Kattis Dockor

Inlägg publicerade under kategorin 2010 ->

Av Katti - 2 oktober 2020 23:39

Olympiaden som inte blev av. Tokyos Sommar-OS 2020. Mattel gjorde i alla fall fem Barbiedockor till olympiaden. Jag har tre av dem. Har inte bestämt om jag ska försöka få tag i de kvarvarande ännu, eller nöja mig med de tre jag har. De kommer att få sitt eget inlägg, de tre jag har :) 
Har inte bestämt mig om baseball-spelaren ska få flytta hit - eller bergsklättraren. Sen när är bergsklättring en OS-gren?? Baseball må vara, för det är en älskad amerikansk sport, men bergsklättring? Förutom sporten i sig, är de de tråkigaste dockorna i serien, "Millie" och "Teresa". De andra är definitivt mer intressanta, även om Mattels på senare år, trista stickers-ansikten gör det svårt att tycka om det mesta. 


Bilderna nedan är Mattels officiella. 



Här är de två jag inte har - till vänster och höger: 

-

-

Av Katti - 26 mars 2019 10:00

Snart har det inte undgått någon att se att Barbie fyllt 60 år i år. Dagen efter Internationella Kvinnodagen räknas som Barbies födelsedag. 9 mars. Idag fyller en annan kvinna år, som står mig nära, min lillasyster Lisa. Det är längesen vare sig hon eller jag känt oss så här eleganta, men vi är alla vackra på insidan :) 


Barbie 60. Hon har fått en minimalistisk sminkning, lite animeaktig. Det är för att litegrann, imitera hennes original från 1959. Den dockan hade modellerade ögonfransar, och dagens version har fått en bred linje för att accentuera franraden. Dessutom har hon fått en undre rad fransar. Ögonen är ljusblå, som Barbies var. De allra första var svartvita, men blev snart blå. En smal grönblå rand av ögonskugga liknar också de gamla sextiotalarna. Läpparna är djupt röda. 

Hon kommer i en vit satinklänning med massor av silverglitter och en volang från midjan över bysten, åtknuten med ett svart sidenband. Lager på lager av tyll i kjolen. Skorna är enkla, svarta OT, liksom originalets. 

Kring handleden sitter en "tag" med orden "INSPIRING GIRLS SINCE 1959". 

Den vita versionen har platinablont hår, uppsatt i en virvel o lite "bouffant" för att mötas i en hög hästsvans. 

Kartongen flirtar också med originaldockan med sin svartrandiga bakgrund. Dock för att fira extra mycket, är ränderna silverglittriga, snarare än vita, som Barbies svartvita baddräkt hade. Kartongens sidor och baksida är givetvis Barbie Pink, Pantone 219



FXD88 60th Anniversary Barbie, c2018

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 18 mars 2019 11:00

En oerhört efterlängtad docka som inte alls motsvarade förväntningarna. Hon har ett av mina favoritansikten på senare år, men utförandet av Mattel tog udden av henne fullständigt. Hon är fortfarande vansinnigt söt, men promofotona var ljusår från det slutliga resultatet. Min docka var dock av det sötare slaget och det enda jag inte är nöjd med, är hennes mun. 


Nr 103 kommer klädd i en lårkort klänning i 50/50 denimblått och aprikos, med mönster framtill. "Rutor" med LOVE, en regnbåge och en enhörning. Hennes enda "smycke" är solglasögonen med guldbågar. 103 bär ett par vita basketkängor på fötterna. Hon kallas 2-tone Graphic på vissa sidor. 
Hon är lite solbränd och har bruna ögon och aprikosa läppar. Håret är solstrimmigt och långt. Tror det längsta håret bland moderna Fashionistas. Brunt med ljusa highlights. Hon har två raka armar. 

Har ännu inte sett nåt "officiellt" namn på henne. Har frågat Carlyle Nuera som designat många av dem, men han svarar inte på mina frågor. De borde ju ha nån form av arbetsnamn på dem...? Hur som haver.... Söt söt söt. 


 

FXL43 Barbie Fashionistas 103, 2018

 -

 -

 -


 -

 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 22 februari 2019 21:15

Årets Fashionistas är mer inkluderande än vanligt. Dessa visades upp på Toy Fair i New York i februari. Några av dem har redan kommit till onlinebutiker, men några väntas dyka upp framåt våren. Mattel kommer att släppa en svart och en vit version av en rullstolsburen Barbie och en tjej med protes (inte Barbie själv, som jag räknar Mille som). Att Barbie själv sitter i rullstol kan ju vara för att hon tillfälligt skadat sig. På nittiotalet kom det tre dockor med rullstol, Becky i tre versioner. Jag hade två av dem, har bara en kvar. Becky med sprintstolen som tävlar i Handikapp-OS har jag aldrig sett live. 


Några av dem har jag redan, men det ska bli skoj att få se fler av de nya! Lit enya grabbar. En riktigt mörk Slim med cornrows. Spännande. 


Foto: Mattel 

Foto: Mattel 

Foton - funna på internet - inte mina... Den tv har jag kvar än, den i mitten har jag sålt. Dockan th har jag aldrig sett annat än på bild. 

Av Katti - 4 januari 2019 11:33

Det här är den andra dockan i Fashionistas-serien som fick Ashas ansikte. Av de tre tillverkade tills idag, är två ljushyade och en får väl räknas som svart, om än något ljus i hyn. Den här tjejen är rödhårig och hennes turkosa ögon matchar hennes sportklänning, färgmässigt. Hon har ljust rosa läppar och tre leverfläckar på kind o haka. Asha har varit ett av mina favoritansikten, tills Mattel började överanvända det i Christie och svarta Barbie i slutet av 90-talet. Hon har sen försvunnit några år, innan hon återvände i Fashionistas-serien och ses idag mer frekvent igen. 


 

DGY63 Fashionistas 18 - Glam Team, 2015

 -

 -

 -

 

 -

 -

-

Av Katti - 4 januari 2019 10:59

Va-Va-Violet heter så, förstås för sitt knallila hårs skull. Hon har Neysas playline-ansikte, det som från början kallades Teresa av samlare. Jag kommer aldrig ihåg namnen på de nya ansiktena. många gånger för att de kommer från "anonyma" designers. Inte som Mackie, som gjord en lång serie dockor, eller Louboutin. Neysa Bové jobbade hos Mattel några år och designade just detta ansikte. Hon är själv rätt lik det! 

Hur som haver. Va-Va-Violet. Hon har en tvådelad klänning. Nä, hopsydd top och kjol. Svartvit randig top till en grön volangkantad kjol, frackskuren med "skört" baktill och tryck i en mörkare grön färg. Till det ett par fräcka boots med spännen och nitar. Gjutna givetvis... Kan tänka mig att nån som kan eller ids hantera en pensel, kan göra dem ännu coolare med lite silverfärg i detaljerna. Runt halsen bär hon ett "intrikat" pärlhalsband i silver-'spets'. Så intrikat det nu kan bli när det är helgjutet. Håret är rotat i lila och kortklippt. Det är stylat med en massa hårgel för att ligga still. Snabbklippt, så det är en del att fixa om man så ids. Hon har en vacker Barbiepink färg på läpparna och hennes ögon är nougatgrå med en ljusare rand nedanför pupillen. 


DGY59 Fashionistas 18 - Va-Va-Violet, 2015

Första omgångerna "svartvita" Fashionistas hade en bakgrund, som på ett eller annat sätt, matchade dockan i lådan. Idag är det samma samma i både dockor och klädboxar. 



 Ett par stentuffa kängor med höga skaft. 

Teresa/Neysa Playline 

-

Ansikte: 2014 Neysa

Kropp: Original

Armar: Vänster böjd, höger rak

Fötter: Platta


Av Katti - 14 december 2018 20:15

I Can Be-serien växer. Barbie har haft en brokig karriär, här är hon husbyggare. Givetvis lockade huset, Barbies Malibuhus i byggklossar. Lockade mer så än dockan, som är en vanlig Millie i coola kläder. Jag saknar jeansen. De riktiga denimjeansen dockorna hade förr. Jeansen här är i tryckt jersey och har inget liv, de är enfärgat blå. Reflexvästen är cool, men reflexbanden är vanliga silverband, utan reflexverkan. Det är rätt dyrt material så jag förstår den genvägen, men det hade varit supercoolt (som barnbarnet säger) att ha riktiga reflexband på varselvästen. "Under" västen bär Barbie en enkel vit t-shirt. Jag glömde faktiskt kolla om västen var separat, men jag tror det sades så. Hennes verktygsbälte är helgjutet i orange plast. GAH, vad jag saknar separata delar (som Ringaren i Notre Dame exempelvis hade). O givetvis har byggar-Barbie en rosa hjälm. 

Jag har ett par grejer/docka sen innan i samma bransch. Arkitekt Barbie och Kens ritbord. 


FCP76, I Can Be - Builder Barbie, 2016

 -

 -

 -

 -

 -

 -

MEGA Construx kallas bitarna, eller MEGA Bloks som Barbies "byggbitar" heter. 

Bygg upp dina drömmar med Barbie!

Snabbt och enkelt byggsystem.

Av Katti - 17 november 2018 10:15

Just ja, har ju helt glömt att lägga upp setet. Har visat upp Barbie redan och lagt den mörka dockan bland ansiktena på hemsidan, men helt glömt att blogga det hela. 


Det här är ett set som direkt hamnade på önskelistan när jag såg det första gången. Allt bara för den svarta lilla Kira till höger. För ja, det är Oriental/Kiras ansikte i en Petite svart docka. Kanske ovanligt solbränd hawaiianska, men hon är fantastiskt läcker och blev ett måste. Har hela setet hos en vän i USA men fick nys om det på en svensk hemsida och klickade hem det. Får väl sälja bort det andra när det dyker upp, om jag inte snor Kiras huvud till nån annan docka. Som vanligt är jag inte överförtjust i läppstiftet, men annars är hon helt OK. 


Pink Passport Beach. Barbie och en kompis (Barbie?) åker till en strandresort nånstans och solar och badar. Surfar lite o snorklar. Men jag undrar.... VEM sätter upp lila bungalows på stranden? 


FNY32 Pink Passport Beach Resort, 2017


~~~~~~~~~~~~~~~

Barbie är superfräsch i sin fina solbränna. Hon bär en hängselkjol i ljusblå denim - som framhäver solbrännan. Under den sitter en ljusgrön baddräkt med tryckta citrusklyftor. Ett par rosa solglasögon och orange sandaler avslutar det hela. I handen bär hon ett - just det Pink Passport. Ett rosa pass. 

Tyvärr har hon gankaa mycket lim i huvudet och en del olja har sipprat ut så det är svårt att få håret snyggt. Hon har fina lockar - eller ska ha, men oljan gör det stripigt och fult. Känns inte superoptimalt att börja med att låta henne gå igenom ett spa - på riktigt. 

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


Kira är som sagt en Petite tjej, med mörk hudton. Hennes hår är rotat i mörkt brunt och mahognyröda slingor, nästan helt utan lim. Varför är det så olika? Kira har bruna ögon och knallrosa läppar (med ett litet rub.... grrr). Hennes baddräkt är gul med tryckt blommönster i plommon och grönt och utanpå den bär hon en svartvit wrap, knuten vid höften. Ett par vita platåsandaler på fötterna och hennes glasögon är runda och limegröna. Love her. 

 -

 -

 -

Bortredigerat rub ovan ^^ - nedan är det som hon ser ut. 

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


Tillbehören i boxen: 

 -

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


Baksidan visar andra Passport-set: 

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards