Kattis Dockor

Alla inlägg den 12 december 2021

Av Katti - 12 december 2021 11:00

Tredje i advent. Det som det väntas på, är jesusbarnet enligt Bibelns historier. När jag gick i skolan, fick vi under advent höra om hur Josef och Maria letade en bra plats att föda Guds barn på, och alla barn hade ett tänt ljus på skolbänken. Barnbarnets klass får också ha ljus i skolan, men de får inte ha levande ljus idag. Han letade högt och lågt bland alla batteriljus han har. Det är djur och figurer med invändigt lyse. Om de får höra dessa historier idag vet jag inte, men det är inte helt troligt, med tanke på alla olika barn som går i samma klass idag? 

Jag själv är ateist, men älskar krubbor och det vackra de visar upp. Har lite svårt att fotografera min dockkrubba, då ljuset är hemskt vintertid. Skulle kanske fota det under sommaren i stället :) 

Så, bakom lucka nummer 12, vilket är tredje advent i år, finns en första blick av min krubba. Maken gjorde krubban åt mig och bästa Helena har sytt och monterat kläder till alla figurer. Som Maria ser vi Ester. 

Stjärnan hittade jag i Narvik - innan coronastängningen. Vad jag saknar att gå o julshoppa där! Stjärnan är gjord i porslin och guldfärgad - nästan en riktig Betlehemsstjärna i modellen. 

Krubban har nu ett par år på nacken, men har ännu inte fått någon färg eller dekoration, som hö eller mossa. Vilket millennium som helst. Barnet ska inte vara fött riktigt ännu, men det ligger där, i en bädd som är en gammal näverburk min svärfar gjort. 
Fåren är från en gammal mjukisla'gård från IKEA. Har kastat ladan, men behöll djuren :) 


Maria, Josef och Ärkeängeln Gabriel


Alltså Helena. Jag ÄLSKAR den där människan. Underbara kläder! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards