Kattis Dockor

Alla inlägg den 9 oktober 2014

Av Katti - 9 oktober 2014 23:21


Jag har nu delat några set och dockor ur min samling av indiska Barbiedockor. Det är inte alla jag har, men faktiskt de allra flesta! Ville lägga in dem tillsammans, därav överflödet av färgglada indiskor. Jag hittar inga foton på min första Barbiebrud och heller inga foton på en Barbie i blå sari. Kan inte ta några nya just nu då dockorna är i sovrummet och det är ockuperat av min sovande make. Inser dock att jag hoppat över två dockor jag redan fixat bilderna till. Nåväl. de får komma senare. Har även fyra små Kelly in India som ska få ett eget inlägg. 

Av Katti - 9 oktober 2014 23:11


Ken fick också en egen utgåva i indiska kläder. Ansiktet är inte använt mycket. Faktiskt bara till en orientalisk prins ur en Barbiefilm och Ken in India. Han är väldigt snygg! 

Färgerna i singelboxen skiljer sig från Ken i setet med Barbie. Den här är mer lågmäld i turkost och beige/ naturvitt och de alltid närvarande gulddetaljerna. 


 


Av Katti - 9 oktober 2014 23:08


För något år sen kom en presentask med Barbie och Ken i samma låda, Barbie & Ken in India. De matchar varandra i färgstarka kläder. Rosa, turkost och limegrönt. Åsså guld förstås. 






Av Katti - 9 oktober 2014 22:56


Ett set jag velat ha hur länge som helst är det här. Vill fortfarande ha det. I kartong. Barbie och Skipper kom såhär. Lekta med. En kedja har lossnat på Skippers hårdekoration och Barbies hår är oredigt och rufsigt. Ingen av dem har skor. Annars tror jag inget saknas. Just den här Skipper är lite ovanlig för alla Skipperdockor som såldes i västvärlden var blondiner. Var dockan brunett, var det hennes kompis Courtney. 


 Barbie & Skipper in India





Av Katti - 9 oktober 2014 22:08


Roopvati Rajasthani är en annan docka i Expressions of India-serien. Hon är givetvis brudklädd med en underbar sari i rött, grönt och gult med gulddetaljer. 


 Roopvati Rajasthani

Expressions of India


Av Katti - 9 oktober 2014 21:44

Expressions of India är en serie dockor som tillverkas under licens av Richwell/LEO i Indien. Några säljs i stora, halvmåneformade boxar. Dessa är brudar, uppklädda till bröllop i sina vackraste kläder och juveler. Jag har några stycken av dem men önskar att jag kunde få tag i fler av de fantastiskt vackra indiskorna. På nittiotalet såldes de i åttkantiga boxar och en kompis hade åtminstone en av dem, men den försvann i nån snabbförsäljning när hon tröttnade på Barbie. 

Just den här dockan har jag i två versioner. Den nedan är den senare versionen med Generation Girl Barbies ansikte. Den gamla har SuperStar Barbies ansikte, annars är de nästan likadana. Givetvis skiljer sig deras kläder något i mönstret men båda är koppar/guldfärgade, eller vävda i rödguldfärgade trådar. 


 Wedding Fantasy

Expressions of India


-

-

Av Katti - 9 oktober 2014 21:39


Andra utgåvan/versionen av Indian Barbie gjordes med Teresas ansikte och hon bar en cerise sari i polyester med ett tryckt band som kantade sjalen. En lång, svart fläta och treöresörhängen, så vanliga på nittiotalet. 


#14451  Indian Barbie, 1995

Dolls of the World Collection


Av Katti - 9 oktober 2014 21:00


An av de mest älskade dockorna i Dolls of the World-serien är Princess of India. Jag hade väldigt svårt för henne när hon var ny och hon faktiskt fanns i vår leksaksbutik så jag köpte henne aldrig. Senare har det varit en lång jakt för att få tag henne för givetvis har jag ändrat mig när det gäller hennes "hårda men naturliga" smink. Hittade en "billig" i kartong o tack vare att kartongen var i så risigt skick fick jag köpa henne utan större budgivning. 


#28374 Princess of India, 2000

Dolls of the World, The Princess Collection


 Hon är klädd i en vacker magenta sari med guldmönster och -detaljer. 


 Målad näsring. 



 Mycket enkelt gjorda sandaler. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11 12
13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards