Kattis Dockor

Alla inlägg under oktober 2015

Av Katti - 31 oktober 2015 16:17

Lite gamla bilder då, såhär på All Hallow's Eve tillika Alla Helgons dag. Rev runt lite i fotoarkiven efter gamla bilder o hittade lite scannade foton från Anno Dazumal. 





~~~~~~~~~~~~~~~


Åsså några favoriter i repris. 

 Haunted Beauty - The Ghost


Haunted Beauty - The Vampire.

Ser att jag inte gjort ett inlägg på svenska bloggen med henne... 


Konventdocka, La Reine de la Nuit.


The Wizard of Oz - The Wicked Witch of the West. Alla halloweenhäxors urmoder? 


Den lilla läskiga vargen slickar sig om munnen där han tittar... ja var?  

Little Red Riding Hood and the Wolf

Av Katti - 29 oktober 2015 12:06

Jag plockade med mig en ny Fashionistas igår. Kunde inte låta bli när de nu äntligen anlänt även våra butiker. Träffade en av tjejerna på "min" butik i Narvik. Har inte sett dem sen i juni! 


Fashionistas Barbie nummer 5. Det är hennes namn. Snyggt va? Vi har inga andra namn på våra boxar. Har googlat lite o hon ska uppenbarligen kallas "Denim and Lace". O det gör ju oss i Europa mer vansinniga över det faktum att de inte HAR ett namn. Angie är det namn hon fick från den där ordersedeln som ingen vet om den är äkta eller inte. Strunt i det nu. Fashionistas 5 kommer jag att kalla Angie - i alla fall i detta inlägg. 

Redigerat: har senare sett hennes box med namnet Flower Fun så jag antar att det är det slutligt officiella namnet på henne. 


 

#CLN62 Fashionistas Barbie 5, 2014
(Asst. BCN36)


En av boxversionerna. Vi får tyvärr inte tjejen i jeansklänning o då ser den lilla bilden annorlunda ut. 


Som sagt, inte ett namn så långt ögat når.  

'Angie' har fått Summers ansikte. Det som är stämplat 2011. Hon har hår i olika nyanser, svart med bruna highlights. Gröna ögon. Så söt! Jag gillar inte riktigt hur de målat hennes läppar. Det är som att de missat lägga på hälften av färgen, men det ska lura ögat att se en mindre mun. 

Den grå fransväskan är helgjuten i plast.  

Höga, vita platåskor. Snygga!


Deboxade henne för att komma närmare.  

 

-

 

Hennes huvud är tyvärr fullt av lim o det har redan blivit kladdigt och stripigt.  

Ögonstickerserna sitter lite snett. Verkar inte gå att undvika.  

Färgfläckar verkar också höra till vardagen idag. Testade att skrapa bort den, men det lät sig icke göras. Det döljs av hennes hår men det är irriterande. O en stor limklump sitter på käkbenet. *suck* 

Vi går vidare med problemen. Snett klippt/sydd topp. Ena sidan är mycket längre än den andra.  

Drog om kardborren något o det jämnade ut sig lite, men det skiljer ändå flera millimeter!  

Kjolen är för vid. Kanske för att passa de nya dockorna som kommer - de har bredare midja o knappt höfter att prata om...  

För att kjolen ska sitta snyggt får man dra den långt omlott - så kardborren räcker inte till!  


Ansikte: 2011 Summer

Kropp: Model, höger höft

Armar: Vänster böjd, höger rak

Ben: Vänster vinklat

Fötter: Vinklade för klackar


~~~~~~~~~~~~~~~



Sista batchen av Fashionistas för 2015. De har kommit ut under olika omgångar. Tillsammans med 'Angie'/5 här, fanns i Narvik fr v, 6, 4, 1, 3 och 2 om jag minns rätt (varför köpte jag inte henne också?). Inga av de andra. Hade ju gärna köpt 'Neko'/nummer 10, eller jeansklänningen 'Kristen'?/nr 8. 

Av Katti - 27 oktober 2015 20:02

Köpte en lot dockor o visste redan från bilderna att en var en klon. Det fanns många andra fina dockor i loten och många var klädda i thailändska dräkter. Eller, nu ska jag inte säga att de är thai för jag vet inte, men de är asiatiska i alla fall. Har jag fel så lär jag få veta. De är antagligen hemsydda men kommer inte närmare än så. Jag gillar dem!  


Fast nu var det inte dräkterna jag skulle koncentrera mig på, utan den där klonen. O just den här klonen är en Teresa-dito. Hon har Teresas ansikte. Dockan är faktiskt söt, med vackra ögon. Resten av henne har rätt mycket att önska. Håret är bedrövligt. Tunt och eländigt. Plastigt. 



Men vi går lite längre. Jag tog av henne den fina dräkten... O yikes. Det var en sån ful anorektisk stickbensdocka. Det syntes inte under dräkten men kändes givetvis genom kjolen. En kinesisk docka. Hon är stämplad Made in China. Helt galet, då Kina har varit känt för att göra fina Barbie-dockor. När det kommer till deras egna kloner o kopior är historien en annan. 


 

Från sidan ser benen inte lika anorektiska och tandpetaraktiga ut, hon har faktiskt ett fotvalv längst där nere. Framifrån syns det inte ens att det är fötter. Fick bara ingen bild av det. De gula skorna hon har på sig ovan är kinesiska kopior av Barbieskor. Läste dock en artikel nånstans om de här dockorna o att de blivit bannlysta från, tror det var ett arabiskt land. Stickben med "thigh gap". Inte populärt. O de är skitfula. Inte tu tal om saken. 


~~~~~~~~~~~~~~~


Såg en förpackning i en butik i somras o var tvungen att fota av den. Apful docka i boxen och billiga prinsess-klänningar. Namnet på boxen talar om att hon kommer från Kina. Deras översättningar är inte alltid klockrena. "The Girl of Dreamlike Sort"?? Typsnittet på loggan är snodd lite här o där. "The Daily Beauty" står det och 'The Daily' är tryckt med Disney-font. B-et i Beauty är helt klart en Barbiefont. Antagligen resten också. Inte är det vackert. 


På baksidan visades en bukett vackra samlardockor. Barbiedockor. Ingen av dem har ett smack med den där billiga dockan i lådan att göra, som inte ens är värd att kallas kopia.

Åsså baksidan då med alla vackra Barbiedockor. En av dem fanns i mycket liten upplaga och till det, bara i Kanada! Dockorna är fr v, Hanae Mori Barbie, Birthday Wishes 2004, Inuit Legend Barbie (den kanadensiska), två dockor i Birthstone Barbie-klänningar. Dockorna stämmer inte med klänningarna där. Som sagt, dockan o klänningarna i boxen kommer inte i närheten av deras skönhet och kvalitet. 

Av Katti - 26 oktober 2015 15:07

Barbie har haft en del gimmicks för sig genom åren. Det är snurrande ballerinor, blinkande o blundande dockor med hjälp av olika funktioner, färgbyten och annat. Jag fick hem en Chat Divas i veckan o bestämde mig för att dra ihop ett inlägg om talande dockor. Jag äger ingen av de gamla sextio/sjuttiotalsdockorna som pratar. I alla fall ingen fungerande, så de skippar jag helt. Kan ju nämna i sammanhanget att Talking Stacey talade med engelsk accent. Det här inlägget är inte komplett på något sätt utan jag delar bara det jag har. 


Teen Talk Barbie var en stor nyhet när hon kom i början av nittiotalet. Man tryckte på en knapp på ryggen och fick henne att säga olika fraser, varav "Math is tough" som den som gjorde folk mest upprörda. Jag har ett par Teen Talk-dockor, en brunett jag köpt lös och en blond i kartong. Henne fick jag av min syster efter ett besök i Grekland. Hon talar grekiska o jag förstår inte ett ord. 

Teen Talk Barbie kom i flera olika versioner, inte bara med olika språk, utan med olika färg på hår och kläder. Det var mörka brunetter, ljusblonda tjejer, rödblonda och alla nyanser däremellan och svarta versioner. Kläderna varierade från olika pasteller i rosa/grönt, eller lila till starkare färger i svart och rött och kunde varieras i oändlighet, då de bestod av en massa olika plagg, alla färgmatchade. En enorm skillnad mot dagens hopsydda, tryckta och ofta ensidiga kläder! 


 

#5083 Teen Talk Barbie, 1991 

grekisk version


Teen Talk Barbie fick ett nytt ansikte också - kanske för att särskilja henne från vanliga Superstardockor, vad vet jag? Det finns ett fåtal olika dockor med detta ansikte, men alla Teen Talkers har det. 

 


Grekisk Teen Talk, förstår inte ett ord av vad hon säger!  


~~~~~~~~~~~~~~~


Det kom en docka efter Teen Talk, en blond eller svart Barbie klädd i denimkläder med gulddetaljer. Super Talk Barbie var namnet på dem. 


Googlade men hittade ingen "ägare" till de här. 


~~~~~~~~~~~~~~~

 

I slutet av nittiotalet kom datorerna att bli var mans egendom och med den utvecklingen gjorde Mattel en talande Barbie man kunde koppla in på datorn och interagera med. Hon kom med en CD-ROM att installera i din egen dator för bättre interaktion. Jag köpte en svart docka också men fick henne tyvärr aldrig. Eventuellt finns hon kvar hon tjejen jag köpte henne av, men jag har inte frågat på flera år. 

 

#17350 Talk with me, Barbie, 1997 

 





 

Barbie rör på munnen när hon talar. Jag har aldrig provat hennes funktioner, så för att demonstrera detta fick jag göra på ett annat sätt :) 

 

Barbie kommer med ett eget datorbord med stol där hon kan sitta o prata. Åsså är det skrattretande med dagens mått mätt, vilka datorkrav som ställs. 



~~~~~~~~~~~~~~~


Så kommer vi till anledningen till det här inläggen. Chat Divas. Det var Barbie, Teresa och Nikki som kom med varsin ljudanläggning. Min docka hade inte denna med sig utan kom till mig utan tillbehör. Man satte henne i en ställning med en kabel som kopplades in i i en kontakt i ryggen o på det viset kunde hon "prata" eller "sjunga" i högtalarna. Chat Divas har ett hårt skelett i ansiktet - där mekanismen för rörelserna finns. Huden är mjuk. 



 



 

Fick än en gång ta till verktyg, för att demonstrera munrörelserna.  

 

 Kontaktuttaget i ryggen.


promobild 


~~~~~~~~~~~~~~~

 

Barbie in the Dreamhouse - Talkin' Barbie

promofoto 


Under 2000-talet har det kommit flera interaktiva Barbiedockor, några du rent kan föra samtal med! De är kopplade till en databas med  ord och man kan ställa frågor till henne, så kommer det ett svar baserat på de orden. Många tycker det är läskigt med den tekniken i barnrum! 


Hello Barbie från 2015

promofoton

Av Katti - 17 oktober 2015 20:34

Så fick jag även andra setet av kattvillingarna. Mewlody och Purrsephone rockar loss på zombieparty. Har sett de här i butik o de har varit jättefula med trasiga kinder - dvs att de stoppat ner dem för snabbt i boxen så den vita färgen har smetat av sig på boxfönstret. Som vanligt matchar systrarna varann med samma färger i kläder och tillbehör. Det är svart, vitt och rött med accenter i blått och gult. 


BJR16 Zombie Shake Mewlody & Purrsephone, 2013

Asst. BJR15

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 17 oktober 2015 18:06

För rätt många år sen idag, gav Mattel ut ett dubbelset med Ken och Barbie i piratkläder. Setet såldes genom Target (som så många andra helgdockor genom åren, de hade liksom ensamrätt på de coola seten).

Ken bär en kaptensmössa och svart lapp för ögat. Barbie har stora ringar i öronen o de matchar varandra i färger och mönster med rödvitrandigt till lila, svart och vitt med gulddetaljer. Vad som är mest anmärkningsvärt med just det här setet, är Kens långa hår och guldring i örat. Ken har aldrig haft så här långt hår. Ringen i örat har vi sett tidigare men inte det där håret. 


19874 Halloween Party Barbie & Ken, 1998






 


Av Katti - 17 oktober 2015 17:37

Snart är det Halloween och jag har plockat lite bland foton och hittat några dockor jag vill dela med mig av. Börjar med två tjejer. 


Den första är Halloween Hip Barbie, en blondin i svart häxhatt och i orange t-shirt till en lång svart denimkjol med orange stickningar. På den pumpaorangea tröjan har hon en svart katt - o den var min främsta anledning till att jag köpte just den här dockan. Ville ha tröjan o hatten. 


 

J0586 Halloween Hip Barbie, 2006

 Barbie har ett sån't där "platt" GG-ansikte. 


~~~~~~~~~~~~~~~


Andra dockan har kattema. Maskerade Party Barbie är utklädd till leopard med öron, svans och allt. På boxens baksida finns en kattögonmask att klippa ut, om man så vill. 

 

 56284 MASKerade Party Barbie, 2002

 Barbie är läcker med orange-svarta ögon! 

 Hennes mask matchar den på boxen. 

Av Katti - 16 oktober 2015 23:00

Hmmmm... Många och långa är diskussionerna om alla nya Fashionistas har namn eller inte. Muhammed Bagci har kataloger med listor där det finns namn på dockorna medan Mattel officiellt säger att de inte har namn på dockorna, för att Barbie kan vara vem som helst och se ut hur som helst. 


 Vad tycks? 


Här är bilden jag fick av Muhammed, med beställningsformuläret från tyska Mattel. 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards