Kattis Dockor

Alla inlägg under juli 2017

Av Katti - 13 juli 2017 20:43

Fick hem en filthatt som jag är lite osäker på vilken klädset den hör till. Kikade runt på de närmaste dockorna jag hade omkring mig för att hitta en lämplig kandidat. Fick bli Tropi-Cutie med sitt gigantiska afrohår. Letade fram en knappnål för att hålla hatten på plats o voila! 


 -

-

Av Katti - 13 juli 2017 20:32

Som sagt, köpte en hemsydd klänning av Carina som jag såg nån kurva framför mig i. Den kan vara sydd av näsdukar eller nåt, tunn o fin bomull med fint blomtryck. Hennes fula halsband rykte senare men sitter på i första bilden. Dottern undrade var alla hennes skärp är. "Hon behöver nåt som håller i det där tältet."... *bah* Jag tycker hon är söt med sin stora o vida klänning. Dock ville jag också prova med att hitta nån form av skärp. Köpte lite band häromdagen o funderade om nåt av dem kunde passa. Grävde fram dem... o resultatet av det ser du längre ner. 


-


Knöt ett 50 cm långt band runt bröstkorgen på henne o det ser onekligen lite bättre ut. Vidden i kjolen är stor ännu, men nu försvann tältkänslan. Nytt halsband fick hon, en handväska och ett guldarmband. Svårt att hitta nåt som går runt hennes armar. O sitter kvar. 

Önskar att det var riktiga halsband, men det här med röda "pärlor" och en bronsfärgad blomma mitt fram, passar det med.  

Av Katti - 13 juli 2017 13:43

Den senaste kurvan anlände häromdagen, Pink Powder Lace. Hon har ett ansikte vi inte ser så ofta, Tango från 2001. Det finns inte så många dockor genom åren som har det, den senaste var nog Victoria i Twilight. Jag kan givetvis ha fel i den slutledningen men hon är den som poppar främst i hjärnan. Strunt samma. Det är inte ofta vi ser det i vilket fall som helst. 

Designteamet på Mattel har gett henne två mussepigg-öron på huvudet. Två hopsnurrade tofsar/knutar. Trots att hon har en curvy-kropp ger hon ett nätt intryck. Som alla andra Fashionistas jag köpt hittills, åkte hon ur boxen direkt. Boxen var inte mycket att ha heller, för Amazon har stoppat henne i en förpackning som kan anpassas efter storleken (samma som exempelvis AdLibris använder till böcker) o det funkar inte alls med plasten. Den var nästintill krossad. Långsidorna var intryckta och spruckna. Till hårda böcker funkar de utmärkt men inte till dockboxar med luft inuti. 


 

DYY95 Fashionistas 65 - Powder Pink Lace, Curvy, 2016
Asst FBR37 

Tango-ansiktet. Hade tur igen och ögonen sitter där de ska. Man håller andan varenda gång man öppnar en amazonlåda. Då har jag haft mer otur med läppstift som smetat ut eller fläckvis försvunnit. Det kan jag leva med, men skelande ögon, eller ögon som sitter fel i ansiktet, det klarar jag inte av. 

Hon har en tydlig fläck på sin vänstra tinning (höger i bild). Den är inte stor men syns väl i fotona. 

Hon bär en gråmelerad, enärmad tröja till sin bubbelgumrosa spetskjol. O det är separata delar! Vi har sett för mycket av hopsydda plagg i den här serien, eller över huvudtaget på dockor av idag. Befriande att få två delar som kan mixas med annat om man så vill.  

Dottern tittade på kläderna o muttrade, "Varför klipper de bara tygerna nu för tiden?" Kan inte annat än hålla med om hennes indignerade fråga. Det ser slarvigt ut och tygerna repas upp, vilket material de än görs i. Så söt kjol, med underkjol till det, o båda delarna är bara klippta utan kantstygn. De kantsyr vissa jerseytyger i nån matchande/klatschande färg, men inte det här? Vi hör många gånger snacket i samlarleden när det klagas om än det ena än det andra att "Det är dockor för barn.".... Mmmm, säger jag då, med kläder sydda av tygbitar utan kantstygn och en massa lim i skallen. Så barnvänligt. *rys* 

Hennes halsband ger mig vibbar av andra saker än juveler att sätta runt halsen så det åkte av henne rätt fort. 


Vita sneakers. Pink Powder har platta fötter. 


~~~~~~~~~~~~~~~


'

Ute ur boxen.  

-  


Har hittat en söt, hemsydd klänning till henne o bilder kommer. Dottern höll på att svimma igen, när hon såg henne... Nåja, ni ska få se varför senare. 

1D

Av Katti - 7 juli 2017 12:42

Nån hittade en billig Niall på en butik nånstans i södra delarna av landet o jag kom ihåg att jag inte delat min kvintett smågrabbs. De sjunger allihop men batterierna är förmodligen slut för det bara hackar till. Ska öppna dem o kika igenom. De behöver säkert också tre batterier var för att fungera, men det räcker ju om jag får igång två av dem för att lyssna o filma. De flesta dockor med nån form av ljud behöver tre knappbatterier. Varför bara två? Jo, de sjunger en av två låtar. 

De flesta av den här typen av dockor har oerhört plastiga huvuden. Frisyrerna ser helt galna ut, men de är faktiskt på pricken lik frillan grabbarna själva har. Ser bara konstigt ut i dockform. Kolla Harry. Det blir liksom mer en sned chokladdoppad skumboll än hår, men det är ju för att riktigt hår har luft mellan stråna, plasthår not. Det blir som en tårta. Nåja. Skitsamma. 


 

Det finns flera olika serier med 1 Direction o jag har två olika Harry sen tidigare o en lös Zayn, tillnerkade av olika fabrikörer. De här är Hasbro. Det innebär nån form av kvalitet i alla fall. Får se om jag får igång dem :) 


~~~~~~~~~~~~~~~


 

 Harry Styles, sjunger What Makes You Beautiful 


~~~~~~~~~~~~~~~


 

 Louis Tomlinson, sjunger One Thing 


 ~~~~~~~~~~~~~~~


 

 Liam Payne, sjunger One Thing 


 ~~~~~~~~~~~~~~~


 

 Niall Horan, sjunger What Makes You Beautiful


~~~~~~~~~~~~~~~


 

 Zayn Javadd Malik, sjunger What Makes You Beautiful
(Zayn har hoppat av gruppen 2015)

-

Av Katti - 6 juli 2017 01:43

Fashionistas #59 och #68

 -

-

Av Katti - 6 juli 2017 01:32

Jaja, allt är relativt. Är hon tropiskt söt? Tropical-Cutie kallas hon i alla fall. I USA. I Sverige o Europa har hon, som vanligt inget extra namn. Det står bara Fashionistas på boxen. O ett Item Nr o ett Stock Nr. O ett copyrightår. Som är 2016 o inte 2017 som man hade kunnat tro, när dockan borde tillhöra senare utgåvor. Man upphör aldrig förvånas över Mattels inkonsekvens i utgivningen. 

Nr 59, Tropi-Cutie är en Original-stor Fashionistas med en jäkla attityd, Eller i alla fall frisyr. Ett riktigt afrokrull. O en sjujäkla massa lim i skallen. Den andra som kom idag hade inget lim så i det här fallet undrar jag om det har med frisyren att göra? O det här håret kommer aldrig att kunna göras rent om så är fallet. Rakt hår är lätt att tvätta o få i ordning. Afrokrullet den här donnan har? Not so much. 


 

 -

2014 'Kassandra'

 -

 -

 -

 -

 -

-

-

Av Katti - 6 juli 2017 01:20

Jag var livrädd att hennes ögon skulle vara helt out of sync. Wonky. Totalt sneda. Det var de inte. Lite kanske. Inte olika nära näsan, men på olika höjd är de. Inget som stör direkt. Om man inte nagelfar henne o kollar riktigt noggrant. Har sett de som varit mycket värre. Mattel har aldrig misslyckats med gudinnorna förr, men på senare år har Goddess och KayLea varit en total hit or miss-upplevelse. Hon är den första av mina, hur många? Ett tjugotal ordered by mail-dockor som varit helt OK. 


Fashionistas Nr 68 har sagts vara en Tall, men hon är en Original. Hon har en randig klänning, där de valt att lägga tyget på olika ledder för att skapa ett "mönster" i den annars enkla skärningen. Vad som är positivt är att även baksidan av klänningen är randig och inte sydd i nåt enfärgat tyg i en matchande-eller-inte-färg. Den hade lika gärna kunnat vara helvit. Eller helt i svart tyg. Eller grönt. Eller nån av de andra färgerna som redan finns i ränderna. Vad blir det kvar? Rött, rosa, lila, blått, vitt.... Nä, den sista var tagen redan. Gult! Finns några att välja på. Men det är randigt. O randmatchat. Inte snett sytt. 


 

 -

 -

 -

 -

 -

 

-

Av Katti - 6 juli 2017 00:49

Har irrat runt på diverse internetsidor där man namngivit hästar. De flesta namn jag sett har varit stencoola islänningar, men min här är ju ingen islänning, så näää. Han är alldeles för stor för det, även om han kunnat vara det med andra dockor som attribut än mina. Men däremot såg jag en häst vid namn Milou passera revy o kom ihåg att Milou, Tintins terrier, heter Snowy på engelska. Han heter Terry på danska o norska - måste ha med hans terrier-ras att göra... Men på italienska heter han Milo. Varför inte? Milo är tufft, även om det får mig att tänka på en liten blå utomjording o hans hawaiianska kompis.
Milo... Mmm, det låter helt OK. Svarar du på det om jag ropar? 


 

Milo? That's you? 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards