Kattis Dockor

Inlägg publicerade under kategorin 2010 ->

Av Katti - 11 januari 2017 22:48

Det är lite fånigt att man måste tala om att en Fashionistas är "Original", men den här tjejen är just det. 31 cm lång som alla andra Barbiedockor. Nästan. 


Dockan är en Lea (eller Neko som folk envisas med att kalla de asiatiska dockorna idag, fast alla är "Barbie"). Hon har exakt samma utseende som andra asiatiska dockor av idag med Leas ansikte. Det var kul första gångerna, men inte när den fjärde o tionde dockan är likadan. Men det undantaget, är hon jättesöt. Givetvis är de limskallar, det verkar inte gå att komma ifrån. Hon har stenhårt huvud, men inte så mycket fett i limmet som det verkar. *Peppar Peppar*. 

Hon är gjord i blek hudfärg och asiatisk rakt igenom, med raka armar. Hon bär en rutig kjol i grått och rosa och en matchande topp i rosagrå ombré. Ett par silverfärgade skor med höga klackar. Hon har alltså "på-tå-fötter". Runt halsen sitter ett halssmycke som ger toppen ett intryck av skjorta. Det är en silverfärgad "kedja" med kragsnibbar. Mycket underligt. Mer genvägar i stället för att göra riktig krage på toppen. I handen bär hon en rosa handväska med ett ansikte. 


Hennes extra kläder består av en rosablå klänning - nej inte alls. En svartvit hundtandsmönstrad "långväst" med insytt framstycke i blått och rosa tigermönster för att låtsas vara en klänning med utanpåväst. 

Den andra delen är också sydd ihop till ett stycke, men om man är lite händig kan man dela på det, till en cerise långkjol och svart topp. Dessutom finns ett par cerise rosettskor och en liten blå kuvertväska/portfölj med handtag att komplettera med.


DTD99 Fashionistas #36 Chic with a Wink, original, 2015 

Av Katti - 11 januari 2017 22:33

Har fått lite nytt i brevlådan. Ett paket bokstavligen nertryckt i brevlådan o det var ett himla lirkande att få ut det igen. En blev levererad till dörren och två har jag hämtat på "posten" - nåja PostNords utlämningsställe. Ett paket kvar att levereras... Tio nya tjejer med extra kläder. 

Hade tur o fick tag i de större Fashionistasseten i våras via tyska amazon och med prisgarantin blev de inte så dyra när de väl fanns inne för leverans. De är dyrare på rea i USA! I USA har de ju funnits i nästan ett år redan, men det är där det. Har väntat och längtat länge efter dem! Jag beställde de flesta garderobsseten. En färgad Goddess tog jag inte och det ångrar jag idag. Har haft en himla tur med ögonen, än en gång. Allt sitter där det ska! Hon hade sina ögon lite hipsomhajs o jag vågade inte chansa. Men med den tur jag haft hittills hade hon säkert också platsat. Hoppade även över en "Barbie". Tyckte inte hennes garderob var sådär översvallande upphetsande. 

En docka är jag skitsur över. Ledsen. Förbannad. Hon motsvarar inte alls mina förväntningar - eller ens det utseende hon ska ha och som jag ville ha. Första omgången Fashionistas hade samma fenomen - o faktiskt i samma docka. En "Nikki". Då var det en vit version med jättelockigt hår, som även kom i en rak variant. Nu är det en Tall och mörk Nikki som ska ha samma lockiga hårsvall, men dockan jag fick har knappt lockar i ändarna ens. Nä. Besviket. 


En av de jag inte beställde: 


Foto från Amazon 


Bilder på mina set kommer eftersom jag får upp dem :) 

Av Katti - 28 december 2016 13:44

Made-to-Move blev en jättehype innan de kom. Folk trodde inte att de skulle komma, även om bilder visats på "nya dockor med 19 artikulationspunkter". De hade satt en "Teresa" i lotusställning. Folk förfasades över de fula lederna och andra hyllade dem för deras förmåga att kunna posera. Jag är lite på och av när det gäller de här. Har aldrig varit ett stort fan av synliga leder, men i vissa fall är det svårt att undvika. Det fanns en docka med sk Ever Flex-kropp, där de har ett rörligt skelett under en gummiliknande hudyta, men nä. O det finns ju Phicen-dockor med ett rörligt skelett under samma typ av gummiliknande yta, men de dockorna blir lätt smutsiga. De har en fantastiskt verklighetstrogen möjlighet till posering. Mattel gav oss i alla fall Made-to-Move Barbie i olika hudfärger. Jag kunde inte låta bli att köpa en Barbie, för att sedan ge kroppen till min Ester. Svindyra, som det mesta i Norden, men de här var verkligen dyra. Närmare 400 kronor kostade hon i en norsk butik. I USA säljs de ut för under tio dollar... Med dagens dollarkurs är det förvisso en dyr valutakurs, men kostnaden för dockan är superbillig i jämförelse. Om man säger som så, den ger valuta för pengarna... O de har dessutom fler versioner än vi nånsin fått. Nya kommer, med de nya karriär- och sportdockorna under 2017. Vissa av dem har vanlig stel kropp, andra M2M. Nåväl. 


 

 -

 -

 -

 -

Inte så vackert, men funktionellt, till största delen. 


 - 

Fler bilder här.

Av Katti - 31 augusti 2016 22:01

Den sista Fashionistan jag tänker visa upp idag. Har antagligen hennes tvilling i en låda hos nån i USA, men jag kunde inte låta bli att köpa henne när jag hittade henne på en reahylla på Toys'r Us. Tog en bild, min vana trogen och vis av tidigare erfarenhet, där hon stod på hyllan o det var tur för i kassan ville de inte ge mig reapriset. Inte första gången det händer. 

Jag behövde inte en till blond Barbiedocka men jag älskar de där polkadotsen - och färgerna! Köpte henne mest för klädernas skull :) Sen har hon ju faktiskt en rätt läcker blond färg i håret. Riktigt guldig. 


 Fashionistas 13 Dolled up in Dots - Original

 -

 -

 Färgglatt, i gult och knallrosa

 Lite färgklatsch med orange skor till det gulrosa! 


2016 års dockor (boxen är märkt 2015).


Av Katti - 12 juni 2016 00:47

Så kom den sista dockan också. Eller ja, den sista i den beställningen. Skicka så få paket som möjligt. O det blev tre - de två senaste med ett par dagars mellanrum. Men nu är hon här. Den långa rödtotten! Nr 29 Terrific Teal. O hon har läckra färger i just den där "teal", dvs ljusturkosa nyansen tillsammans med babyrosa. Hade än en gång tur med ögonen! Däremot är hennes hår som en risbuske. Huvudet fullt av lim och en del har läckt ut och lagt sig som en kaka kring lockarna. De ojämnt långa lockarna. Man ser redan i boxen att hennes hår är trassligt så i det här fallet beror det inte på själv deboxingen. Fläckarna hon tycks ha på munnen sitter inte på dockan, utan i boxplasten! 


DMF31 Fashionistas 29 Tall - Terrific Teal
Asst. DGY54

En kompis till mig gillar inte alls det här ansiktet. Han tycker det är ett av de värsta som nånsin gjorts. O jag gillar henne! Mycket! Älskar de där små smilgroparna. 

 -

 -

 -

 -

 -

Ansikte: ©2014 Neysa
Kropp: ©2015 Tall
Armar: Raka
Fötter: Välvda

Av Katti - 28 maj 2016 15:17

Fick en avi om ett paket att hämta. Tyvärr var två dockor restnoterade och mina två Tall kommer senare - förhoppningsvis i samma paket. De som hittade hit, var dessa tre: VaVa Violet o Ruby Red Floral, båda med originalkropp och platta fötter och Dolled Up Denim, en Curvy med vinklade originalfötter (fast större förstås). De här dockorna har inga namn eller beteckningar utan kallas bara anonymt Fashionistas med ett nummer. I USA har de ett namn som beskriver deras kläder, inte vem dockan själv är, för det är ju "Barbie, can be anything - or anyone". 

Jag hade tur igen och fick tre snygga tjejer, utan alltför konstiga ögon. De verkar sitta på plats, där de ska. Har en del annat att anmärka på, men det kommer senare. 


Fashionistas 18, 19, 32 


~~~~~~~~~~~~~~~

 

DGY59 Fashionistas 18 VaVa Violet, 2015
Asst DGY54
Ansikte: 'Teresa' 2014

Jag visste inte vad jag tyckte om den här tjejen - och vet fortfarande inte om jag gillar henne till hundra procent. Hon är söt, men ansiktet känns inte rätt med det lila håret. Jag vill ha mina "Mimmi"-tjejer. Vet inte vilket ansikte som hade känts hundra rätt. Hon kommer att få stanna tills vidare med mina andra rosa- o lilahåriga dockor. Hennes skalle är full av lim och håret stelt av gelé - för att hålla den korta frisyren. 


~~~~~~~~~~~~~~~


 DGY61 Fashionistas 19 Ruby Red Floral, 2015
Asst DGY54
Ansikte: Kayla/Lea 2000

'Neko' som folk kallar henne - o jag kan väl gå med på att hon får heta det med de ögonen. Neko var ju ett namn som var med på en tysk beställningslista men som inte är officiell på något sätt. Söt tjej. Men samma ögon som på alla nya Lea-dockor. O det är tråkigt. Den här tjejen har hemskt hår. Hon har väldigt lite hår, glest rotat och skallen är proppfull med lim. AVSKYR DET! Att hon har glest rotat hår, kan bero på att hon inte ska ha så tjock hårman, utan att det ska ligga "slätt". Mer hår, ger ett fluffigare utseende. Hon är lite rufsig efter gummisnodden som höll henne i boxen. Får se om jag ids fixa till det. Vid tillfälle. 


~~~~~~~~~~~~~~~

 

 DPX68 Fashionistas 32 Dolled Up Denim, 2015
Asst DGY54
Ansikte: Goddess 1998 (förstorad version)

Den här Curvy-dockan har ett uppförstorat Goddess-ansikte. Ser lite fånigt ut när man ställer henne med samlardockorna och modellerna jag har sen förut. Men huvudstorleken passar henne. Får se om de byter år på dem senare, som de gjort med andra dockor (Steffie och Mbili). 
Är galet nöjd med alla Curvy-dockorna jag sett. Jag äger bara två själv just nu men fler kommer. Visade den första, blondinen för maken och han utbrast "Men!! Hon har ju former!!" Han blev fascinerad, även om inte så till den grad att han tycker det är OK med dockor. Hahahaha! 

~~~~~~~~~~~~~~~


De är inte helt lätta att posera utan ställning - bara lutandes mot en "vägg". Den böjda armen är i vägen. 

Av Katti - 5 maj 2016 20:14

Fick hem en av mina grails en dag. Moschino Barbie. Hann ju aldrig köpa henne när hon släpptes, pga ett samtida tandläkarbesök. Har den svarta - utan kläder, hos en vän i USA o jag hade gärna tagit hem henne nu för att byta kläder. Vill ha de här på henne! Blondie kan få nåt annat att bära  :) 


CHX10 Moschino Barbie, 2015

 -

 -

-

Av Katti - 12 mars 2016 23:15

Fick hem några av årets nya Fashionistas häromdagen. De är så kul i år! De finns i fyra storlekar. Kroppsmässigt. Originalet förstås, som är en vanlig belly button/fashionistas-kropp. Inga leder böjer. Dockorna kan sitta och vrida armarna åt alla håll, men that's it. Inga böjbara knän eller armbågar. Men en massa olika hudtoner och hårfärger. O gamla ansikten i nya hudtoner. Så kul! O det är T-R-E killar i år! *Steven* kommer tillbaks. Den svarta killen. Fast han heter ju inte Steven, utan 2. Två. Jo. 1 o 2 kommer först. 3 kanske senare. Knepigt det där. O än mer knepigt om han faktiskt kommer till Europa, eller Skandinavien. Inte ofta vi ser svarta dockor o än mindre svarta killar i Sverige! 


33, 31, 3, 14, 19, 22, 16, 30, 24, 18, 13, 29, 20, 32, 17, 2, 28, 25, 15, 27, 21, 23, 1, 26. 


15, 4, 16, 20, 14, 3, 13, 17, 19, 21, 18.
Vet inte hur bra det stämmer... Nummer 4 o 3 här, är nummer 2 o 1 ovan!


Åsså mina fem första från årets upplaga: 25 Petite, 30 Tall, 16 Original, 24 Petite, 22 Curvy. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2024
>>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards