Kattis Dockor

Alla inlägg under oktober 2013

Av Katti - 30 oktober 2013 14:18


Raquelle utvecklades och fick ett "eget" ansikte 2010. Inte mycket skiljer dem åt, Summer och Raquelle i de olika versionerna. Raquelle ska ju föreställa vara den "asiatiska" kompisen till Barbie i kölvattnen efter Kira/Marina och Lea/Kira men det är inte mycket som ger mig en asiatisk känsla över henne. Något lite mandelformade ögon, men ändå. Själva ansiktet är för västerländskt. Raquelle har svart hår med slingor i olika färg och hennes ögon är tvåfärgade i bruna nyanser. 

Märkt i nacken. 

Raquelle

Copyrightår: 2010


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


W3900 Fashionistas Raquelle, 2010


X2277 Fashionistas (Fur/Ring) Raquelle, 2011


X2282 Fashionistas (Pet) Raquelle, 2012


X7872 Fashionistas (Handbag) Raquelle, 2013


Ansiktslista

Av Katti - 30 oktober 2013 14:01


Summer har sedan 2012 ett nytt ansikte. Det är inte mycket som skiljer alla dessa ansikten åt, bara små subtila ändringar i leendet. Om man bortser från sminkningen, är Summers nya leende lite vuxnare, eller mindre californiskt, mer fashion, än just det som Cali Summer fick. 

Märkt i nacken. 

Summer

Copyrightår: 2011


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


X2276 Fashionistas Summer, 2011


X7869 Fashionistas Summer, 2012


Ansiktslista


Av Katti - 30 oktober 2013 12:47


Det är ju inte riktigt tanken som slog mig när jag hittade min vackra Röda Vixen i en låda häromdagen. Jag svor ve o förbannelse och blev mäkta irriterad på mig själv. Ibland när jag slänger undan en docka i låda sveper jag inte in dem i silkespapper, beroende på att de "snart ska användas igen" och den här gången var ett sånt tillfälle. Ovanpå tre av de snyggaste Birthstone-dockorna (Emerald, Sapphire och Garnet, plus en AA Opal och My Melody) låg en svart plastpåse från Kicks. O jag KICKar mig själv för att den låg där. Kick i huvet för jesse namn! Alla dockorna har större eller mindre fläckar i ansiktet och värst av dem alla är min absoluta favorit, Fröken Maj, Birthstone Beauties Emerald. Jag måste leta fram en ny docka. Hon har stora lila fläckar på kinderna. Jag har aldrig riktigt gillat lila makeup (dödslila läppar är det fulaste jag vet) och jag gillar det inte bättre som rouge - på en kind... Har fått tips om att använda acnekräm till fläckarna. Får väl se. *suck* 


Av Katti - 29 oktober 2013 13:36

Mer gamla bilder :) Kitty gör sig bekant med Prince. Han ser lite stor ut i jämförelse med henne!

Gosa med mig! 


Av Katti - 28 oktober 2013 14:23


Jag har med olika framgång köpt och använt Monster High-skor till mina StarDoll-tjejer. Vissa skor funkar bra, andra inte alls. Här är några anledningar till detta (ljusrosa foten är förstås en Monster High - MD - och den solbrända en StarDoll - SD): 


MH har längre fötter än SD. Vinkeln gör dem inte helt rättvisa här. 


 Fotvalvet är längre och främre fotpartiet med tårna är kortare på MH. 


 Överdelen på foten är mer definierad på SD. Mer "flat" på MH. 


Återigen, fotvalvet är längre på MH. SD har bredare fot överlag. 


 Tåbredden är ungefär densamma men då främre delen på SD är längre och tjockare än MH blir det svårt att få på vissa skor. Många av skorna lämnar tårna hängande i luften i skorna men är de täckta så syns det ju inte :) 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


MH-skor jag köpt o provat på mina SD-tjejer, några original, några custommålade: 

 

Ett par höga remskor. De funkar bra för man kan trixa remmarna runt tårna på SD. Eller tvärtom. Trixa ner tårna mellan remmarna. Hälen gör att det inte syns att SDs fot är för kort för skorna. Tårna hänger lite i luften men det är överkomligt. Remmarna "hänger" lite och hälen buktar, beroende på SDs tjockare ben och högre valv/fotprofil. MH har ju supersmala ben. 


De här skorna är lite svårare att få på utan att spräcka dem. En av de rödmålade remmarna har gått av och en annan är på väg att brista. Här syns tydligt att fötterna hänger i skon. Tårna når inte ner helt. Dessutom fastnar tårna lätt i kanten på remmarna och framför allt på den nedersta, svarta "remmen" innan man kan trixa dem förbi. 

 


Den lila plasten i mormorskängorna är ganska mjuk och de här är inte så svåra att få på SD. Trots genom-skinligheten är ju tån i det här paret svartmålad så det syns inte (tydligt) att tårna hänger i luften. 


Nästa par, är i bilden bara en sko. Jag fick två högerskor av säljaren, som senare återgäldade det hela med att skicka två likadana vänsterskor :)  Alla skorna har en öppning i hälen, vilket gör det lite lättare att få på "hela" skor, som de här. Har inte hunnit prova den andra skon på nån SD än så jag vet inte hur passformen är på båda skorna. Den sitter snyggt, väl på, men man kan ana att hälen "glappar". 


 Sista MH-paret jag har, har också en trixig kant att ta sig förbi men det är väl värt besväret. Speciellt dessa där hon har målat röda remmar och detaljer i rött och silver till, de annars svartvita skorna. 

Av Katti - 28 oktober 2013 00:40


Det är skillnad på kläder och kläder. Har sorterat lite dockor och när Teen Talk Barbie dök upp för bättre/om- paketering kom jag ihåg att ta ett par bilder av hennes kläder. Det är så mycket fusk idag. "Halva" kläder. Hopsydda kläder. Med halva kläder menar jag alla nya Fashionistaskläder som sitter på dockor eller som kan köpas till. De är ofta tryckta bara på framsidan. Mycket glitter o paljetter - men bara på framsidan. Ryggen/baksidan är oftast enfärgad i nåt trist polymaterial. Långt borta är alla snygga och detaljerade Fashion Avenue-kläder som gjordes på nittotalet - och ännu tidigare, den snygga och än mer detaljerade garderoben från sextiotalet. Med hopsydda kläder refererar jag till alla ursnygga kläder som vissa dockor har på sig men som bara är en skjorta med västfront, eller väst med isydda tröjärmar, eller en snygg kostym med hopsydd överdel/skjortaframsida/tshirtfront i kjol eller byxa och i vissa fall tillome med kavajfront. 


 Teen Talk Barbie med sin stora garderob. Här är varje del sydd för sig och kan mixas och matchas individuellt med varann. En byxa, en topp, en tunn ytterkjol, ett par shorts och en jacka. Till det matchande hatt och bag. (Ignorera fläckarna på de lila tajtsen, har inte undersökt närmare om det är smuts eller om kjolen färgat av sig). 


Åsså ett annat exempel på en supersnygg Chanelinspirerad dräkt. 

 Tyget är för det första tryckt. Inte tillstymmelse till tweed här utan bara en ensidig tryckt "canvas" som ska efterhärma tweed. Den vita insidan syns i halsen ovanför tröjan. Tröjan som i sin tur hade varit häftig - om den varit separat sydd. Nu är det en front som sitter fastsydd i jackan - och fastsydd på kjolen. Allt är hopsytt till en enda del med ful kardborreöppning i ryggen. Dragkedjan är bara ett silverband som är sytt i kanten på jackan. Vansinnigt snygg o jäkligt fusk. Klädsetet som inte är ett set hör till So in Style Chandra. 


Ett annat exempel: 

Twilight Emmet har en jättesnygg skjorta med väst till sina jeans. Om det inte vore för att västen bara är ett framstycke fastsytt i axel- och sidsömmarna på skjortan. Den är öppningsbar men vitsen med det, övergår min hjärnkapacitet. Hade varit fantastiskt om det varit en separat del. Västen är skitsnygg! Skjortan likaså. Fast nu är det allt-i-ett. Byxorna är tack-o-lov separata. 


Och en repris på det: 

Tré är klädd i en snygg röd tröja med varm camomönstrad väst utanpå. Eller? Nä. Det är en snygg väst med tröjärmar och -front insydd... Och silverbandkantning som ska se ut som en dragkejda. 

Av Katti - 24 oktober 2013 18:42


Oj, vad jag saknar de gamla hederliga, klassiska Kellydockorna. I lådan jag fick hem häromdagen var bland annat den här duon med. Clowner kan vara ganska skrämmande men vem blir rädd för de här sötnosarna? Rödnosarna :) De tillhör en av alla Target Halloween-serier. Target säljer en hel del specialdockor skapade bara för dem. Halloween Kelly, Christmas Kelly, Valentine Kelly, Easter Kelly. Inför storhelger kommer det ofta ett set med tre till sex olika dockor. Eller fler. Ibland är det en svart och en vit variant av samma, som här. Chelsea har ju inte det. 

De här clownerna tillhör 2005 års Halloween Party-serie. Förutom clownerna här, har jag en drake i sin tubbox men saknar fortfarande en häxa och en leopard från samma år. 


 Halloween Party 2005 - Kelly as a clown AA & Kelly as a clown

Av Katti - 23 oktober 2013 12:06


Fashionistas Barbie lider ofta av sk Big Head Syndrome, eller ballongskalle. Den här tjejen inte minst. Hon fick en ny look med stängd mun, märkt 2010. Vissa kallar det ett omgjort Generation Barbie-ansiktet och det kan jag ju hålla med om, men då det kom på en Fashionistas-docka kallar jag det Fashionistas Closed Mouth. Lite långt o krångligt kanske :) 

Märkt i nacken. 

GG/Fashionistas Closed Mouth

Copyrightår: 2010

   

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


W3898 Fashionistas Barbie, 2011


Fashionistas (Pet) Barbie, 2012


X7883 Glam Hair Barbie, 2012

(fotat genom kartongplast)


X7884 Glam Hair Barbie, 2012

(fotat genom kartongplast)


Ansiktslista

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards