Kattis Dockor

Alla inlägg under oktober 2014

Av Katti - 15 oktober 2014 21:15

Den här tjejen har aldrig sålts i Europa. Kanske inte ens i USA - annat än genom import. Det är en kinesisk docka, Yue-Sai WaWa. Yue-Sai är ett kinesiskt företag som tillverkar smink... De insåg att det bara fanns blonda dockor och kom fram med en egen WaWa (som betyder docka på kinesiska). Det finns massor med fina dockor o jag hittade en begagnad på eBay, samtidigt som jag köpte några andra dockor av samma säljare så jag slog till på henne också. Hon saknar skor men nåt ska jag väl kunna hitta att ge henne. 


Yue-Sai WaWa #373 Braids and Treasures, 2001




Av Katti - 15 oktober 2014 20:00

Repriserar en av mina Hawaiianskor. Har sökt efter fler bilder men de har försvunnit... 


 #7470 Hawaiian Barbie, 1975/1978



Av Katti - 15 oktober 2014 19:15

En kompis i USA sålde den här tjejen till mig. Vi får inga Disneydockor till Europa längre. Kanske i Paris förresten, vet inte. Vi har ju Disneyworld Paris där. På baksidan visas ett set med Barbie och Ken, har den Ken och kroppen med kläder från det setet - i kartong. Hahahahhaaa! Kompisen behöll Barbies huvud o jag fick köpa resten. Skipper och Chelsea har en annan kompis liggande o jag hoppas få hem dem snart! 


Barbie har en jättesöt jeanskjol med röda Mimmiprickar och Mimmitryck på tröjan. 



 Me Loves Disney  


 

X5786 Barbie ♥ Disney, 2011 





 

Av Katti - 15 oktober 2014 18:30

German Barbie kom för första gången ut i Dolls of the World-serien under andra halvan av 80-talet. Hon är en blond tjej med stora blå ögon och har Steffies ansikte. Hon är fantastisk att klä om, men för det behöver jag en andra docka. Den enda jag har just nu stannar i sin kartong. 


 

#3188 German Barbie, 1986

Dolls of the World Collection 





Av Katti - 15 oktober 2014 18:15

Vi är ju inne i oktober nu och i Tyskland firas Oktoberfest. De stora ölpartyernas tid. Barbie är klädd i dirndl och kan säkert svinga en och annan sejdel i öltälten. 


J0929 Oktoberfest Barbie, 2006

Festivals of the World Collection






Av Katti - 15 oktober 2014 16:30


Portugal fick också en prinsessa. Även om jag inte riktigt anser att de flesta av de europeiska sessorna passar in i Dolls of the World-serien är de en del av den. Eller en underserie. Dolls of the World - Princess Collection. 

Den portugisiska prinsessan har en vacker mörkt röd klänning i renässansstil. Hennes hår är mörkbrunt och lockigt (ett helsike att fixa om dockan är lös, vilket jag erfarit. Ska skicka mitt andra huvud för omrotning.) 


 

#56217 Princess of the Portuguese Empire, 2002



Av Katti - 15 oktober 2014 16:15


Barbie i en medeltida klänning. Hon ser ut att ha kunnat kliva direkt ur en film om Robin Hood eller Riddarna kring runda bordet, Ivanhoe och andra engelska berättelser. 


#12791 Medieval Lady, 1995

Great Eras Collection 



 Rotade fransar var inte så vanligt med nästan hela Great Eras-seriens dockor fick det. 


 En rubin vid halsgropen.


Av Katti - 14 oktober 2014 23:01


Glömde en fransyska när jag la upp de andra. Det lustiga är att hon är dubbad "Second Edition" men hon är nummer tre i ordningen. Eller om man ska vara riktigt petig är hon nummer ett... De två första som kallas Parisian Barbie, är klädda för cancan. Ja, det är trean också men de tidigare har Steffies ansikte och rosa kläder. Nummer tre har Barbie Superstars ansikte, fortfarande rött hår men hennes kläder är nya. I svartitrandig topp till rosa kjol svingar hon sina ben - som de andra tjejerna. 


 

#16499 French Barbie, 1996


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards