Kattis Dockor

Direktlänk till inlägg 28 augusti 2013

Modig tjej

Av Katti - 28 augusti 2013 10:22


Jag har inte sett många av Disney's senare långfilmer. Samlar alla på DVD så det är inte beroende på att de inte finns. Fast i just det här fallet är det ju så. Modig har vi inte, inser jag just. Filmen från Disney Pixar, om den rödhåriga vildhjärnan, Prinsessan Merida, Disney's elfte prinsessa. Ja, det är ju inte bara Snövit, Askungen och Törnrosa som ensamma härskar på prinsesstronerna längre, utan en lång rad andra prinsessor har hittat ut ur slottsmörkren från hela världen. Merida är en prinsessa från det skotska höglandet. Hennes bröder (Björnbröder!!) heter Hamish, Harris och Hubert och är lika busigt rödhåriga även de. Pappa Fergus är en stor och tjock man med kilt som svingar sitt svärd och jagar björn. Inte alltid så bra, med tanke på att hans fru, Drottning Elinor är en! Ibland. 


Merida & Queen Elinor

X5322, 2011


Det enda jag inte gillar med dockorna är deras enorma huvuden! Många av de gamla sessorna av dags dato har också fått uppblåsta huvuden men Merida har det från början. Mamma Elinor har ett något mer kroppsanpassat huvud. Men jaja. De är ju trots allt tecknade sagofigurer. 



Mamma Elinor är söt med sitt sneda leende. Kanske lätt att få ett lite snett o krokigt leende med de busfrön slottet huserar. 



Som docka finns Merida i många varianter men jag är ju bara intresserad av de i Barbiemodell. Det finns även en stor Merida, en 18", som Supersize Barbie. Många andra av Disney's prinsessor finns ju också i den versionen. 

Jag har tidigare samlat Disneydockor men de bytte tillverkare ett tag och blev lite ointressanta och sen har det svajat lite fram och tillbaks. Merida har varit ett måste, med hennes svallande röda lockar! Jag har stått emot trycket att köpa henne men snubblade över en låda med mamma Drottningen för mindre pris än vad hon kostar ensam, på de flesta ställen! Slog till. Två dockor för priset av en sas. 


~~~~~~~~~~~~~~~~~~


Önskar att jag kunde få tag i Meridas bröder också! De tre illbattingarna som förvandlas till björnar. Och att de fanns med hår... (fast just det, det gör de). Vidare att de dessutom vore lekbara och inte bara små, stela ministatyetter. Nå, det är väl enkelt o billigt att göra dem i plast i stället för att ge dem riktiga kläder. 

Som björnar varierar de enormt i färg, allt från ljust grå till nästan svarta. Varför det? Enligt de bilder jag sett är björnungarna mörkt grå, en nyans nånstans mellan de grafitgrå o närasvarta nedan. 


Disney Pixar 

 

  Disney Pixar

 

 
 
Anett Hedbrant

Anett Hedbrant

28 augusti 2013 13:43

Dockan Modig gillar jag också, jag har inte köpt den än men jag brukar vara & klämma lite på dockan när jag är på någon affär och hon finns där. Jag har inte sett filmen men det är kanske på tiden att göra det, .)

http://anettsblogg.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - Fredag 19 april 13:35

2024 års Fashionistas skickar en flirt till Barbies tidigare och mest kända/älskade utgåvor. Great Shape vet jag inte hur älskad hon är, men hon har dykt upp både här och där, inte minst i Toy Story-filmerna och fått en nyrenässans. När Mattel så gjo...

Av Katti - Fredag 19 april 13:27

Superstar Barbie, superstjärnan. Näst efter debutdockorna på 60-talet är hon den stora stjärnan i Mattels Barbiearmada. Tribute-dockan blev en latina med Petite kropp och brunt hår. Den dockan jag har, är väldigt pixlig så man har svårt att få grepp ...

Av Katti - Fredag 19 april 13:17

Barbie fyller 65 år och Mattel dedikerade Fashionistas-dockorna från 2024 (©2023) till detta genom att inspireras av några av de mest ikoniska dockorna genom åren.  Fashionistas 215 är inspirerad av första Rockers med rosa topp strösslad med stjärn...

Av Katti - Fredag 8 mars 10:38


Det har nu gått tio år sen jag gjorde om Kattis Dolls-sajten med nya ansiktsfoton. Tio år!?! Logon säger just "Kattis Dolls 2014". Satt och tittade på ett av de nyaste inköpen och kände att jag ville samla dem, inte bara i bloggen under det röriga ko...

Av Katti - Onsdag 6 mars 20:29

Jag vet inte var namnet kommer från, men dessa går som Rainbow Groovy. Regnbågen förstår jag, men vad är groovy? Rutmönstret i den "oavslöjade" dockan? Det jag kan säga, är att jag hoppades få asiatiskan i serien, men hon verkar ha huvudrollen, med s...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards