Kattis Dockor

Direktlänk till inlägg 17 februari 2024

Defa Lucy 2023

Av Katti - Lördag 17 feb 20:25

Det var ju det där med Defa Lucy. Dockan som fått spott o spe genom tiderna, som en kass klon i dålig plast - ofta med pinnben och fula kläder. Under förra hösten hände något, då Defa Lucy fick ett uppsving med nya kroppar och framför allt nya kläder. Det är ett lotteri vilken docka man får när man beställer (från inte-helt-miljö-och-folkvänliga kina-sajter/-appar). Dockorna finns med (minst) två olika huvuden och de flesta vill ha det nya ansiktet med stängd mun. Jag har ingen med det hos mig, men däremot har de två jag faktiskt köpt i butik, två olika ansikten, varav en har stängd mun. Anledningen att jag köpte dessa, är deras kläder. En snygg klänning i stickad jersey och en ursnygg kappa. Sydd. Med knappar (nä, går inte att knäppa, med det är en snygg detalj!). Detta kontra Mattel och Barbie som plötsligt är sämre dollar-kopior av sig själva med tryckta kläder utan riktiga detaljer. Nu säger sig Mattel vara miljöinriktade och återanvänder plast till dockorna, via inlämnade dockor som smälts om. Vet inte hur detta påverkar kvaliteten i färg och sammansättning framledes, men konceptet är väl helt OK. Eftersom dockor av idag har hårda ben, påverkas den inte som gummiplasten från förr, eller ens som plasten i armarna, där händer kan snäppas av i kartongen! 

Nå. Åter till Defa Lucy. Tre dockor med enkel vintervit klänning och snygga sydda kappor. Tre olika kappor till det! Eller nä, två olika men en kommer i två färger, rosa eller burgundy (inte riktigt vinröd, så jag vill inte kalla den det). Den andra modellen har ett knytskärp i midjan och är sydd i ett kamelfärgat tyg. Materialet ger intrycket av yllekappor. Så snygga! Gillar även shoppingkassen i tryckt kartong de bär på! 

-

 -

 -

-

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - Fredag 19 april 13:35

2024 års Fashionistas skickar en flirt till Barbies tidigare och mest kända/älskade utgåvor. Great Shape vet jag inte hur älskad hon är, men hon har dykt upp både här och där, inte minst i Toy Story-filmerna och fått en nyrenässans. När Mattel så gjo...

Av Katti - Fredag 19 april 13:27

Superstar Barbie, superstjärnan. Näst efter debutdockorna på 60-talet är hon den stora stjärnan i Mattels Barbiearmada. Tribute-dockan blev en latina med Petite kropp och brunt hår. Den dockan jag har, är väldigt pixlig så man har svårt att få grepp ...

Av Katti - Fredag 19 april 13:17

Barbie fyller 65 år och Mattel dedikerade Fashionistas-dockorna från 2024 (©2023) till detta genom att inspireras av några av de mest ikoniska dockorna genom åren.  Fashionistas 215 är inspirerad av första Rockers med rosa topp strösslad med stjärn...

Av Katti - Fredag 8 mars 10:38


Det har nu gått tio år sen jag gjorde om Kattis Dolls-sajten med nya ansiktsfoton. Tio år!?! Logon säger just "Kattis Dolls 2014". Satt och tittade på ett av de nyaste inköpen och kände att jag ville samla dem, inte bara i bloggen under det röriga ko...

Av Katti - Onsdag 6 mars 20:29

Jag vet inte var namnet kommer från, men dessa går som Rainbow Groovy. Regnbågen förstår jag, men vad är groovy? Rutmönstret i den "oavslöjade" dockan? Det jag kan säga, är att jag hoppades få asiatiskan i serien, men hon verkar ha huvudrollen, med s...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2024 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards