyg i olika klädset.


Klänningen är kantad vid halsen med ett rött satintyg. På huvudet har hon ett par röda solglasögon. 


Förutom alla Mimmirosetterna, innehåller boxen en hjärtformad kam, en sax, flaskor som förmodligen ska innehålla hårskum, hårspray, parfym eller pomada - eller helt enkelt bara vatten och diverse andra hårprodukter :) 


♥ Vem kan motstå att älska den här borsten? ♥ 

Av Katti - 25 november 2016 14:57

Mimmi och polkadots. Som hand i handske. En passande handske. Nästan. Simba använde mycket av samma tyg i kläderna till de olika Mimmi-seten. Den röda satinen i jackan här, med Mimmitryck går igen i flera olika set. Prickarna på det vita tyget likaså. Det är lite dålig finish på plaggen med lösa trådar och lite snedsytt osv, men det funkar om man inte synar dem i sömmarna för noga. Steffi här, har vandrat vidare ner i barnbarnets leksakslådor och de brukar ratta bilarna i huset, utan en tråd på kroppen. Måste väl leta upp några andra plagg han kan leka med så de slipper frysa :) Mimmi-kläderna behåller mormor! 


Hur som helst. School heter den här versionen. Steffi är en skolflicka med glasögon och väskan över axeln. Samma väska som i de andra seten i Mimmi-serien. De är röda eller svarta, men alltid likadana. Den här är svart. 


 

Den stora plastrosetten i håret är samma som i ett annat set med hårleksgrejer. Inlägg med bilder kommer. 


Jaha. Skolflicka med nördglasögon? Fast jag gillar glasögon!


Fuskknuten "slips".


Oooohhh. Vem släckte ljuset?  


Vita knästrumpor i röda skor. 


-


~~~~~~~~~~~~~~~


Integrity Timeless Adéle Makeda fick prova klänningen. 

Adéle är byggd på ett helt annat sätt än vanliga modedockor, men klänningen passar henne också, om än kanske något kort.  

Av Katti - 18 november 2016 21:27

Var o hälsade på Carina igår och jag passade på att ta ett par bilder på hennes Lammily-dockor. Jag vill ha den svarta dockan, som är den andra versionen som gavs ut. Den första är tjejen i jeansskjortan. Gillar henne inte alls. Så tråkig. Har sett dockan ommålad och hon kan vara alldeles fantastiskt vacker, men den här versionen av henne är bara blaha-blaha. De ville göra en "proportionell" docka, men de där fötterna...?? 



Kolla smilgroparna! Så söt!


Av Katti - 8 november 2016 17:24

Tog en tur på vinden för att få ner fler av dem, men de står så dåligt till o det är så evinnerligt kallt, så jag fick bara med mig Adèle idag.

En av 2015 års Fashion Royalty var just den här Adèle Makéda, kallad Timeless. Jag köpte henne via en dealer i USA. Hon blev mitt tröstpris när alla Poppy sålde ut på tre röda. Först idag har jag tagit henne ur sin kartong, men har inte fått på henne smycken än...! Det jag gillar mest med Adèle i den här versionen, är hennes mörka hy. Den gör henne lite svårfotograferad med de förutsättningar jag i dagsläget har. Jag kommer nog också att lära mig gilla hennes läckra frisyr med tiden. Är heller ingen supervän av poufiga balklänningar men den klär henne. Har så dåligt med roliga kläder o framför allt skor jag kan, eller vill klä de här tjejerna i. Vilket gnäll va? Hon är ursnygg.  


 

   

   

   

-


Lite info om henne (kopierat från annan plats, därav engelskan): 

Timeless Adèle Makéda Dressed Doll Gift Set 2015
The Fashion Royalty® Collection

Integrity Toys

Limited Edition Size of 700 Dolls

Doll Tech Specs:

Head Sculpt: Adèle 3.0 
Body Type: FR 2013 
Quick Switch Feature: No 
Skin Tone: Dark A-Tone 
Hair Color: Black
Eyelashes: Yes, Hand Applied


~~~~~~~~~~~~~~~


-

Av Katti - 7 november 2016 20:39

I morgon är det val i USA, om nån mot förmodan skulle ha missat det. Barbie ställer upp som president-kandidat i flera olika versioner i år, och kommer dessutom med en vice presidentkandidat. Helt fantastiskt. O snygga är de. Lite bökiga att få tag i bara, för oss i Sverige. 


Jag har den allra första Barbie for President, som släpptes till valet 1992 - och hon är svart dessutom. Givetvis fanns det en vit version men jag tyckte den svarta var häftigare. Har visat henne förr i bloggen men hon är så snygg så hon tål att visas upp igen. 


Toys 'r Us Barbie for President Gift Set, 1991 


~~~~~~~~~~~~~~~


Fast egentligen var det den här lilla tjejen/killen jag ville visa upp. Det är mig veterligen, den enda dockan som representerar det vita USA. De tidigare dockorna har undantagslöst varit indianer av olika slag. Eller snarare, Barbie har varit så. Det här är ingen Matteldocka, utan en World Kids. Tyvärr har jag inte mer information än så! 


World Kids - United States 

Av Katti - 7 november 2016 11:40

När man är sjuk i influensa, eller vad nu förkylningen är, kan man ju alltid roa sig med dockfoton. Gick igenom en låda o var tvungen att kolla fotoarkiven om jag tagit några bilder på dem - eller snarare vettiga bilder. Foton finns det "alltid" av nyankomna gäster och inneboende. Nu var det inga superduperbilder, men de duger för att visa upp tjejerna. 


Pink & Fabulous. Det är en serie smalboxdockor. Inte riktigt "signatur" men nåt liknande. Tror det är Wal*Mart specials men det står Marshalls på prislappen. Nåja, är inte så bevandrad i släktskapen av amerikanska butiker så jag lämnar det därvid. 


De här tjejerna är från Collection 2 (©2014). Liksom Signature-serien är det tre dockor i olika klänningar. Olika men ändå matchande. Pink 'n Fabulous har ju det rosa gemensamt. Nån rosa detalj, eller hela plagg. 


Baksidan visar de olika mönstren i kollektionerna. 


Boxgaveln visar också temat för varje docka, om än inte i rätt färger. Men Pink & Fabulous är det! 

-

~~~~~~~~~~~~~~~

Look 1, CDF41

-

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~

Look 2, CDF42

~~~~~~~~~~~~~~~

Look 3, CDF43

-

Av Katti - 6 november 2016 21:34

Min kusin i Kanada var snäll nog att köa för mig på deras närmaste Hudson Bay-butik den dagen de släppte sin Barbiedocka, skapad i samarbete med Mattels designer Carlyle Nuera. Fantastiskt. 


Vad jag inte tycker är så fantastiskt med dockan, är den billiga kartongen de använt. När jag sen öppnade boxen, visar det sig som så många sagt, hon är en limskalle utan like och hennes COA (äkthetsintyget) är tryckt på billigt vitt papper. Vafan?? En Silver Label med billigt COA. Löjligt. Har sett Black Label-dockor med bättre COA. De genar i alla kurvor numer. 


Nåja, dockan är en guldblond Aphrodite, klädd i Hudson Bay's signaturfärger, en vit kappa och kjol med breda blockränder i gult, rött, grönt och mörkblått. Flera detaljer bär samma mönster, hennes mobilskal, kaffemuggen, och hundens täcke. Hon bär i sin bruna 'skinnbag' en Hudson's Bay Times och sagda kaffemugg. 


 -

 -

 -

 -

 -

 

Snygga detaljer med 'skinnknappar'! 

 

 -

Trämönstrade klackar!


Klart hunden (en pudel) heter Hudson.

 -

-

Av Katti - 5 november 2016 23:31

För några år sedan fanns det bara ett fåtal kroppstyper att förhålla sig till när det gäller Barbie - och andra dockor. Idag ser det helt annorlunda ut. Just här hade jag tänkt visa upp de raka armtyper Barbie hade under 60- till 80-talet. Plasten och finishen varierade genom åren och i de olika upplagorna. 


Som alltid får ni ta bilderna för vad de är, dockorna är inte de snyggaste jag har, men jag passar på med fotosessionerna när tillfällena dyker upp, hur smutsiga och okammade dockorna än är.


Twist'n turndockorna från MOD-perioden hade mestadels originalarmarna från 1958. Under sjuttiotalet fick Barbie en "tråkigare" version, kallad PTR (Palm-to-Rear, eller handflatan pekar bakåt). De äldre händerna hade separarerade lillfingrar exempelvis, medan de nya PTR har helgjutna händer. Lite tråkigare. 


T'nT Hair Fair, T'nT Stacey, 5336 'standard' Barbie

Barbie originalarmar. De här användes under de tidigare åren - in i MOD-eran.  

En ny typ av PTR - just den här dockan har lite dålig finish och gjutmärken finns kvar runt händer och fingrar, modellen användes under många år, i SuperstarEran. 


~~~~~~~~~~~~~~~


Armarna nedan användes lite hipp som happ i olika dockor. De kan lika gärna ha original eller de vanliga PTR-armarna, men ibland fick dockorna andra armar - i vissa fall beroende på var de tillverkades. 

Malibu Barbie, Live Action Barbie, Partytime Barbie

Mexico-armar - vet inte riktigt varför de kallas så. Kan ha varit så att de första dockorna med den här typen tillverkades i Mexico. De flesta jag sett är märkta med Korea eller Taiwan. Vänstra armen (höger i bild) pekar utåt/bakåt. armarna är något kortare än originalet. 

Francie-armar. Av nån anledning fick Barbie ibland låna armarna från hennes kortare kusin Francie. Armarna är också kortare än Barbies originalarmar. Detta gällde även mörkhyade Malibu Christie så det har inte bara med överblivna armar att göra, utan de använde gjutformen till att tillverka nya armar. 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2016 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards