Kattis Dockor

Alla inlägg under maj 2017

Av Katti - 11 maj 2017 17:29

Ja, vi tar väl Western Barbie och hennes häst Dallas då. En europeisk Western Barbie. Utan det knasiga blinkögat! Vår Western Barbie hade Busy Barbies armar i kombination med Living Barbies kropp. Hon är lite ranglig med den där vickiga överkroppen. Jag har just nu inget bra ställe att ställa upp dockor o tillbehör så jag kunde inte göra en riktig display av Barbie o Dallas där hon håller i tyglarna - eller sitter på honom för den delen. Henne. Dallas är väl ett sto? Mamma till Dixie. Pappa heter Midnight. Nåja... 


# 3469 Western Barbie, 1980

Baksidan visar lite scener. Griptummen som kan hålla hatten och tyglarna. Bilden på Dallas visar just vår ledade version, enligt nedan. Trailern på bilden har jag på vinden tillsammans med en jeep!


~~~~~~~~~~~~~~~

Vår version av Dallas hade samma kropp som Dancer (och Big Jim och Karl Mays hästar) med ledade ben. Den som såldes i USA är en stel westernvariant. Jag *tror* i alla fall att så är fallet (USA vs Europa) utan att dubbelkolla. 

# 3466 Dallas, 1981

 -

En helt vanligt leende superstartjej. Söt som socker. 

 

Busy-händer med griptumme.

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


 -

 -

-

Av Katti - 11 maj 2017 17:15

Ännu en typ av indiandocka. Toys & Trends heter företaget med logotypen på boxen. Ingen aning om vad det är. Dockan ser ut som nån annan klondocka, jag just nu tappat namnet på, men dockorna vandrar ju runt bland tillverkarna och de snor idéer och gjutformar till höger o vänster. Det här är en docka av Pocahontas-typ, men klädd i byxdress. På baksidan syns en kille som kan vara John Smith reinkarnerad. Rött hår har han. Söt som socker. Så söt en klondocka nu kan vara. 

Den här dockan har helt ledad kropp och kan alltså sitta på en häst utan problem, till skillnad mot den Western Barbie jag just fått hem. Skulle kanske ta ut henne o prova sätta henne på Barbies Dallas i stället....? Vi har haft såna hästar som de här dockorna kommer med, men gudarna vet var de tagit vägen. Eller nä. Min syster o jag hade när vi var små. Såna med flockad päls. Tror ungarna bara hade Sindy, Susy och eller Steffi Love-hästar. O nån Mattel. Skäcken på bilden är fin! En riktig westernhäst :) 

Hennes kläder är sydda i nåt fluffigt tyg som ska efterlikna nån form av hud medan pilkogret är gjort i fuskmocka. Varför inte sy alltihop i samma tyg? Fuskmockan alltså. Huvudbonaden och käppen (fredspipan, eller vad det då ska föreställa) är gjutna i vit o brun plast och sedan screenmålade. Måste öppna förpackningen o ta lite nya bilder så jag ser allt som är där! Hon har en del accessoirer med sig! 


The Indian Princess - Little Chief

Toys' n Trends, Art. nr 83128

 -

 -

 -

-

Runt boxen visas några andra dockor ur serien. Det som oftast saknas när man köper dem second hand, är mockasinerna! O andra lösa tillbehör. 

 

Tror jag ska ta ner dockorna på skåpet intill mig o bygga en indianby där till sommaren. Dags att visa upp alla indianer snart! Om de nu får vara ifred för katta... Just nu står en random samling av kurviga Fashionistas, Monster High och Tahiti där. Så får det bli...! Har redan en tipi där som jag fyndade på Tradera för ett tag sen o jag vågar inte flytta den för pinnarna ramlar ur så lätt. Måste leta fram det andra tältet jag har också. Eller är det två? Tror det. Li frågade mig häromdagen, "Har du en indianby snart?" Jo, det har jag. Snart så. 

Av Katti - 10 maj 2017 17:30

Tre av sju olika dockor i serien. De här är back to the old days. Stora ögon. Fast tjejernas överkroppar är fortfarande täckta av helgjutna kläder som sedan är screenmålade. Däremot har pojken riktiga kläder, om även med en tryckt kamera på magen. Dockorna har inga namn - i alla fall inte i Europa, men jag tror inte jag sett nån av mina Kellysamlande vänner nämna nåt om det i USA heller. 


 -

~~~~~~~~~~~~~~~


 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


-

Av Katti - 10 maj 2017 11:45

Europa fick nåt genvägsnamn på dockorna igen. Dreamtopia. Jag har den vita versionen o på hennes box står det Endless Hair Kingdom, men den här svarta versionen av henne har ett mer random Dreamtopia. Dockan och innehållet är detsamma som den vita versionen (förutom ansiktet då förstås) - men färgerna skiljer. 


DPK21 Barbie Dreamtopia - Endless Hair Kingdom Barbie AA, 2016

Asst. DRJ31

 -

 -

 -

 -

 -

Ashas ansikte - i jätteformat.

Fascinerande! Mattel ändrar datum på sina gjutformer när de gör om ansikten mellan samlarversioner och lekdockor... Men blås upp ett huvud tio gånger originalet - o de behåller årtalet i nacken?!? 1990 är det år Asha har i nacken. 

Av Katti - 9 maj 2017 13:07

I Can Be a Pop Star! O med den självklara beskrivningen "POPSTJÄRNOR är musiker och artister". Mmmmmm. Nåt åt det hållet dårå. Den här popstjärnan är en Curvy Barbie med en riktigt blekvit hudton och Nikkis fräkniga ansikte. Hon var en av de dockor som hamnade högt upp på önskelistan på 2017 års dockor. En kurvig rödtott. Nåja, håret är mer brunt än rött. Har för mig att hon hade mer rött hår i promofotona, men minnet kanske sviker. Ansiktet är inte ett av mina favoriter av alla som finns, men det funkar bra på en kurvig kropp. 


 

DVF52 Barbie, I Can Be a Popstar, 2016
Asst. DVF50

Hon har en rosa slinga i sitt lockiga, rödbruna hår. 

Tråkig enfärgad plastgitarr, men man kan inte begära mer av Mattel idag. Det var längesen de hade nån form av detalj i sina kläder och accessiorer, annat än tryckta och gjutna. 

Popstar har välvda fötter och på dem ett par silverskor.

-

Av Katti - 9 maj 2017 12:15

Åsså över till nåt heeeelt annat. Men, vad skådar mitt öga? Är det inte...? Jo. En Snövit till. Fast i La-La-Loopsys tolkning. Hon har inga blågula kläder, men en stor röd rosett och ett påsmakat äpple som kompis. Littles är småsyskon till "vanliga" La-La-Loopsys och systrarnas namn står också på boxen. Dockorna har urbota fåniga beskrivningar som kan ses under bilderna nedan. Det har också funnits fler dockor i serien än de två jag hittade men bara ett par till jag fattar var de kommer från. 


La-La-Loopsy Littles - Beauty Fairest, lillasyster till Snowy Fairest


Sydd: 3e juli

Sydd av: Snövits klänning

Personlighet: Tycker om att vara vacker 
(*blerrk* lika fåfäng som Snövits styvmor?)

 

~~~~~~~~~~~~~~~


La-La-Loopsy Littles - Cape Riding Hood, lillasyster till Scarlet Riding Hood


Sydd: 7e feb

Sydd av: Rödluvans kappa

Personlighet: Gillar långa promenader


Dottern tyckte att jag kunde ha köpt en till Rödluvan med den söta "katten". Men det är ju en varg! Fast i katt/garnskepnad kanske? Supersöt är den i alla fall! 

Av Katti - 9 maj 2017 12:04

Sprang förbi en liten docka i en butik och givetvis drogs ögat till hennes blågula klänning. Den här gången är det Evi Love som tagit sig an några sagoprinsessor och fått kläder uppsydda. Snövit är för alltid min favorit och fick följa med hem. Gissar att de andra två kan vara Askungen och... ja, nä, vem är den rödhåriga? Törnrosa? Ariel? Rapunzel? Håret skriker Ariel men jag vet inte.

Bilden ger henne inte rätt hudton, men Evi har inte hy vit som snö, eller blodröda läppar. Rosenröda? Inte ens det. Bubbelgumrosa är de. Evi är i alla fall ovanligt söt med sitt svarta hår. 


 

Simba, Evi Love Little Princess


 Evi står på en "balkong", eller balustrad. 

 Så söt i sitt svarta hår! 

Snö-Evi-t har gula skor - inte den vanligaste av färger i Evis garderob!

~~~~~~~~~~~~~~ 


Hon finns visst i en trepack med de andra sessorna också, med ett litet djur i krona! 

 Simbas promobild

Av Katti - 9 maj 2017 11:48

Har fyllt på lite Fashionistas i veckan som gått. Eva hittade några åt mig o jag köpte ett par till när jag kom ner. De är "något" dyrare i år än förra året men jag har inte hittat nåt bra pris i år nånstans. Förra året hade jag tur att hitta dem innan de släpptes o fick garantipris på alla. O hade turen till det, att ingen hade konstiga ögon, utan allt satt där det skulle. När man väljer själv får man snoka igenom varenda docka i hyllan för att hitta nån som är OK. Jag skulle nog tagit en annan Polkadot trots allt, för hennes klänning blev inget snyggare ur boxen än den satt på i lådan. Hon hade snyggaste ansiktet men ett par andra låg bara snäppet bakom o hade snyggare klänning. Nåväl. Det är som det är. Fler inlägg kommer senare på var och en, bara jag hittar tiden att ta bilder och redigera dem. 


 51 Polkadot Fun48 Daisy Pop
52 Plaid on Plaid5 Hip Hoodie
49 Double Denim20 Fancy in Flowers

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards