Kattis Dockor

Alla inlägg den 24 augusti 2021

Av Katti - 24 augusti 2021 21:45

Det blir lite hackat och malet tills jag vet hur jag ska redovisa inlägget och dockorna. Jag har fotat om mina dockor, och shaniserierna utom den jag gillar mest, Soul Train, så jag får visa alla senare.


Shani var en "sideline" till Barbie. Kitty Black Perkins heter designern som fick i uppdrag att skapa en helt svart dockserie, vid sidan om Barbie. Helt separat från Barbie med röda kartonger. Shani är swahili och betyder ungefär makalös (marvellous på engelska). Hon är helt outstanding. Shani. Dockorna har nya ansikten med svart ursprung. Lite bredare näsor och en helt annan look än alla "dipped barbie dolls" vi sett innan (förutom Christie då). Dockorna kom i tre hudfärger, där Shani är "mellan". Jag har jämfört dem lite med choklad eller kaffe. Shani är mjölkchoklad, Asha latte och Nichelle mörk choklad. Asha har ljusast hy, Shani mittimellan och Nichelle är den mörkaste av dem. Shanis pojkvän Jamal har ungefär samma hudton som henne - lite mittimellan. 


De här tjejerna har den nya, sk Shanikroppen, märkt 1991, medan äldre dockor i Shaniserierna har Barbies 1966-kropp. Jag har inga foton av dockorna nakna, så jag måste uppdatera detta senare. Kanske. 

Mina dockor är köpta second hand och har varit ur kartongerna och det saknas tilbehör, Shani saknar sin kam och jag är lite osäker på färgen till henne. Hon ska ha en likadan "våg-kam" som de andra. 


Jamal följde med tjejerna till stranden i den här serien. I den första (Beach Dazzle) finns han inte med. 


 Beach Streak, ©1992


-

Ashas kam i mitten och Nichelles till höger. Shanis påse till vänster är tom... 


~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

 -


 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

-

-

~~~~~~~~~~~~~~~

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards