Kattis Dockor

Alla inlägg den 7 november 2013

Av Katti - 7 november 2013 17:36

Varför ska det vara så svårt att hitta en liten accessoir och identifiera den? Fick den här statyetten med en lot dockor och gamla kläder (det mesta hemsytt). Jag vet att jag sett statyetten nånstans men kan för mitt liv inte komma på var jag sett den, var den hör hemma. SuperStar-eran. Antagligen. Men vem hör den till? Till vad? Nåt lekset? en docka? Ett klädset? Har spanat i mina böcker men ännu inte hittat den. 

(o tack vare Facebook har den identifierats - nästan innan jag hann posta det här!)



Åsså har en toffel försvunnit. Plockade ur en kartong för att slå in dockorna i papper och i kartongen låg lite lösa skor. Bland annat en toffel till en Silkstone Barbie. Fick för mig att jag såg bägge tofflorna i kartongen när jag började plocka men, när jag senare skulle ta reda på skorna var en borta. Det fanns bara en toffel där. O det är en tunn toffel i röd filt. Lätt att sno för en liten, busig katt... För en sån har vi. O hon snor gummisnoddar och sånt. Har ännu inte knyckt nåt dockrelaterat *peppar peppar*. Men den där toffeln är borta. Jag vet att jag lagt undan en av dem en gång i tiden. Det låg en tomteklädd Kelly, en nalle med rött hjärta och en tomtenalle i lådan också så det kan tänkas att jag såg nån del av dem o visualiserade den saknade toffeln i färgerna där. Irriterande. Om det hade varit nåt så enkelt som en svart sko hade det inte varit nåt problem att ordna en ny, men de där filttofflorna finns bara till just den dockan, Highland Fling. Dockan själv står i en hylla intill mig, utan tofflor. Förstås. De ramlade av så lätt så jag tog det osäkra före det osäkra o la undan dem. Men var? 

Av Katti - 7 november 2013 16:05

Oj. Äntligen. Hon kom med bud idag! Jag har velat ha den här dockan så länge att jag knappt kan minnas när jag inte velat ha henne! Eller jo. För hon är ju från tiden för mitt vuxna samlande i alla fall. Från början av nittiotalet. Såg en katalog från Sindys skapare, Hasbro och föll för hennes fantastiska klänning och utstrålning. En Sindy är en Sindy är en Sindy. Eller inte. En av Sindysamlarnas Holy Grail. Tillsammans med ett par andra är hon väldigt eftertraktad, inte bara av mig. En kompis har henne och jag fotograferade allt hos henne. Alla detaljer. Parasollet. Skorna. Hatten. Fick(!!) en lös Edwardian av en samlarkompis och blev jätteglad. Lite smutsig och saknade örhängen och skor men hatten fanns med och parasollet. Hatten saknade hattnålen ser jag nu, när jag har henne i kartong men vad gör väl det? En present av den kalibern är inget man fnyser åt. Köpte ett par skor av en annan samlarvän - och hon skickade med ett par glittriga pärlor. Det ska visst vara en glitterprick i papper, inte en pärla. Lite svårt att avgöra från de bilder vi tittat på. Men nu har jag henne alltså i en orörd version i kartong. I en kartong som har sprucken plast och trasig kartong men än en gång, vad gör väl det? Hon är en av de dyrare dockorna jag köpt på senare tid, men som sagt. Hon är efterfrågad! Och efterlängtad :) 


 Vackra Edwardian Dream Sindy i sin krämfärgade klänning med jättepuffar. 

(hahaha, hon ser ut som om hon har clownnäsa, men den röda fläcken ligger i plasten)


 Rosor som dekoration och strasssknappar i en lång rad. 


 Krämfärgade rosor och en hattnål. 


 Skorna med glitterflagan. 


Små vita fredsduvor i öronen. Nån som har ett par extra nånstans? 

Av Katti - 7 november 2013 13:11


Prinsarna har verkligen utvecklats åt olika håll. Visserligen har de flesta av dem modellerat och målat plasthår med det ger i alla fall variation till killarna. Trist nog har de flesta raka armar och lite dåligt med artikulation men nu är det ju ansiktet jag ska koncentrera mig på. Den här killen/det här ansiktet finns i en uppsjö versioner. Blonda, bruneter, blåögda och brunögda. Håret är "kortklippt" med lugg i våg. 

Märkt i nacken.

Groom/Prince

Copyrightår: 2007


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Groom

  

Ansiktslista


Av Katti - 7 november 2013 12:56


En av de manliga dockor som inte är Ken utan skapad till några av Barbies alla DVD-filmer. Han finns i ett par olika versioner med plasthår målat i bruna nyanser. Den långa luggen är lite nonchalant fixerad och pannan är fri från hår. Ögonen är blå med olika teckning. 
Av någon anledning har Jef (manbehindthedoll) den här markerad som uppmärkt både 2005 och 2006. Jag har bara sett 2006 på mina men ibland är stämplarna så otydliga att det är nästintill omöjligt att se dem. Varför han påstår det kan jag inte ens sia om så jag låter det bero för nu. 

Märkt i nacken.

Prince

Copyrightår: 2006


 ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~



K8107 Barbie as the Island Princess - Prince Antonio, 2007


L8123 Barbie as Sleeping Beauty - Prince, 2007 

  

Ansiktslista

Av Katti - 7 november 2013 01:14


Ett av de mest använda svarta ansiktena på senare år är Mbili, från början skapat till en samlardocka av Byron Lars. Ansiktet är etniskt med bred näsa och stora läppar och kommer i alla möjliga svarta nyanser. Efter att Nichelle fasades ut har det här blivit använt till många samlardockor - och lekdockor genom åren sen millennieskiftet. Nedan några av dem. 

Märkt i nacken.

Mbili

Copyrightår: 2001


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Society Girl Barbie AA


 Dolls of the World Collection - Princess of South Africa

Princess of South Africa


Barbie Basics Collection 002, Model 08


Barbie Basics Collection 002,5, Model 08


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Alvin AIley startade en av amerikas bäst renommerade balettakademier och har blivit förevigad i formen av en "barbiedocka". Hon är mycket speciell med sin poserbara kropp och balettår. Hennes fötter är formade i en stå-på-tå-position. Hon har rotade ögonfransar. 

 

Alvin Ailey

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Ännu en svart sidoserie såg dagens ljus under 2010-talet. So in Style kallas serien och de har inget med Barbie att göra, utan är en fristående serie som speglar unga svarta människor. Många serier har gjorts under SiS flagg men alla tjejerna har det gemensamt, att de är gjorda med Mbilis ansikte, om än i en stor variant färger. De kretsar kring Grace. 

 

Looks of Locks Grace


Sweet 16 Trichelle


Sweet 16 Kara


BabyPhat Kara


nn Kara


Rocawear Chandra 


BabyPhat Chandra


Rocawear Marisa   

  

Ansiktslista

Av Katti - 7 november 2013 00:48


Det här ansiktet har fått flera olika namn men jag har valt att kalla det Desiree efter den första vännen som fick det. Hon går även under namnet Adria. Fashionistas Artsy och senare Nikki har det också. 

Märkt i nacken.

Desiree

Copyrightår: 2001

  

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fashion Fever Desiree, 

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Fashionistas Artsy 


Fashionistas Artsy 


Fashionistas Artsy, Swapping Head


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Barbie 2002 AA


Barbie Basics Collection 001, Model 10


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Happy Family Grandma AA, 

   

Ansiktslista

Av Katti - 7 november 2013 00:38


Shani var huvudpersonen i en serie om tre svarta tjejer i början av nittiotalet. I Europa hette hon Maoni. Shani var den "chokladfärgade" tjejen av de tre. Mittemellan Asha och Nichelle i hudton. På kartongen stod att läsa "Shani means marvelous in the Swahili language...and marvelous she is! With her friends Asha and Nichelle, Shani brings to life the special style and beauty of the African American woman." 
Shani/Maoni hade ett etniskt utseende med bred näsa och ett vackert leende. Shani dök upp på stranden med Barbie i en baddräktsserie, och sedan i en annan serie i Europa och Canada; Jewel 'n Glitter. Christie gjordes också med Shanis ansikte i en version och förstås olika versioner av svarta Barbie, bland annat Ghanian Barbie i Dolls of the World-serien. 

Märkt i nacken.

Shani

Copyrightår: 1990


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Beach Dazzle Shani, 1992

 

10958 Sun Jewel Shani 1994

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


14355 Sparkle Beach Christie, 1996

  

Ansiktslista

Av Katti - 7 november 2013 00:05


Nichelle var en av tre tjejer i en sidoserie som inte hade något med Barbie att göra. Tre svarta tjejer i olika hudfärg. Nichelle var den mörkaste av dem. En snygg tjej med stora läppar. Christie fanns i ett par versioner med det här ansiktet. Hon blev senare den svarta versionen av Barbie som samlardocka. 

Märkt i nacken.

Nichelle

Copyrightår: 1990


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

5775 Beach Dazzle Nichelle, 1992

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


20360 Butterfly Art Christie, 1999

(i en Matching Fashion Fever)


20536 Florida (Vacation) Christie, 1999


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Make a Valentine Barbie AA, 1998

  

Ansiktslista

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12 13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards