Kattis Dockor

Alla inlägg den 15 oktober 2013

Av Katti - 15 oktober 2013 10:04

Man kan hitta mycket matnyttigt i arkiven. Fast nu är det nytagna bilder av en kille i hemsydda kläder. Jag vattnade blommorna åt grannen en gång när de var bortresta på semester. Senare under hösten kom frun i huset förbi med en present till mig. Det var en blond Biker-Kevin (Steffi Loves pojkvän) ikklädd en hemsydd lappkolt. Kolten har anor från våra trakter. Vi har en butik/café/workshop som drivs av ett gäng samiska kvinnor och en av dem har sytt den här. Visserligen gillar jag Kevin ( o framför allt de långhåriga bikerkillarna) men jag tog fram Dr Ken i stället. Han är brunhårig med vackra bruna ögon och fick bli modell för kolten. Skorna är handsydda i tunt renskinn. Lite stora men så läckra! De fick inte vävda band, men väl flätade i samernas färger, rött, gult och blått. 



Capen är solblekt, men det var den redan när jag fick den, för sådär tiotalet år sedan. Byxorna är sydda i skinn. Spaltskinn förmodar jag, med mockasidan utåt. Ett bälte i skinn har han också. De brukar kunna vara dekorerade med olikfärgade ringmärlor, isatta i olika mönster. Ibland flerfärgade, ibland i en enda färg. Min man hade ett lappbälte till sin skoteroverall när vi träffades. Ett svart med ringar i olika färger. Tror de var röda, gula och vita. 

Ahhh, inser nu att jag skulle behöva leta fram kosan och kniven o ge dem till honom! Att jag aldrig har tänkt på det! 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12 13
14
15
16
17
18 19 20
21 22 23 24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards