Kattis Dockor

Alla inlägg under februari 2016

Av Katti - 28 februari 2016 00:00

Städade ur en av hyllorna i vardagsrummet o hittade alla mina Kellyskor. Jag funderade var jag gjort av dem. Många skor är det. De har följt med dockor och klädset och varje litet par har en tillhörighet i nåt set. Små boxar, avsedda för fiskedon utgör perfekta små skogarderober. där man kan dela upp dem i typ och färg, vilket jag gjort :) Några Evi eller andra klondockor har också lämnat några par här, vissa med strumpor o allt! 

Jag kikade igenom askarna så inga skor hade fastnat i den hårdare boxplasten. Inga smältmärken så de är OK. 



Tog lite extra bilder för att visa de olika modellerna - o färgerna. 

Mary Janes - har varit de vanligaste skorna till Kelly/Shelly. 

Skorna skiljer lite i storlek. Äldre är mindre o nyare skor är något större. Vet inte varför.

Enfärgade, cremefärgade, olika nyanser av gult o grönt. Pärlemorskimrande.  

Blå o lila nyanser. 

Rosa o röda finns i en massa olika färger o nyanser - och pärlemorskimrande. 


Sandaler. De finns enfärgade eller i "gelé" och i en uppsjö färger! 

Tennisskor. De har också olika storlek, beroende på när de är tillverkade.  

En ny typ av sandaler, finns också i enfärgat eller gelé. 

Små, söta platåsandaler, i olika färger.

Ballerinaskor kom i slutet av nittiotalet. Några olika versioner.  

Simfötter :) Alla jag har, går i gulgröna toner.


Cowboyboots i två bruna toner och knallrosa. 


Söta vinterboots, rosa eller svarta. Ingen aning (just nu) om de finns i fler färger. 


Ett tydligt exempel på samma sko i väldigt varierende storlek.


Rockerboots.


Seglarskor - har bara ett par rosa löst, finns i andra färger också.  


Skridskor


Klonskor - eller till nån annan docka. De har samma storlek som de flesta Kellyskor. 

Av Katti - 27 februari 2016 13:45

Teveserien Mad Men visade sitt sista avsnitt förra året. Mattel gjorde huvudfigurerna som dockor - och eftersom serien utspelar sig under 60-talet fick Robert Best uppdraget att skapa fyra Silkstone-dockor. Killarna fick en ny sculpt, medan tjejerna gjordes med Barbies originalansikte. Kläderna är givetvis fantastiska, helt i stil med serien (kan jag säga som inte ens sett den!). Dockorna är alla Gold Label. Jag har bara killarna - o kommer kanske aldrig att köpa tjejerna heller. 


 

R4356 Mad Men Don Draper - BFMC, 2010
(Signerad av Robert)

 -

 -

 -

-

erg

-

 

T4549 Mad Men Roger Sterling - BFMC, 2010 

Av Katti - 20 februari 2016 12:40

Plötsligt har det börjat dyka upp en massa kinesiska skor på svenska marknaden. Jag har köpt några i en modell jag gillar (som Serafina gillar!) för att jag är nyfiken. I galna neonfärger, kontra de mer jordnära som kom med diverse My Scene-set. Det är alltså skor och boots av alla de slag, men de är ofta genomgående neonfärgade. Eller i genomskinlig plast. Exempelvis Elsas skor. De är ett par blå "glasskor", ser ut som om de är huggna ur is. Har ingen bra bild av dem och i skrivande stund är jag osäker på var jag lagt dem så jag kan inte ta nya men nu ville jag visa upp bootsen. De där klumpiga modellerna My Scene använder, men som sagt, Serafina har tagit till sig. 



Modellen är densamma men materialet o finishen nåt annat. De är gjorda i hårdare plast, men den känns "billig".- Eller egentligen inte, men den är annorlunda mot plasten som brukar finnas i Barbieskor. 

Däremot är de byggda på ett annat sätt. Barbies boots har ju en längsgående spricka i skaftet för att man ska kunna få på dem smidigt, då de ofta är smala nedtill. De kinesiska är gjorda i två delar, liksom som snäpper isär när man tar på dem. Det är kanterna man ser i skaften som är de där nitarna/pluggarna. Skaften är smalare på kinabootsen. 

Kul med lite andra färger men Serafina har inte så mycket i sin garderob som passar dem... 

Av Katti - 19 februari 2016 21:14

Ja, vad ska man säga? Hon är en favorit. Jag kan inte motstå en Ultra Hair Whitney när jag hittar en. Kanske för att kompensera priset jag gav för den nya i kartong på nittiotalet. Svindyr. Men jag grämer mig ändå för den där tiokronorsdockan jag INTE kunde köpa. Tio spänn?? O hon hade dessutom alla våfflorna kvar i håret. 



Har ett par klippta som ska skickas till nån kompis för omrotning i nån glassig färg. Blir väl rosa o turkosa nyanser kan jag tänka. Jag ger mig inte in i det där med omrotning själv. En av dem har dessutom tappat läppstiftet o behöver en touch up, men det är nåt jag definitivt inte gör själv. 

 

Av Katti - 16 februari 2016 23:30

Ännu en liten Evi Love med djurdräkt har flyttat hem till mig. Den här gången ser hon ut som en lejonhanne, med man o svans o allt. Har ju ett lejon sen tidigare, men hon ser annorlunda ut. Jag har en liten förkärlek för de små djurfigurerna! 



 

Av Katti - 15 februari 2016 21:19

Jag tänker inte ens försöka ge mig in i att beskriva vem den här killen är, annat än att han är regissör i JEM-serierna. Anthony Julian. Alla ITs namn känns så bakvända, men det är ju för att många spelar på riktiga namn eller karaktärer men de kan inte använda dem rakt av så de stoppar in bokstäverna i en burk, skakar om lite o får ut nåt annat av desamma. 


  

Anthony Julian
JeM and The Holograms, Truly Outrageous!


 -

 -

 -

 

 -

 -

 -

Stämplad med 2015,så det är en ny sculpt. 

 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 12 februari 2016 23:31



Av Katti - 12 februari 2016 23:30

Köpte ett par skor av en kompis i förhoppningen att de eventuellt skulle passa min skolösa Singapore Airlines-tjej. Hon ska ha ett par mörkt blå sandaletter men de är svåra att hitta. Testade de kompisen hade. De är lite stora. Svårt att se i en bild bara. De har liksom ett stopp vid tån, kanske de passar Poppy eller Integritys tjejer bättre, men jag har en känsla av att tån kanske är för trång. För tillfället får fröken Singapore ha dem. 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
<<< Februari 2016 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards