Kattis Dockor

Alla inlägg under oktober 2017

Av Katti - 10 oktober 2017 20:20

Vi fortsätter på temat Afrika en stund till. Fick just hem en lite Evi Love idag. Har henne sen tidigare men den förra är inte komplett, hon saknar sin kjol, medan den här tjejen har alla delar. Evi Children of the World, Afrika. Eller om man ska tyda flaggan vid hennes bild på boxarna, Afrikanska Unionen. Inget speciellt land alltså... 


 -

 -

-

Afrikanska unionens flagga.

-

Av Katti - 10 oktober 2017 18:28

En liten afrikansk miniscen. Jag har lite svårt att få mina afrikaner att stå still då de inte är helt plana under, utan allt är handkarvat och -snidat. Barbie står om hon lutar mot väggen :D Giraffen får vi förmoda är en baby - med horn... 


 -

-

Av Katti - 10 oktober 2017 12:45

Från Underlandet kommer de, Bunny Blanc, dotter till den Vita Kaninen och Alistair, son till Alice. Lite fiffiga är de fortfarande med namnen. Det känns lite som Once Upon a Time - teveserien. Där hamnar ju alla sagofigurerna i en alternativ värld. Jag har inte sett ett enda avsnitt av dem, så jag har ingen seriekoppling till de här karaktärerna. Min koppling är Disneys filmer och diverse sagor man sett genom åren. Så min koppling är till deras föräldrar :) 


DHL79 Ever After High - Carnival Date Bunny Blanc & Alistair Wonderland, 2015

 -

Vita kaninöron på det platinablonda håret. Dockan i sig är ljust rosa i hyn. 

Som sin fars dotter, är Bunnys klänning tryckt med klockor, av samma model som hennes stressade far alltid tittar på. Skynda skynda. 

Kaninöron på skorna. 


Så härligt att se att Mattel fortfarande rotar hår på de här killarna. Alla Ken har ju plasthår idag. 

Enkla ripsband som hänglsen. Så tradigt med dessa genvägar. Antar att man får vara glad att de inte är tryckta på skjortan... Skjortan knäpps som allt annat, med kardborre i ryggen o den ser ut att vara hopsydd med shortsen. Alla chnser att göra snygga kläder, men alltid dessa genvägar. 

En fluffig vit kanin, i helgjuten plast. So much för den fluffigheten... 

-

Av Katti - 10 oktober 2017 11:45

Mer arkivfoton. En begagnad Happy Holiday Barbie fick ett spabesök och nya kläder. Egentligen är inte jag mycket för lullull o prinsessklänningar, men den här tjejen har ju en gigantisk lullullig klänning i original, fast vit o fick i stället en rosa klänning i rosentryck med tyllfront i kjolen. Som mycket annat fuskar Mattel idag och kläderna är bara halva, "utan baksida". Om den nu ens är Mattels. Just i skrivande stund kommer jag inte ihåg. 


-

 Hennes halsband hattar runt lite.... Irriterande när det inte sitter där det ska i bilden! 

 

Grace fick en hemsydd klänning jag fick med i en låda en tjej i USA lottade ut. Absolut inte min kopp te, men den passade på Grace, o framför allt tillsammans med Holiday i rosa. 

Bara katten ger katten i tyllen får hon vara med o leka... Man ser bara rumpan på henne i fåtöljen. 

So in Style Grace

Av Katti - 9 oktober 2017 23:22

Lite arkivtramp gav mig några omklädda tjejer. Här är det en Chandra (So in Style) och en svart Susy som fått på sig nya kläder. Nygamla kläder. Chandras klänning passar henne inte riktigt, för den är sydd för gamla kroppar och bysten är för liten på henne/överdelen för stor. Tror det är en mommy-made klänning, men snyggt sydd. Det gula sticket i fotot kommer från en lampa intill. Kläderna är naturvita, inte vaniljgula. 


Chandra och Susy

Av Katti - 9 oktober 2017 22:06

Jag trodde att jag hade delat de här fotona tidigare, men det var nog på Facebook och inte i bloggen. Kan inte se att jag ens laddat upp dem för inlägg. Dockan till vänster är en tjej som såldes i Europa på nittiotalet. Hon kallas Friendship Barbie. Många tror att det är Dance Club Barbie, men hon har för det första böjda armar, för det andra en annan top, med bollar framtill och för det tredje en annan sticker på kavajen (som jag inte har alls på denna, då jag inte ens tror jackan är den rätta) och örhängen, vilket inte Friendship har. Förutom det är de snarlika. Kjolen är densamma. 


Den nya Fashionistas Barbien fick hänga med på fotograferingen. Samma färger i pastelligare toner :) 

 

Jag är osäker på om kavajen är hennes. Den ska ha sjalkrage och det har inte den här jackan. Tjejen som sålde henne hade dock ingen annan liggandes. Det ska också sitta en sticker på hennes vänstra sida. 


Jag har länge velat ha Friendship Barbie, mest bara av nostalgiska skäl. Jag gillade hennes bilder och hon har alltid funnits nånstans i bakhuvudet. Blev så glad att jag äntligen fick chansen att köpa henne, även om jackan är fel. 


~~~~~~~~~~~~~~~


Friendship kontra Dance Club:

Saxat ur två av Michael Augustyniaks böcker för att visa skillnaden på dockorna. 

Av Katti - 8 oktober 2017 22:14

Jag sorterade lite bland mina babydockor och passade på att ta lite foton på några av dem. Man har ofta sett de flesta av de här säljas som Krissy, på eBay och Tradera (för de som varit så insatta att de haft nåt av Barbies familjenamn i huvudet). Ingen av dessa är Krissy. De är även föregångare till de barn Teen Skipper suttit barnvakt åt. Tidigare Skipper satt barnvakt åt den här typen av bebis - som är i första bilderna. 


 -

 -


Det är inte så länge sen jag insåg att de här bebisarna inte är desamma som de ovan. Har aldrig tänkt på det innan, att de har gjuten blöja - och att hela kroppen faktiskt är helgjuten. Bebisarna ovan har helgjuten kropp, men huvudena är separata.  

Ansiktena skiljer också något. Får ta o ändra lite i mina ansiktssidor :) Ska man vara petig har de ju faktiskt ett annat head mold. De är ju helgjutna som sagt.... 

 De är märkta på blöjan, lite olika. Bara en av de här har ett årtal, 1994. 



Här ser man tydligt skillnaden mellan de två babytyperna, De helgjutna med blöja är något kortare än de andra och huvudena lite mindre. 


Skillnaden på pojkar o flickor, ser man i ögonfransarna. 


~~~~~~~~~~~~~~~

-

Nyfödda bebisar av olika fabrikat: 

Happy Family Neighborhood, dvs Midge och Alans bebisar, plus någon från setet med Barbie som sjuksköterska.


Jag är inte helt säker på vem de här tjocka babygossarna tillhör, men jag vill minnas att de två större är Judiths barn (våra flickor hade en svart version när de var små o jag hoppas hitta bebisarna som hörde till mammorna. Jag vet att jag sparat dem, men därifrån till att veta var de är...). Den mindre till höger känns lite som en Susy-bebis. Susy eller Petra då. De gjordes med samma graviddocka. De väntade tvillingar i diverse set o bebisarna måste ju vara mindre för att rymmas i magen. 


De här tjocka pojkarna tror jag är Fashion Corner. Tar ett tag att rota igenom alla googlesökningar o få svart på vitt, men jag ska se om det går att gräva upp info om dem. 

Till sist har vi Steffi Loves bebisar, små Simbabebisar.  

Av Katti - 6 oktober 2017 13:38

Glöm inte uttala det med brittisk accent nu! Hello. Voffödådå? Jo, dessa två Kitty-figurer är ju så brittiska det går att bli. Union Jack och Bobby. Fast de heter inte så. Visst är de galet söta? Hello Kitty är en annan sak jag samlar, helt utan rim o reson och mål. Köper som vanligt det jag gillar. O dessa gillar jag ♥ 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9 10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards