Kattis Dockor

Alla inlägg under april 2018

Av Katti - 22 april 2018 00:40

Hörde i nyheterna vid midnatt att vi förlorat ännu en skådespelare, den här killen var inte så hög över havet, men i hans fall spelade storleken roll. För mig var han två roller, även om han gjorde så många fler. 


#80789 Austin Powers Dr. Evil (och Mini-Me), 1999 


För mig var han Mini-Me i Austin Powers och svartalven Griphook i Harry Potter och Hemligheternas kammare, två oförglömliga roller för ett Potterfan - och ett fan av galna filmer i allmänhet.

Verne Troy 1969-2018

Av Katti - 21 april 2018 23:37

Äntligen fick jag hem mina, sen länge förbeställda kurviga Made-to-Move-dockor. Har långt från bestämt vad jag ska göra med dem, men jag önskar att de varit lite ljusare i hyn, då Kat inte sagt nej till ny kropp. Hon är lite för blek för den här kroppen :D Beställde två - bara-för-att. Bra att ha en extra. Ska väl plocka ur dem vad tiden lider och jag har lite över, men nu närmar sig min ledigvecka slutpunkten för den här gången, så då dröjer det minst tre veckor innan jag får lite ny tid att leka. 


FJB19 Made To Move Dancer, 2017

 

 -

Hennes hår är rotat i starkt korallrött med rosa övertill. Galet rött blir det! 

 -

Dansaren bär en svart tubtop under en mycket kort vit t-shirt kantad i svart och dito randiga ärmar med Barbies eget 59, tryckt framtill (1959 är årtalet då Barbie kom till världen - på Kens kläder står ofta 62). 

Jeansen är exakt likadana i båda seten. Hur får de till slitagemönstren i tyget?? Måste bli en del spill i metervaran? Eller kanske de är tryckta som burkade sillar, tätt, tätt, tätt i tyget? 

Ett par mintgröna sneakers. 

En knalligt lila boombox på axeln. Late 80's much? - Fast med en mobil som musikkälla. Världens största iPhonehögtalare? 

Av Katti - 21 april 2018 22:09

Jag har alltid velat ha ett litet dockskåp som klubbhus till Kelly o gänget. Så dök det plötsligt upp ett på en lokal säljsida o jag slog till. Får se vad jag ska göra med det. Såg först när jag tittade på fotona jag tog när jag fått hem det, att det var lite fuktskadat på bottenvåningen, syns i köket och badrummet. Det går säkert att dölja med möbler. Golven är fina o tapeterna hela. Det är bara baksidan av huset som inte är i fint skick. Klart godkänt på ett skåp från.... början/mitten av 70-talet? Vet inte om elektriciteten fungerar, men till det behövs en transformator. Har köpt mig en bok om dockskåp o bara jag lyckas gräva fram den ska jag se vad man kan hitta på med det - o framför allt identifiera skåpet. Lundby it is, men sen? Lister o annat är i träfägad plast. Önskar mig ett (50-?/) tidigt 60-talsskåp i trä.... Nån dag.


-

Av Katti - 20 april 2018 10:45

En "original" Ken anlände häromdagen i en hermetiskt tillsluten box. Tejp runt om för att säkerställa att plasten verkligen håller ihop med bakstycket i kartong. Ken Nr 14 (Mattels hemsida har dubbat honom till Nr 1 av nån anledning, men de har ju inte många rätt). Han kallas In Black & White, men jag undrar mest varför de inte la till nånting om prickarna i namnet. Känns som att han är "mer" prickig än svartvit. Nåväl. 


Ken 14 har strandraggarfrillan i en väldigt vaniljblond färg och intensivt blå ögon. Rosa läppar. 
Kläderna då. Tishan är svart med stora vita polkadots. Byxorna som jag trodde var ett par mörkröda jeans, är ett par mjuka dansbyxor med väldigt låg gren - eller väääldigt hög midja. Tror mer på det tidigare. Om ni har sett David Lindgren dansa på scenen nån gång, vet ni vad jag menar. Byxorna har rätt djup gren för flexibiliteten, om det sen är så vackert kan man ju diskutera, speciellt på en kille som har NOLL flexibilitet och rörlighet.... Byxorna har även en mudd nertill, som förstärker intrycket av nån form av rörlighet. På fötterna ett par vita basketsenakers. 


 

FJF72 Fashionistas Ken 14 - In Black & White, 2017


 -

 -

 -

 -

 -

 

 -

 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 19 april 2018 12:34

Sprang på de här i en butik i Narvik för nåt år sen och fastnade för deras, då nya ansikten för mig och de olika hårfärgerna. Ansiktena är likadana, med stickersögon men jag gillade att blondinen hade en rosa slinga, medan brunetten hade en blå. Med tanke på att Life in the Dreamhouse Skipper har brunt hår med blå eller lila slingor alltsom oftast, tänkte jag direkt att brunetten verkligen ser ut som Skippers storasyster. Det finns minst en till version i den här serien (Asst. V9516), kan vara två för det borde finnas en svart också. Den tredje jag tänker på har nougatfärgat hår med en lila slinga. Hon fanns inte i butiken där jag hittade de här. 


De här dockorna lanserades som hårleksdockor och jag har för mig att jag sett "long long long hair" på nån av serierna, men de är ju lång(t) ha!... från att vara de längsta hårdockorna genom tiderna. De har ofta limskalle, vilket gör hårleken till en utmaning efter en tid. Dockorna i serien har alla likadana klänningar i olika färgställningar och matchande ögonskugga. Vet inte exakt hur många år och versioner de gjorde dessa men det finns minst fyra olika serier där slingorna varierar. Ibland är håret enfärgat, ibland är det metalltrådar. 


Ansiktet är Fashionistas Closed Mouth och en uppblåst version, BHS/Big Head Syndrome. Man har ju vant sig vid att vissa dockor har stora huvuden kontra andra så det ser inte alltför underligt ut längre. 


 Glam Hair Barbie Asst V9516, 2012

X7883 Glam Hair blond

 -

X7884 Glam Hair brunett

 -

Baksidan visar den med lila slinga också. 


~~~~~~~~~~~~~~~


En annan Glam Hair, eller Hairtastic är denna, med enfärgat hår: 

Y9928 Hairtastic Barbie

-

Av Katti - 18 april 2018 23:13

Vad som följde med mig hem den här gången, var Evis lilla killkompis Timmy. Eller är han hennes bror? Har noll koll på Steffi o hennes Love-familj. De har gått från det där med rotat hår på Timmy också, så nu har han gjutet hår i en cool frisyr, målat i en havreblond ton. Han har, om möjligt, ännu plattare stickersögon än vad Mattels dockor har. Eller jo, det är möjligt. Steffi Love m fl har aldrig haft mycket liv i ögonen. 
En sak jag tycker är lite synd, det är att Simba aldrig sätter ett årtal på sina boxar. Efter ett tag har man ingen koll på hur gammalt nåt är. Tror att den här Timmy-dockan i alla fall är rätt ny och är han inte 2018, så senast 2015 :)  Äh, har ingen aning. Som sagt, de har gamla dockor i hyllorna


Evi Love - Skate Timmy

Lite stirrig (o o) 

Cool T-shirt med busigt tryck. 

Timmy har vanliga Evi-jeans till sin röda tisha och på fötterna ett par vita sneakers. 

Märkt Simba i nacken. De har väldigt ful hals/nacke, de här dockorna. Fula gjutkanter. 

Timmy har med sig en limegul skateboard med ett hjärta på. 

SÅ cool blir han aldrig. Men illustrationerna är söta! 

Av Katti - 18 april 2018 22:47

Sprang på ett planogram på en av våra COOP-butiker häromdagen... Hela planogrammet gällde dockhyllor med Steffi Love. Vi har inte haft så många Steffi på vår COOP-butik tidigare, men nu såg det ut som det skulle komma in en hel del nytt (o nygammalt, en del har jag sett förr). Säkert för att Barbie inte säljer? MEN SÄNK PRISET DÅ!! Samma Fashionistas som värmt hyllorna månad efter månad efter månad sen i somras!!!. Nåja, strunt samma. Kevin nedan har redan dryftats i vår grupp på Facebook. Jag har ett par äldre versioner. Han (de) har ledade armbågar o handleder, knän och fotleder.... Långt från hur Ken ser ut idag. Evi Love är inte purfärsk, har sett flera av dem sen länge tillbaks på andra ställen. Rapunzel-dockorna fanns i Narvik för flera år sen. Våningssängen fanns inte i butiken nu, men de är planerade - de har funnits på ICA i åratal. Jag köpte ett set för några år sen. Inte så snabba kanske... 

Men...! Tråkigt om Barbie försvinner! Steffi Love är OK, men ingen riktig fashiondocka. Hon är lekdocka om nåt. Fast har ofta kul accessoirer, vilket Barbie har tappat för länge sen. Så på sätt o vis är Steffi så mycket mer prisvärd. 



Vad jag också såg att jag hade missat var en dockbil de sålde ut för FEMTIO kronor!!! Dammit. Har spanat på den bilen flera gånger men tyckte den var dyr. O nu var allt som fanns kvar av den, hylletiketten på femtio spänn. Fasen. En Fiat 500. Bilderna tog jag för några veckor sedan. Har en Barbieversion av Fiat500 men det här var nåt annat dockmärke. O lite bättre i sin kompakthet. LuvIt! O trist att jag missade. Jag har inte plats för alla tusen o fyrtioen bilar som tillverkats men den är så söt så den hade jag gjort plats för om den funnits kvar. F E M T I O kronor! GAH.

 -


Här leker barnbarnet med Barbies Fiat:  

Iron Man har lite svårt att rymmas i bilen, där Supergirl redan sitter. Båda är flygkunniga, alldeles på egen hand men ska ändå klämmas in i en liten bil ♥ 

Av Katti - 17 april 2018 10:00

Mellandottern kom med en present till sin mor en dag. Inslaget i ett fint paket fanns en liten väska i plåt. Den kommer från Maileg, de som säljer söta stoppade djur i olika storlekar, kaniner, möss och annat.  En del av de här väskorna innehåller ett litet mjukisdjur, men den här var tom. Så läcker med alla etiketterna! O snyggt foder i mönster som gamla sidenfodrade resväskor. Den ser ut som den varit med om lite resor runt världen. 


Den rosa väskan nedan, är en nyckelring från H&M, sydd i syntetskinn. Den är något big size för Barbiestora dockor, men funkar ändå. Den passar bättre till större dockor, men får göra resväskan sällskap där den står o bara är snygg. Väskan finns även i svart, men jag valde den puderrosa, bara för att. Tyckte guldet passade bättre med den rosa. 

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2018 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards