Kattis Dockor

Inlägg publicerade under kategorin 2010 ->

Av Katti - 2 januari 2018 18:20

Detta är den andra dockan med det här ansiktet. Vi fick lite nya ord i våra svenska lexikon i december och ett av orden är blorange. O det är vad jag vill beskriva originalet (den första dockan) med detta ansikte. Den asiatiska, genomskinliga dockan med blorange hår. En latinsk version är helt rätt. Rosey Romper, eller nr 73 är solbränd - eller latina med hår i olika bruna o blonda toner. Hon har en söt liten knut på huvudet, som ger henne ett lekfullt intryck. Lite busigt. Hon bär en långärmad shortall med svart botten och blommönster. Stora guldfärgade kedjehoops (-ringar) i öronen och ett par vinröda kängor avslutar det hela. Samma skomodell kom med den svarta Mbili-dockan, Blue Brocade fast hennes är svarta. Insåg redan vid föregående presentation att jag inte gjort något separat inlägg med henne. Kan komma senare. Kanske. 


Rosey Romper. Hon har lite målat hår i pannan för att imitera lite spretigt hår. *nnu en dock som gör mig glad, med sina bubbelgumrosa läppar. 


 

FJF38 Fashionistas Barbie #73 - Rosey Romper, 2017

Asst. FBR37


 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 2 januari 2018 18:05

En kurvig docka till i samlingen. To Tie Dye For, dvs en batikfärgad klänning, åsså lek med orden som alltid med Fashionistas som går helt förlorat när man översätter det. 

Nr 77 har Mbilis ansikte, playlineversionen från 2011, som passar bättre med den kurviga kroppen (att jämföras med de svarta Petite-dockorna som har Mbilis mindre Collector/Original-version från 2001, exempelvis Blue Violet). Klänningen är som sagt batikfärgad i pasteller, skuren under bysten med klockad kjol och korta ärmar. På fötterna har hon ett par vita skor, som påminner mig om Penelope Garcia i Criminal Minds. Hon har tillome ett par galna glasögon på huvudet. Det som inte stämmer med Ms Garcia, är dockans egna färger :) 


 

FJF42 Fashionistas Barbie #77 - To Tie Dye For, 2017

Asst. FBR37


 -

 -

 -

-

Av Katti - 2 januari 2018 17:26

Första omgången Fashionistas för 2018, med några från 2017 års batch. Killarna tar nog längst tid att få tag i, om man så vill. Tjejerna har nästan alla släppts på Amazon, i december. Jag saknar ännu några av dem, exempelvis den långa "Teresan". Fyra av killarna har jag inte sett ännu. Fyra par klädda ben i hela bunten, o alla sitter på killar. Snålt Mattel att inte ge tjejerna långbyxor! Eller en längre kjol. *bah*  


Ska se om jag räknar rätt nedan sen. Det där med Tall, Curvy, Petite, Slim, Broad åsså originalen. 



 79 Tall, 61 Petite, 77 Curvy, 59 Original, 75 Curvy, 80 Petite

14 Original, 10 Original

 80 Petite, 74 Original, 76 Curvy, 73 Original, 70 Original, 81 Petite, 78 Curvy

16 Slim, 17 Original, 8 Broad

78 Curvy, 72 Original, 64 Curvy, 71 Original, 67 Tall, 82 Original

8 Broad, 15 Slim, 18 Broad, 13 Broad


Vad blir det i den här omgången? 

Original 7, Tall 2, Petite 3, Curvy 5,

Slim 2, Broad 3, Original 3.

Intressant...

Av Katti - 31 december 2017 12:27

En sak jag reflekterat över mer än en gång, är att Millie är vikt åt original-kroppar. Både öppen- o stängd-mun version. Kan inte påminna mig att jag sett henne med nån annan kroppstyp (ändrade mig innan jag publicerade detta, se kommentar nedan).

Hade en diskussion i en facebookgrupp där folk gnäller över hennes ansikte o tycket att det är uuuurtråkigt. Nu, bara för att det finns en uppsjö nya ansikten att välja på och det är enkelt att skapa ett nytt, med de datorprogram som finns. Jag framhöll min teori om att det är Millie som är BARBIE och fick som vanligt en skopa skit från en av damerna som inte alls håller med. Mattel väljer alltid Millie (oftast med öppen mun) när de gör sina Barbie-set med minst en docka och tillbehör. Ser henne sällan med annan kropp än Original (förutom Made-to-Move då, men det varken bekräftar eller dementerar min teori). Barbie är "Original" i original. Så att säga. Alla kurvor o pytte- eller långa tjejer har andra ansikten än Millie. Fashionistas är förvisso Barbie allihop idag, men nu snackar jag seten. Det finns alltid en blond Millie. 

~ Det är ju Barbie. Originalet.

~ Nä, det finns så många andra att välja på.

~ Det är i alla fall originalet. Som gamla Superstar. Eller Mackie. Eller Generation Girl/CEO.

~ Men det finns andra.

~ Ja, men det är O-R-I-G-I-N-A-L-E-T. 

Hopplös diskussion. 


F-a-a-a-s-s-t. För att säga emot mig själv insåg jag just att det finns en liten rödhårig tjej med Millies öppna mun. Kitty Cute. Inte helt omöjligt att de alltså finns med de andra kroppstyperna också, men däremot när det ska göras en BARBIE, är det de här ansiktena Mattel väljer: 


Millie Closed Mouth ©2015 | Millie Open Mouth ©2013

Av Katti - 31 december 2017 12:15

Fashionistas nr 70 kallas Pineapple Pop från trycket av ananas på hennes omlottkjol. Kjolen är färgglad, fast bara ett fåtal färger, men är ändå en liten färgexplosion och till det har hon en enkel gråmelerad tanktop.

Det här är också en docka jag stod i valet o kvalet om jag skulle köpa eller inte, för att jag redan har en "stängd mun-Millie", men jag gillar den här mycket, mycket mer än föregångaren. Ser att jag inte delat nåt inlägg med nån ur den gruppen, men hon finns med här, i denimklänningen: 6 'nya' fashionistas. Hennes hår är i samma stil som Powder Pink men som sagt, med den stängda munnen får hon ett annat intryck. Lite underfundig, speciellt med den där sidblicken. Jag gillar henne betydligt mycket mer än 49 Double Denim med det raka platinablonda håret. Det här har så mycket mer liv, med sina gyllene toner och lockar. 


FJF35 Fashionistas Barbie #70 - Pineapple Pop, 2017

Asst FRB37


 -

Hennes ansikte ser lite snedtryckt ut, men det kan vara sidblicken som stökar med proportionerna. Dock brukar jag inte ha fel när jag känner att nåt är off, om så än bara en makrometer. Tycker inte det gör så mycket på henne, man kan alltid vinkla henne för att förvilla. Man får liksom trycka på det som är OK :) 

På huvudet bär hon ett par sköldpaddsfärgade solglasögon. 

 -

 -

Vita seglarskor avslutar det hela. 


 -

 -

I en mix med årskull 2017 finns på baksidan en radda 2018 års Fashionistas. 

Av Katti - 30 december 2017 17:33

En av mina favoriter ur de senaste förvärven. Jag älskar den här ansiktet och hittar hela tiden en ny favorit bland dem! Så många gillar inte henne (ansiktet) men jag blir bara så glad av smilgroparna. De är inte så tydliga på just den här tjejen men Teresa/Neysas ansikte från 2014 är så galet likeable. O i den här hudfärgen med de mörka läpparna. I love her! 


Floral Frills, ja namnet kommer ju från hennes kläder, i vanlig ordning. Volanger på den rosa toppen med tryckta blommor - till ett par gröna shorts med blomtryck även de. Hon har ett par vita basketsneakers på de "platta" fötterna. I håret sitter ett ljusblått diadem, fäst med en sån där ful nit. Hon har dessutom några strån hår på sidan som ser avslitna ut, men det kanske bara är dåligt rotat och ändarna sticker ut? Ska försöka ta bort den lilla tussen i alla fall. 


 

FJF43 Fashionistas Barbie #78 - Floral Frills, 2017

 -

 -

 -

Så snygg. 

Av Katti - 30 december 2017 17:19

En ljuvlig kurva till i samlingen. Goddess ansikte är aldrig fel. Jag kan inte riktigt komma över hur söt den här tjejen är. Hon har gröna ögon under det vackra mellanblonda håret. Havre. Vete. Råg. Håret är så naturligt färgat. Det babyblå i klänningen tillsammans med hennes väna framtoning gör henne till en älva. En älva utan vingar. 

Jag är annars väldigt less på Mattel och deras enkelt skurna och korta klänningar o shorts de envisas med att ge alla dockor, men den här klänningen är liksom bara rätt! Volangen över ena axeln. Så söt. Finns inget annat sätt att beskriva henne. Söt. Hennes midja sitter högt och det förstärks av det breda bronsfärgade bältet - som är halvt... Det sitter mest bara framtill (se bilderna nedan). Hon har ett par av de tråkigaste skor jag vet av alla Fashionistasmodeller. Hade hellre gett henne ett par natur- eller varför inte bronsfärgade gladiatorsandaler. De här är bara så... blaa. Tror inte det finns gladiatorsandaler (dvs sandaler med band runt hela underbenet) till Curvy/Tall. De delar fötter/underben. Finns nog bara till Original/Petite. Hur som haver. Håll till godo med bilder på en vacker, nä, söt kurva! 


FJF41 Fashionistas Barbie 76 - Purely Pinstriped, 2017 


 -

Hon är aningen sned i ansiktet, vilket ger intrycket att ena ögat är större än det andra. Kan de få de där stickersarken på rätt plats - alla gånger? Vore i alla fall önskvärt. 


 -

Ahh, man kan bara ana kanten av bältet baktill. Det sitter bara på höfterna. 


Tråååkiga skor. 

Av Katti - 30 december 2017 17:07

En cool tjej med mintgröna slingor i håret. Overall Awesome är ett lika coolt namn. Den här tjejen är en påtåfotstjej klädd i en enkel hängselklänning i "denim" utanpå en söt holkärmad top i aprikos o vita ränder. Hon bär ett par matchande aprikosa skor med höga klackar. Jättesöta, den klumpiga klacken till trots. Barbie är solbränd och har fått Raquelles ansikte från 2010. Hon är så vansinnigt söt! Var lite av o på vad gäller henne, men jag gillar henne! Skarpt! Hon ÄR helt enkelt awesome. Overall Awesome. 


 

FJF37 Fashionistas Barbie 72 - Overall Awesome, 2017


 Läcker mintgrön slinga, i det annars bruna håret, uppsatt i en hög hästsvans. 

 -

Vad som är omöjligt att se i det ljus jag har vintertid, är att glasögonen är silverfärgade. 


Jättesöta skor i aprikost med ett stilistiskt blommönster baktill. 


-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2024
>>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards