Kattis Dockor

Alla inlägg under maj 2017

Av Katti - 20 maj 2017 14:31

Åsså lite bilder bara-för-att. Eva gav mig en prinsessklänning som hon själv inte hade användning för o jag ville testa den på nån snygging. Fick bli Happy Holidays 1991! Hon som kom i den gröna sammetsklänningen. Jag har köpt henne naken o med übertrassligt hår (bara för att knyta an till föregående inlägg.... ;) ) men hon har fått bada o fixa om sitt lockiga hår. De röda rosorna matchar hennes röda örhängen rätt bra!

Egentligen passar inte klänningen alls, för den hör till de nyare dockorna med BB-kropp och hon har ju den gamla superstarkroppen med större byst och smalare midja. Dock vet hon inte om det och klänningen får sitta kvar :) 


 -

 -

-

Av Katti - 20 maj 2017 14:09

Jag fortsätter trassla in mig. Ur Tangled/Trassel-filmen kommer här Flynn Rider, eller Eugene Fitzherbert som är hans riktiga namn. Jag har inte sett filmen o skulle kanske behöva göra det! Här är ett par exempel på de dockor som finns av Flynn/Eugene: 


Först Mattels första version med kläder och snygga detaljer. Jag vet inte om han ska ha en väska i bältet, som alla Disney Store-versioner av dockan har men han har ett bälte i alla fall. Stövlarna har han tyvärr tappat. Jag får dra på honom ett par andra prins/riddarstövlar eller nåt som reserv. 


Flynn Rider, 2010

Mattel 


 ~~~~~~~~~~~~~~~

Andra dockan jag har, är en Disney Store Classic. Färgerna stämmer visst inte helt med filmversionen av honom. Västen ska vara mer blå, som ovan, men den här killen har rätt mycket detaljer i klädseln annars. Han håller i Rapunzels diadem och väskan är öppningsbar. Stövlarna har han fått behålla :) 

 Disney Store Classic Flynn Rider, 2010

 

-

Av Katti - 20 maj 2017 13:27

Jag har ju faktiskt en Trassel-docka. En Rapunzel. Har bara ankomstfotograferat henne o sedan stoppat undan henne bland andra Disneydockor i väntan på nåt bättre liv - för henne. Hon kom klädd i nån hemsydd skapelse - en väldigt opassande klänning. Opassande så tillvida att den är för stor på henne. Klänningen passar nog bättre på äldre o mer storbystade dockor. Jag har ingen aning om vilken av alla Tangled-dockor hon är och hon behöver få sig ett spabesök o trassla ut det där långa håret. 


 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

Köpte ett annat Rapunzel-set på eBay för nåt år sen. Skickade henne via en kompis i England o han fick behålla den stora dockan. Jag ville bara ha den lilla. Hennes hår är superlångt och virat kring tornet i papp. Minns inte vad som saknas men pga lite missförstånd med min mellanhand fick jag inte allt som hörde till henne. Troligen en borste o det är inte hela världen, eller kanske en extra klänning. 

 

T4953 Rapunzel, 2010

Asst. T4951

-

Av Katti - 19 maj 2017 10:35

Det är vad de kallar Rapunzel i Disneys film, Tangled, eller Trassel då. Mattels Rapunzeldockor är så söta! Trassel i det här fallet är håret... Mother Gothel. Rapunzels elaka styvmor som låser in henne i tornet. Hennes hår är helt galet och jag bävar för att göra något åt det. Hon får lätt platt hår i nacken o det är inte så lätt att få till trssalet att se ut som en hårburr värt namnet. 
Gothel här, bär klänningen som hör till en annan Disney Villain, Maleficent från filmen med samma namn. Spelfilmen med Angelina Jolie i huvudrollen. En docka jag inte har, men vill ha, båda versionerna. Disneys egen docka är inte alltid snyggast. Jakk's var underbar. Och i händerna på den sällsynt otroligt duktiga Noël Cruz blev hon fantastisk. 
Men nu var det Mother Gothel det gäller. Har egentligen ingen information om henne o dockan köptes precis så här, utan skor och i fel klänning. Gothel ska ha en röd medeltida satinklänning med svart cape över. I den dyrare Disneyversionen är capen guldfodrad. 


 -

 -

 -

-

Jag vet inte exakt vilken version av Gothel hon är, men den här kommer närmast. Nån av de klassiska Disney Store-dockorna är hon förmodligen. 

Av Katti - 16 maj 2017 18:13

Den här serien har vansinnigt vackra dockor! Inte nog med att vi har en Kayla och en Lea, båda med samma ansikte (har ju dubbat det KayLea) utan de har rosentryck i kläderna och både dockor o kläder är snygga. 

Dockorna i serien har en kort jeanskjol med rosentryck och en crémevit jacka med rosentryck och pälskrage i matchande färg. Till det, ett par knähöga, petrolblå stövlar med fyrkantig tå i hård plast. I kartongen följer det med en tygros i samma färg som rosorna i trycket, som kan användas som hårband. En rolig detalj, är att dockorna kommer med en namntag, som de första dockorna gjorde. 


 

Really Rosy Kayla

 -

Baksidan av boxen visar tre dockor, Christie, Barbie och... Kayla. Men färgerna i kläderna stämmer mer med Leas garderob. Dock ser dockan ut som Kayla. Lite svårt att säga säkert när det oftast är prototyper de fotograferar. 

-

 Really Rosy Lea

-

Av Katti - 12 maj 2017 13:27

Min "lilla" samling av världsdockor utökades med trenne dockor häromdagen. Tre stycken Evi Love ur Simbas Children of the World Collection hittade hit. Evi är Evi och ni vet ju vad jag tycker om den där lilla, stora tjejen och kläderna kan ha mer att önska i finish och utförande, men de passar in bland alla andra av mina dräktdockor. Framför allt gillar jag den lilla alptjejen och eskimån! 

(och innan någon ger sig in i en diskussion om vad som är korrekt eller inte. Inuiter hör hemma i Alaska, Canada och Grönland, medan eskimåerna på ryska tundran och närmaste grannarna i nordvästra Alaska kallas yupik. Som en tjej (svenskimå kallar hon sig själv) så vist skrev: "Alla inuiter är alltså eskimåer, men inte alla eskimåer är inuiter". Det om detta.)


Skotten är en repris, fast kläderna är annorlunda mot sist. Joddlarjohanna och inuiten (ja, hon är från Grönland!) är nya för mig. 

Steffi Love, Evi - Children of the World

Det finns åtta dockor i den här serien enligt bilden på baksidan. Jag har inte sett många av dem. Förra serien hade också åtta dockor enligt baksidesbilden, en del dockor är snarlika, men många nya länder. Den nya serien har inte flaggorna med i bild så de är inte lika lätta att pinna vid ett specifikt land, utan man får gå på andra kännetecken i dräkten eller djuret hon har med sig. 


~~~~~~~~~~~~~~~

Skottland

-

 -

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~

Österrike

-

 -

 -

-

 ~~~~~~~~~~~~~~~ 

Grönland

-

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~


-

Av Katti - 12 maj 2017 11:35

Hip Hoodie Ken är en helt ny bekanstskap. Ken har genomgått en stor förändring i ansiktsformen liksom frisyren. Alltid trist med gjutet hår, men frisyren ligger still i alla fall - tills färgen nötts bort. O jag tycker det är jättekul att vi fått en helt ny svart kille! 


 

DWK46 Fashionistas 5 - Hip Hoodie Ken, 2016
Asst. DWK44

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 

Ny frisyr med högt afrohår o rakade sidor/nacke. Nacken är märkt med 2016. *AVSKYR* att de skjuter fast killarna i boxen, för de får gigantiska hål i nacken/håret, där nitarna går igenom och det läker aldrig ihop. 

 

 -

©2016

Kroppen har ny märkning också, med 2016. Undrar om det har med hans linningslogga att göra? Både Hip Hoodie och Color-Blocked Cool har den här märkningen. Måste ha med kroppsställningen och de ännu rakare armarna att göra. Han vilar inte på höften som tidigare Fashionistas. Kalsongloggan finns på äldre dockor också. Jag har bara inte noterat den tidigare. 

 -

-

Av Katti - 11 maj 2017 20:22

En av många efterlängtade set har anlänt min tröskel. Underbara, ljuvliga Society Hound - Greyhound. Om man läser på boxen kan man tro att det skulle bli fler hundset i serien, men det finns bara denna enda med en greyhound... (nåja) i flockad päls och täcke matchande mattes kappklänning. För madame har bara en grå top på sig under  den pälsbrämade kappan. Hon har inte ens ett par underbyxor! Hade gärna sett en byxkjol eller kjol under den vida kappan. Mattel kallar den klänning med cape så det kanske får gå som nån form av stålblå jerseykjol med den blyertsgrå polotröjan och sidenfodrad cape kantad i brun mink till. *Svansen* mitt fram hänger lös, fastnästad vid kjolen. Har inte studerat henne noggrannt nog för att se om den är sydd vid capen, men förmodar det. 

Barbie är ljuvligt 20-talssöt med skruvade musslor kring öronen. Mörkt, mörkt röda läppar till hennes stålblå ögon med sotig ögonskugga. Dubbel pärlchoker runt polokragen coh en matchande stålblå hatt med en hattnål mitt fram, prytt med "en slipad onyx omringad av diamanter". Hundens koppel består av en helt "diamant"-prydd kedja. Barbies skor är arbetade i två färger, mullvadsgrå med svarta tår. Så snyggt!  


29057 Greyhound Barbie, 2000
Society Hound Collection

 -

 -

 -

 -

 -

Tumhandskar i "skinn"! 

 -

 -

Han ser snäll ut, greyhounden! 

 -

Mattel tänkte till o satte fast den flockade hunden med ett flockat band i samma färg. Lite skav har det blivit på benen trots det, men långt från de fula märken gummiband eller plasttäckta trådwire gett. 

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~


Promotionfoto från Mattel

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards