Kattis Dockor

Alla inlägg den 15 juni 2016

Av Katti - 15 juni 2016 23:28

"Barbie fyller fyrtio år, jag har en från tiden". Så sa annonsen i vårt lokala annonsblad en gång för många år sen (ja, Barbie har ju hunnit fylla femtio också sen dess). Jag åkte dit för att titta på underverket utan några som helst förhoppningar. Tror hon hade satt ett pris på 1000:- eller nåt. Det här är vad jag fann: 



En Hong Kong-kopia med sliten makeup. Och lin fastsytt kring skallen. Nåt tagelaktigt hår var det.

Hon bar dock delar av en uppsättning Barbiekläder från slutet av sextiotalet (MOD-eran) så jag erbjöd henne det jag hade löst i fickan, 42 kronor var det - o det kanske kläderna var värda i alla fall. Så kan det gå. Inte alltid det är guld och kronjuveler i lådorna. 

Av Katti - 15 juni 2016 18:33

Ahh, ännu en av mina önskedockor anlända och avbockade (tillsammans med en riktig grail som jag kommer till vid ett senare tillfälle). 


The Enchantress är en samlardocka (Silver Label) från den stora Fairytopia*-serien. Silver innebär "inte mer än 50 000 dockor tillverkade", vilket i docksammanhang är rätt många i alla fall. 


The Enchantress är så vacker med sitt gyllenblonda hår och gröna ögon. Ansiktet är Goddess (1998). Hon är drottning över Fairytopia, ett land på andra sidan regnbågen, vilket huvuddekorationen i guld talar om. 


G8065 Fairytopia - The Enchantress, 2004
Silver Label

 -

 -

 -

 -

 -

 -

-

 *Fairytopia är ett samlarnamn under vilket det gjordes några animerade sagofilmer med Barbie i huvudrollen som, från början den vinglösa fén Elina - och som ibland förvandlades till en sjöjungfru...? Då hamnar de i undervattensvärlden Mermaidia. The Enchantress historia berättas om i filmen från 2005 med just namnet Fairytopia.

Mattel tappade rättigheterna till namnet, då någon annan dockmakare redan hade lagt rabarber på det och de gick över till Mariposa i stället, vilket i sin tur gjorde att féerna blev mer fjärilslika. 

 

Av Katti - 15 juni 2016 09:30


 -

-

Av Katti - 15 juni 2016 01:08

Plockade ut mina två Karina-dockor o funderar om att de kan räknas att vara svarta fast med blå ögon. De är ju rätt mörkhyade men jag kan inte minnas att jag såg sån skillnad mot blondinerna. 


 -

 -

-


Fick börja med att tvätta och/eller torka av ansiktena från all den där vita geggan som släppt med åren.  


-

Den här versionen av Karina har klickböj i knäna och samma böjbara armleder, som exempelvis Living Barbie. Armarna är i mjukare gummiplast med händer i hårdare plast som kan vridas åt alla håll. 

 -

 

-

En del smältmärken förekommer mellan den mjuka gummiplasten i armarna, benen och huvudet, kontra den hårda plasten i torson och halsen. Dockan med klänningen hade ett par underbyxor på sig o de hade fastnat i smältplasten. Samma gällde för den del av kläderna som låg an mot axelleden på bägge dockorna. 

 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<< Juni 2016 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards