Kattis Dockor

Alla inlägg under juli 2014

Av Katti - 23 juli 2014 16:03


För första året sen de startade serien har Mattel inte skapat några Dolls of the World i år, till många samlares sorg. Det finns de som samlar just DotW medan andra köper dockorna för dockornas skull - inte för kläderna. Speciellt på senare år. Det finns nån enstaka docka i år som inte sålts överallt, utan bara i sydamerika och ett kort tag på BC. Det är Mexico Barbie, klädd till Mariachi. En Goddess med svarta kläder och hatt. Jag är så arg att jag inte köpte henne när hon fanns, men jag trodde i min enfald att de hade fått in ett större antaö än de gjorde och hon sålde slut på en gång. Många köpte återigen dockan för hennes ansikte/huvud och är inte ett skvatt intresserade av dockan som världsdocka. Vilket då jag är och gärna hade köpt en för att spara i kartong som hon är... Nu återstår bara evilBay o dess glana andrahandspriser. Åsså säger Mattel att det går dåligt för dem. Eller snarare, deras säljresultat säger det. Jamenförfa. Andrahandssäljare tjänar mer pengar på deras dockor än vad de själva gör. Ska're va så? 

Mattel försökte ju utveckla sin Dolls of the World-serie genom att skapa prinsessor under några år. Det tror jag gjorde att försäljningen sjönk något. Jag menar, vem vill ha en fransk eller engelsk prinsessa i en "vanlig" hovklänning? De hade ju några fantastiska dockor även i prinsess-serien, som Princess of India, Princess of the Korean Court (som jag bara har kroppen med kläderna till, utom huvudbonaden - huvudet såldes till någon o bara den klädda kroppen blev kvar), Princess of Japan, PRincess of China, Princess of the Nile och några till. Det var ju trots allt 21 dockor i serien. Dock, som sagt, lämnar de där europeiska prinsessorna ingenting till mitt intresse för just världsdockor o deras kostymer. Som historiedockor kanske, men inte som Dolls of the World. 

Sen hade de Landmark Collection. Hmmm.... Hade det varit en fristående samling, OK, men inte som en del i Dolls of the World. Det är rätt häftigt med dockor som speglar stora landsmärken, operahuset i Sydney, Big Ben, Statue of Liberty och Eiffeltornet. Men som världsdockor? Dockorna är vackra, läckra och eleganta men de är inte Dolls of the World i mina ögon. Jag väntar på att få två av dem. En i kartong o en utan sin låda. Vilken som nu var vilken. Sydney var i alla fall en av dem. 

Nästa, eller en annan del i serien var Fewstivals of the World - o nu är vi tillbaks i DotW-andan. Diwali, den oerhört vackra som är så jäkla svår att få tag i, utan att sälja hela garderoben. Skjortan räcker inte. Men jag har en hos en kompis i USA. O där ingår också danserskan från Irland, som står näst i tur att presenteras i min samling. 


Av Katti - 23 juli 2014 15:50


Laras ansikte användes även till Italy Barbie från 2009 (utgiven 2010). Hon har standardfärgerna de flesta italienska Bariedockor haft, i rött och grönt, vitt och svart. 

 

 P3488 Italy Barbie, 2009



Av Katti - 23 juli 2014 15:45


Här är en av de senare årens dockor ur Dolls of the World-serien. Spain. Med Laras ansikte, klädd i en röd klänning med svarta spetsar följer hon de spanska traditionerna med flamencodansare. Eller en matrona på nån hacienda. Det andas Zorro. Hon är urläcker merd sina knallröda läppar. Hon är fotograferad genom plasten så det är en del skönhetsfläckar här och där, men den som sitter på läppen är "äkta". 

 

L9583, Spain Barbie, 2007




Av Katti - 23 juli 2014 00:55

Här är en strand-Sindy. Lite hippieinspirerad med sin blomma i håret och batiktrycksmönstrad baddräkt i psykedeliska färger. Paradise Sindy med brunt hår. Hittar jag en Sindy brunett, får hon ofta följa mig hem! Givetvis finns hon som blondin också men jag föredrar brunetten! 


 


Asken är märkt med 1994.


Sindy har lila-bruna ögon i den här versionen. 

Av Katti - 23 juli 2014 00:49

Köpte en katt till. En svanslös katta den här gången. O hon saknade det mesta av det hon en gång kom med. Inte alltid man har tur att få tag i alla delar till en begagnad docka. Den senaste i raden (om de tre jag har) är en gul kisse med "hår" i två toner. Som apelsinglass med vaniljrippel eller nåt :) Man får ju i alla fall vara tacksam att hon har fötterna intakta, även om färgen kanske inte stämmer överens. De hör antagligen till nån av de andra kattorna! Jag låtsas att hon har strumpor på sig.... 


-

-

Catwalk Kitties - Toffee

Av Katti - 14 juli 2014 21:43

Efter diverse vindsstädning dyker det upp gamla favoriter. Christie här är en av dem. Först åkte hon ner i säljlådan där hon låg några dagar medan jag tog reda på annat. Så småningom hittade jag tiden att studera det som låg där. O nä.... Hon fick komma ur den lådan - o sin egen låda på det! Hon är ju så vansinnigt söt - och med alla de där mix-o matchkläderna. Nä. Hon fick stanna hos mig. Tre par skor!! Tror prislappen på henne låg runt $20. Kanske $23, fast tja... Nä. Wal*Mart Special Edition. Guuuu' vad jag saknar de gamla butiksspecialerna! 


Party Party Parrty!!! Christie. Ja, tre utropstecken! Perfect outfits for different parties! Det är ju tre olika partyn. Dance, Picnic, Tea Party. Jorå. Det gäller att vara förberedd. Mix o match. Allt. 


Fina pasteller. Bomull. Visserligen är det samma trista färger de flesta Barbiedockor har idag (rosa, lila, turkos) men det är lite fräschare med runt-om-tryck och bomull, kontra alla blanka och glittriga tyger med endast framsidesmönstrade klänningar o toppar... O tre par skor. Jag sa det va? Det är tre par i kartongen. 

Det är två klänningar. En kjol. Ett par byxor. En tröja/top. En baddräkt. Och tre par skor. Tre! I olika färg. 


Efter den här bilden med Serafina togs, har Christie fått byta kropp, till en likadan som hennes syster har. En artikulerad Fashionistas Artsy/Nikki-kropp.  De har nästan samma färg. Skiljer nån liten nyans. Bilden säger inget egentligen för ljuset faller lite olika på dem. 


Åsså det mest roliga av allt. Jag älskar texten på baksidan! "ray pawn day".... Jamenhallåååååååååå!!! Amerikaner kan inte prata NÅT annat än amerikansk engelska. Det där ska föreställa franska. "si voo play". PLAY?!??? 

Repondez s'il vous plait! Please Reply. OSA heter det på svenska. "Om svar anhålles". Gammalt så det förslår men det är ju vad det betyder. Kan du uttala Si'l vous plait

Av Katti - 14 juli 2014 21:02


Det är ju inte bara Barbie, men Tom Tierney har ritat klippdockor av alla slag och en del av Barbie-böckerna är definitivt hans verk. Jem har han gjort. Han har ritat Barbie and the Rockers i en eller annan form. Han har ritat en massa klippdockor av Barbie också - okrediterat! Hans namn finns inte med nånstans i böckerna. Dock är hans stil så speciell så det är svårt att frånse att han verkligen är artisten bakom klippdockorna. 



Tom Tierney är ett av mina många samlarområden. Jag har en stor andel av hans klippdocksböcker och -mappar. Några av dem har jag fått signerade av honom.

Det är klippdockor av påven, tomten, kändisar av alla slag, fantasifigurer, ballerinor, brudar, världskostymer, presidenter, kungligheter, skådisar, mode genom tiderna, änglar, vampyrer, gräshoppor! 



Igår kväll avled Tom i sviterna av lungcancer. Hans kropp orkade inte längre. Tom blev 85 år. 

Vila i Frid Du Fantastiska Man!

Och TACK för alla fantastiska klippdockor Du gett oss genom åren! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards