Kattis Dockor

Alla inlägg under april 2015

Av Katti - 11 april 2015 13:33

Jag har väntat länge på att får se kroppen på en gravid Midge. Köpte en av en kompis o fick hem henne i brevlådan igår. De är inte så lätta att få tag på, o hittar man en lös Midge, är oftast magen borta (o kanske lika ofta bebisen). Babymagen sitter fästad med ett par magneter och har en speciell form, för att gå ut på sidorna av kroppen också. I magen ryms bebisen, som finns i flera versioner


De gav Midge ballerinaarmar för att hon lättare ska kunna hålla om, först magen och sedan bebisen när han eller hon är född. Just den här versionen av Midge är lite ovanlig, då hon har Teen Skippers ansikte. 


Det är tillome målat en troskant på magens undersida :)  


Babymagen sitter med två magneter o den fäster rätt bra på kroppen!

Av Katti - 9 april 2015 21:55

Jag fick en förfrågan om ett plagg min Jazzie bär (bar) och bestämde mig för att lägga till dem här också. Kläderna hör till hennes kusin, Barbie men eftersom tröjan är jersey, passar den även Jazzies mindre bröstomfång. (idag kan hon mäta sig med Barbie, men då hade ju Barbie den gamla 1966-kroppen). Det borde höra ett par skor till dressen men de har Jazzie aldrig haft på sig, vad jag vill minnas! Hon har längre fötter än Barbie. 


 

Sun Sensations Jazzie i en Barbie Jeans Weekend Fashion


~~~~~~~~~~~~~~ 


Googlade o hittade en bild av klädsetet på en japansk säljsida

Tror inte jag har nån egen bild på det oöppnade setet. Ett par rosa pumps är det. Anade det :) 

Av Katti - 9 april 2015 14:34

En kompis till mig fick hem sin andra Hawaiian Ken och jag såg att hans dockor hade olika tyg i badbyxorna. Jag vandrade in i fotoarkiven för att se efter hur mina ser ut - o jag blev så glad när jag kunde konstatera att mina killar också har olika byxor! Det här ser man ofta i gamla dockor. För det första fanns det fabriker i flera länder och det hände att de olika fabrikerna hade olika tyger att sy kläderna av. Det skiljer mer än bara tyger och mönster men just nu är det vad jag vill visa. Det finns flera versioner av India Barbies sari exempelvis. Det är olika vävning av guldtråden och olika glansighet i det röda i tyget. Hawaiian Barbie har samma variation i sina kläder, kanske mest beroende på tillverkningsår. Nu har ju de flesta dockorna samma årtal på boxen, även om de såldes tillverkades och flera år senare. Det finns några versioner av Hawaiian Barbie. Vissa är en helt ny version medan andra är en variation av föregående med samma varunummer. 


Första bilden visar byxor sydda i ett tyg som matchar mönstret på surfbrädan. Det är samma, enkla blommor, tryckta ganska långt från varandra. Mycket "luft" i det vita. 


Den andra dockan har ett helt annat mönster i sina byxor. Det är fler detaljer och tätare blommönster.  

Förutom tyget i byxorna skiljer inget de här versionerna åt. I fallet med Barbie kan det vara så att en version har en blomgirlang - eller lei - i tyg, medan nästa är gjord i plast, liksom Kens här. 

Av Katti - 8 april 2015 19:00

Eller en massa Sindy, om man så vill. Fick ett besök av brevbäraren idag. Han hade med sig en kartong från Holland med lite nya Sindy-dockor. Detta påminde mig om min förra batch, jag köpte av Helena. Några av dem har jag namn på, men en hel del är ett mysterium. Ska se om jag hittar info om alla. Oj, vad jag vill ha den där Sindyboken som finnas att köpa om man bara hittar den. Den kostar en halv förmögenhet som de flesta dockböcker gör på andrahandsmarknaden. Det är inte precis billiga romanpriser på dem! Ska höra med mina Sindysamlande vänner i Europa om de kan hjälpa till att sätta namn på de dockor jag inte har nåt på. 


Från vänster ska detta vara:  

Travel Fun Sindy, komplett, tror jag, sånär som på ett par glasögon. 

Somersaulting/Acrobat Sindy

Crimp & Bead Sindy blond o brunett, brunetten har ett trasigt ben. Jag har en C&B till o jag funderade på att byta kropp på brunetten men de har stenhård skalle så jag vet inte hur jag ska lyckas. Får testa det där med värme. Försiktigt... 


~~~~~~~~~~~~~~~


Åsså jätteloten jag köpte av Helena, den andra. Många vet jag vad de heter, andra är ett ovänt blad. Det är en blandad mix av Hasbro och Vivid Sindy, och en Paul. Helena är frisör och har fixat håret på flera av dem så de har inte alla originalfrisyr. 


1 Kan vara Mega Pop Star (Vivid 1998) eller kanske Millennium Party (Vivid samma år)

2 Eventuellt Beach Party Sindy (Vivid 2001)

3 Sindy & GoGo 

4 Wild Hair Sindy 

5 Pirouette Sindy

 6 Make Me Up Sindy

 7 Make Me Up Sindy 

 8 Dream Time Sindy 

 9 

10 Sindy and her Fun Bike, ingen cykel. 


11 gissar Magic Vet Sindy (Vivid 1999)

12 Supersindy (antar jag)

13 Swimming Sindy

14 Hot Blades Sindy 

15 


Den sista Sindydockan har mjuk kropp. Valet stod mellan Baseball Cap Sindy och Sindy Soft. Vad som fällde avgörandet var bristen på lugg! Mjukisen har lugg, det har inte baseboll-tjejen. Baseball Cap Sindy är det. 


Googlade lite o hittade de här två bilderna från olika ställen som visar de två versionerna av Sindydockan med den mjuka kroppen. 

Inte mina foton!


Har en jag glömt ta närbild på också. Tjejen i rosa hår. Det är Gold Popstar Sindy i sina originalkläder. Saknar alla tillbehör till henne. Hon har mick o skor o guvetvad i guld. Hon ligger ovanför/under Paul i översiktsbilden. 

Av Katti - 8 april 2015 18:39

Tog en snabb bild av mina två sjöjungfrur som inte blivit tillfixade utan ligger "på vänt". Framför allt Barbie behöver får sig ett spabesök o en date med en frisör för att fixa frisyren. Kayla klarar sig bra. Hon är mindre lekt med. Vi pratade dockor med orange hår i en facebookgrupp och det efterfrågades vilken docka det var. Hon har knallorange hår, Kayla. Riktigt självlysande morotsrött. Barbies är ceriserosa. Eller närapå Barbie Pink! Bubbelgumrosa. 


Fantasy Mermaid Barbie & Kayla

Av Katti - 8 april 2015 18:36

Satt o tittade på The Wedding Planner på teve och fick syn på J Lo-dockan på hyllan intill. Var tvungen att göra en jämförelse med originalet. Dockan är lik sin förlaga! 



Av Katti - 7 april 2015 10:36

Dottern kom förbi för nån vecka sen o då jag nyligen fått hem lite nya modeller (o flera av dem utan kläder) kunde hon inte låta bli att klä på dem. 


Tim Gunn Barbie & Barbie Basics Model 01 ur Collection 001.5. 

Av Katti - 5 april 2015 00:24

Sorterar dockor o medan jag gör det, är det ju lite svårt att låta bli att klä på dockor nåt skoj när man hittar en naken tjen. Eller ett löst huvud man gärna vill hitta en kropp till. Som tur var, hade jag en naken Artsy/Nikki Swapping Style-kropp som kunde få det nya huvudet. Snabbt o smidigt. Det hela började hur som helst med Diwali. Nä, det började med en Barbiedocka med kjolen Diwali har på sig här. Slängde Barbie i en säljakartong o där låg hon tills jag dök på den nakna Diwali. Kikade på hennes färger o tänkte, nåt turkost eller rosa. O den kjolen Barbie hade blev perfekt. En topp till den. Ville inte ta Barbies så jag kikade runt o hittade en som tillhör Raquelle - samma Raquelle som här har på sig en av DreamHouse-kläderna ur sin egen garderob - o samma Raquelle som hör ihop med Barbie jag "kasserade". 



 Jag får lite Katrina Kaif-vibbar av Raquelle. O tillsammans med Diwali hamnar vi rakt in i Bollywood. 


Inser att det här Artsy-huvudet nog är min favorit-Nikki! Fast Nikki o Artsy är ju egentligen inte samma sak. Men jag tror att "Nikki" är den enda som hetat just Artsy också. De andra har ju vandrat runt lite. Hon har exempelvis på sig Sportys klänning. Sporty som är Teresa. Men ibland är Teresa, eller Sporty varken eller, utan nån av de andra epiteten. Glamour. Sassy. Vet inte vad de heter allihop. Men Artsy/Nikki här är som sagt den snyggaste av de färgade Fashionistas-tjejerna. Inget överdrivet knallskärt läppstift. Inte dödslila. Nä, bara en snygg mörkt fuchsia-färg. O hennes ögonlock är inte heller överdrivet målade i nån extremt turkos färg, utan bara en tunn turkos linje. Smakfullt. Snyggt! 


Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4 5
6
7 8 9
10
11 12
13 14
15
16 17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards