Kattis Dockor

Alla inlägg den 23 juli 2014

Av Katti - 23 juli 2014 17:39


P!nk har fått ett namn. Ruth. Ruthie. Här har hon också letat i garderoben för att hitta nåt till semestern. Hon grävde fram ett par rosa jeans (antagligen ett par Steffi Love, vill minnas att de följde med i paketet jag köpte av min norska kollegas dotter i höstas). Toppen hör till en Sporty men Ruth tyckte den var skitsnygg. Hon verkar gilla randiga toppar! Åsså snöt hon den svarta Fashionistas lackjackan från Raquelle. Rosetten hänger kvar. 





~~~~~~~~~~~~~~~ 


Har ju en annan rosahårig donna ("Head Swapping") som inte fått nåt namn. Kanske hon är en långhårig Ruth? Hon testade också lite kläder som skräpade. Byxorna kommer från Party Party Party Christie. Jackan vet jag inte, köpt i en lot, topen är från en Fashionistas klädpack. 



~~~~~~~~~~~~~~~

 

Provade en hemsydd sextio-/sjuttiotalsklänning också. Hon har lite för liten byst för den, men den ser bättre ut på henne än på en Muse-kropp som jag testade den på innan. 








Av Katti - 23 juli 2014 17:00


Nu struntar vi i Dolls of the World en stund o tar oss tillbaks till närmare trakter. Serafina och hennes nya kompis Ping (nä, hon heter egentligen inte Ping men hennes kompisar har gett henne det namnet för de gillar det o det är lättare att uttala än det hon en gång döptes till - vilket jag inte ens vet vad det är!). Utan att veta det valde tjejerna kläder i (nästan) samma färgskala men Serafina är ju av den tuffa sorten o valde en kort jeanskjol till sin zebrarandiga top. Ping hittade ett par rosa prinsesskor till sin rosa klänning med rosentryck. 



Som vanligt ser hon helt galen ut med håret sådär slarvigt sängkammarrufsigt. 

"Nån" har missat att trimma toppen! 


O Lucifer hänger med. 


Vet inte om Ping hänger med på semestern i år men Serafina o Lucifer har resplanerna fastställda o hänger på Ester o de andra. 


Av Katti - 23 juli 2014 16:30


Barbie Discovers the World heter en tidning som ges ut i, framför allt England men även i andra delar av Europa. Inte i Sverige... Hade önskat att vi fick den också. Förra gången det begav sig fick vi sex olika tidningar medan det gavs ut totalt sextio stycken i andra länder (bland annat Sydafrika tror jag)! Eventuellt har den getts ut i omtryck nån gång däremellan för jag har sett andra kort med kläder. I år var det dags för en ny serie igen men kläderna är ofta repriser från föregående utgåva(-or). Vad som är största skillnaden, nu mot då, är att det är en blond Barbie som reser runt och bland annat köper/provar kläder på olika platser i världen. Förra gången visade de en docka som hade kunnat stå för klädernas ursprung. Dvs en svart docka för afrikanska länder, en asiatisk för orienten, en brunett för alla latinska länder osv. I många av länderna går hon bara o shoppar helt random o köper nån chic dress som inte har något specifikt landsbestämmande utseende. Ada exemplevis, är arg för att de fortfarande inte hittat deras kultur och vackra rumänska kostymer utan bara rör sig kring Draculas hov med prinsessklänningar. Och kläderna från Italien exempelvis är hämtade ur Romeo o Julias scenkostymförråd. Eller nåt. 

Jag har köpt några av de nya kläderna och några av dem kan jag identifiera men en är för mig okänd.


Japan - kimonoinspirerad aftonklänning


(Syd-)Korea


 Tror att detta kan vara Brasilien. Det finns en Brazil Barbie som har en liknande klänning. 


  ? Nåt afrikanskt? Orientaliskt? Nåt helt annat? 


Av Katti - 23 juli 2014 16:15


Festivals of the World är en serie i serien om man säger så. Här är en irländska dansare. Line dancer. Rödhårig förstås. Fast med glittrig ögonskugga. Njaee... Not my brew of Irish Ale. Hellre en ale än te om man säger så. Men hon har vackra gröna ögon och en smaragdgrön dansklänning. Steppskorna syns knappt fast fönstret är stort. Fast det är mer ballerinaskor med snörning. 

 

K7920 Festivals of the World, Irish Dance, 2006


Med Mackie's ansikte, varmröda läppar. 


Kartongen är av "skokartongmodell" så jag tog av locket o fotade henne utan det. 

 

Av Katti - 23 juli 2014 16:03


För första året sen de startade serien har Mattel inte skapat några Dolls of the World i år, till många samlares sorg. Det finns de som samlar just DotW medan andra köper dockorna för dockornas skull - inte för kläderna. Speciellt på senare år. Det finns nån enstaka docka i år som inte sålts överallt, utan bara i sydamerika och ett kort tag på BC. Det är Mexico Barbie, klädd till Mariachi. En Goddess med svarta kläder och hatt. Jag är så arg att jag inte köpte henne när hon fanns, men jag trodde i min enfald att de hade fått in ett större antaö än de gjorde och hon sålde slut på en gång. Många köpte återigen dockan för hennes ansikte/huvud och är inte ett skvatt intresserade av dockan som världsdocka. Vilket då jag är och gärna hade köpt en för att spara i kartong som hon är... Nu återstår bara evilBay o dess glana andrahandspriser. Åsså säger Mattel att det går dåligt för dem. Eller snarare, deras säljresultat säger det. Jamenförfa. Andrahandssäljare tjänar mer pengar på deras dockor än vad de själva gör. Ska're va så? 

Mattel försökte ju utveckla sin Dolls of the World-serie genom att skapa prinsessor under några år. Det tror jag gjorde att försäljningen sjönk något. Jag menar, vem vill ha en fransk eller engelsk prinsessa i en "vanlig" hovklänning? De hade ju några fantastiska dockor även i prinsess-serien, som Princess of India, Princess of the Korean Court (som jag bara har kroppen med kläderna till, utom huvudbonaden - huvudet såldes till någon o bara den klädda kroppen blev kvar), Princess of Japan, PRincess of China, Princess of the Nile och några till. Det var ju trots allt 21 dockor i serien. Dock, som sagt, lämnar de där europeiska prinsessorna ingenting till mitt intresse för just världsdockor o deras kostymer. Som historiedockor kanske, men inte som Dolls of the World. 

Sen hade de Landmark Collection. Hmmm.... Hade det varit en fristående samling, OK, men inte som en del i Dolls of the World. Det är rätt häftigt med dockor som speglar stora landsmärken, operahuset i Sydney, Big Ben, Statue of Liberty och Eiffeltornet. Men som världsdockor? Dockorna är vackra, läckra och eleganta men de är inte Dolls of the World i mina ögon. Jag väntar på att få två av dem. En i kartong o en utan sin låda. Vilken som nu var vilken. Sydney var i alla fall en av dem. 

Nästa, eller en annan del i serien var Fewstivals of the World - o nu är vi tillbaks i DotW-andan. Diwali, den oerhört vackra som är så jäkla svår att få tag i, utan att sälja hela garderoben. Skjortan räcker inte. Men jag har en hos en kompis i USA. O där ingår också danserskan från Irland, som står näst i tur att presenteras i min samling. 


Av Katti - 23 juli 2014 15:50


Laras ansikte användes även till Italy Barbie från 2009 (utgiven 2010). Hon har standardfärgerna de flesta italienska Bariedockor haft, i rött och grönt, vitt och svart. 

 

 P3488 Italy Barbie, 2009



Av Katti - 23 juli 2014 15:45


Här är en av de senare årens dockor ur Dolls of the World-serien. Spain. Med Laras ansikte, klädd i en röd klänning med svarta spetsar följer hon de spanska traditionerna med flamencodansare. Eller en matrona på nån hacienda. Det andas Zorro. Hon är urläcker merd sina knallröda läppar. Hon är fotograferad genom plasten så det är en del skönhetsfläckar här och där, men den som sitter på läppen är "äkta". 

 

L9583, Spain Barbie, 2007




Av Katti - 23 juli 2014 00:55

Här är en strand-Sindy. Lite hippieinspirerad med sin blomma i håret och batiktrycksmönstrad baddräkt i psykedeliska färger. Paradise Sindy med brunt hår. Hittar jag en Sindy brunett, får hon ofta följa mig hem! Givetvis finns hon som blondin också men jag föredrar brunetten! 


 


Asken är märkt med 1994.


Sindy har lila-bruna ögon i den här versionen. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2014 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards