Kattis Dockor

Alla inlägg under april 2019

Av Katti - 26 april 2019 14:10

En av Tuttis sötare dressar är denna pyjamas med en liten docka i sin egen bädd. Jag saknar en (turkos-?)blå borste och kam till setet, men de kan säkert finnas nånstans, annars är det inte hela världen heller. Det viktigaste är med, dockan. 


kat

Av Katti - 26 april 2019 12:29

Lite repriser - o nån ny bild.... Kat försvann ju nån gång under fjolåret. Bilderna nedan, på soffan, är de sista jag tog på henne. Letade högt o lågt före påsk men hon stod inte att finna. Fick tipset att lägga en sax och nycklar i kors i ett fönster i nån gammal skrock-häx-process-finnar-grej, men det hjälpte ju inte. Hon dök inte upp i minnet ändå. 

Dock vet jag att hon var med hem från extralägenheten hos Eva i Helsingborg, där bilderna togs. Kat själv, lyser med sin frånvaro. Gjorde. 


 -

Kat & Red

 -

Kat & Ester, mina favorittjejer


Kurvan som inte har fått nått namn. Vacker som en dag. Solnedgång. Eh. Ja.


För att återgå till Kat då. Kom ju ner till stugan i påsk. Kikade runt på de ställen där hon kunde tänkas ha gömt sig/glömts kvar även om jag visste att sannolikheten var minimal. Nä. Hon låg inte i den svarta korgen jag alltid släpar med mig till när jag åker till Carina. Brukar ha resedockor, vatten, kaffe o kameror i den. O annat nödvändigt som kan tänkas få plats. Nej, nej. Där var hon inte. 
Nån dag under påskhelgen drog jag på mig en jacka jag har i stugan. Var lite kyligt och dragigt och det räckte inte med den tunna jacka jag hade. Kände nåt i en av fickorna och fick en aha-upplevelse. Letade mig in i rätt ficka (den har så många på samma ställe! Ytterficka, innerficka o en mellanfoderficka). O där låg hon ihopvikt (med de MtM-ben hon har, är hon lätta att "knyta ihop" till ett litet paket). Kat är funnen. Puh. 

Av Katti - 24 april 2019 20:36

Äntligen, äntligen är hon min. En av mina grails har hittat hem. Eller flyttat långt från "hem". Fantasy Goddess of Africa. Denna afrikanska drottning är helt fantastisk, som de flesta av Bob Mackies skapelser från 90/00-talet. Dockan som gav huvudet dess namn. Trodde hon var borta, men ett mail till säljaren gav mig ett kollinummer o det gick fort till postens utlämningsställe för att ta hem henne. Inte så billig i slutändan, men nu är hon här. For good. Hon är nog en av de där dockorna jag aldrig kommer att sälja. Ever. Så vacker. 

Kartongen är repig o dan, men det struntar jag i. Dockan är nästintill i nyskick. Som alltid är det lite svårt att få alla pärlorna att behålla sin lyster. Dock är det inga som bytt färg, vilket ofta händer med, exempelvis guldpärlorna i Goddess of the Sun's klänningsbroderier. 

För broderier är det. Även på denna afrikanska gudinna. Guldtrådar och pärlor. Många pärlor. Klänningen väger en hel del. Intrikata, afrikanska mönster i vitt, svart, rost, guld, koppar och alla andra nyanser däremellan. Broderierna ger många kopplingar till savannens alla hjortdjur. 


#220044 Fantasy Goddess of Africa Barbie, c1999
International Beauty Collection by Bob Mackie

Limited Edition. Second in a series.


Lyfte på locket och under finns det, från tiden sedvanliga silkespapperet som skydd. 

 -

En reproduktion av Mackies originalteckning, brukar följa med hans dockor. 


O där är hon. Äntligen. Eftersom hon varit urplockad hos föregående ägare var det ingen tvekan att plocka henne ur lådan för foton ur alla vinklar och vrår. 

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

Alltså. Så vacker ♥ 


 -

 -

Klänningen är sydd direkt på dockan så det kräver en hel del jobb för att ta av den, skulle man så vilja. 

 -

 -

 -


 

Av Katti - 22 april 2019 23:43

Style-serien från 2014 föregick Fashionistas, som de är idag. De stela dockorna. Nu missade jag att fota kanten på boxen, där det står Fashionistas. De här dockorna är de sista att ha egna namn. Från 2015 är de alla Barbie. 


Summer har honungsblont hår, uppsatt i en svans på sidan av nacken och bär en ljust turkos klänning med strandtryckt framsida. Det är palmer och blommor i vitt och rosa nyanser och den v-ringade klänningen är kantad med en gul stickning. Axelpartierna är sydda i grå jersey. Baksidan är enfärgat turkos. I handen bär hon en gul handväska och på fötterna sitter ett par ljusturkosa skor med rosett över foten. 


Hon är väldigt söt med bruna ögon och ljusrosa läppar. Ögonskuggan går i milda plommontoner. Högra handen vilar på höften (så gott de nu kan göra det). 


 

 BHV08 Style Summer, 2013
Asst. BHV06

 -

 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 10 april 2019 21:46

Kellysamlarna blev jätteglada när Mattel skapade ett par nya killar. De är de första i Kellystorlek vi sett på många år. De här kidsen har varit med i diverse I Can Be-set tidigare i olika versioner, men aldrig några pojkar. När så Skipper och hennes vänner blev barnvakter fick vi till slut ett par pojkar. Varav en ingick i ett av tre olika syskonset. 

De tre seten består av en docka i Kellystorlek och en baby, ett yngre syskon. Supersöta! 


GFL31, 2018
Asst. GFL30

 -

 -

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~ 

-

GFL32, 2018
Asst. GFL30

 -

 -

 -

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~ 

-

GFL33, 2018
Asst. GFL30

 -

 -

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~ 

-

FXG96 Playground, 2018
Asst. FXG94

 -

 -

 -

 -

-

Av Katti - 10 april 2019 18:38

Vårt barnbarn älskar allt vad detta nya bling heter och vill ha tröjor och leksaker med vändbara paljetter. Vi har köpt lite skoj till påsk och en av de saker han ska få är denna docka, Steffi Love SWAP. Tyvärr funkar inte paljetterna som baksidesbilden visar, då kantbandet stoppar de sista raderna att vändas och likaså kantsömmen. Hade de tagit bort de sista raderna, innan den sytts ihop, skulle man kunna vända på allt, men nu blir det liksom en radda med felvända paljetter. Tror den går att leka med ändå och att ungen kommer att bli glad. 


 

 Steffi Love SWAP 2019






Av Katti - 5 april 2019 19:51

Har jobbat med bilder i veckor men aldrig kommit till skott att ladda upp dem här. Fotade ett gäng Fashionistas-killar när de kom, men den kom aldrig upp i bloggen. Inte den bilden, men en himla massa andra i separata inlägg för varje docka. Jo, det gjorde de visst. I januari.... 


Det här var nytt då. Gamla nyheter nu.... : 


 Den lilla "Chelsea"-dockan är så söt där hon vinkar. Barbie Dreamtopia, en liten sjöjungfru. 


Killarna deboxade: 

Idel färger o nationaliteter. 


Läste några svar på ett provocerande inlägg i en av de största dockgrupperna på Facebook, apropå det där med etnicitet. Att vara vit är också en etnisk tillhörighet, men provokationen låg i att hen gillade endast blonda o ljushyade dockor. Killen till höger är Mattels andra asiatiska kille. Eller tredje, men den andra att få en egen gjutform. Han kan säkert komma undan med nästan vilken landstillhörighet som helst, om han bara görs i en annan färg på plasten, men just här är han så klockrent asiatisk det går att bli. 


För att återgå till svaren på ovan nämnda inlägg. En tjej svarade bland annat att (och med tillägg från mig, då jag tänker samma sak), AA (African American) är så ointressant för mig. För mig kan en svart docka komma från Etiopien. Sydafrika. Tunisien. Hispanic är lika ointressant, där dockan lika gärna kan komma från Mellanöstern, eller sydeuropa. Alla etniciteterna som är tillskrivna Barbie är sedda utifrån ett amerikanskt perspektiv. Afroamerikan. Det är en svart person som bor i USA. Inte en Kenyan som aldrig lämnat sitt hemland. Hispanic. Det är nån från Mexiko eller Sydamerika, inte en latina vem som helst. "Sydeuropéiskt utseende", som det kallas när det handlar om människor. Det är allt från latina till svart. 


Åsså några kloner. 


Killen i mitten är den enda jag med säkerhet vet vem han är, Betty Teens pojkvän Leslie. Har inte sett nån bild på just den versionen jag har, med de rosa kläderna, men han finns i andra set. De andra två är jag osäker på. Killen tv kan vara Susys pojkvän i en eller annan version, eller nån Ö&B-docka. O mannen till höger är en Happy Family Grandpa-klon. Typ. Med mix av Heart Family Grandpa o Dad's kostym. Han är väldigt lik Harley Ken i ansiktet. De gamla Harley Ken vill säga. Inte den nyare hunken. Bara Leslie är märkt med ett företagsnamn (M&C). 

Killen tv har en tydlig, om än något svårtydd (hur får du ihop det?) stämpel i nacken som jag inte hittat nån hänvisning till. Lite osäker på första tecknet *tror* det står BOT91-1. Säger mig inget. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2019 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards