Kattis Dockor

Direktlänk till inlägg 28 maj 2024

flygväskor

Av Katti - Tisdag 28 maj 16:52

En av alla saker jag samlar på, är flygväskor. Jag har aldrig bekräftat hela historien om dem, men en gissning jag alltid haft är att världens olika flygbolag gav/sålde dessa som souvenirer eller liknande. Små slantbörsar i väskform. Vad som finns dokumenterat dock, är att olika klondockor från 60-talet hade en väska med sig, tillsammans med flygvärdinneuniformen de ofta hade. Barbie och Ken hade egna flygväskor som kapten och flygvärdinna och klonerna var inte sena att härma Mattel, även om kvaliteten skiljer enormt. De kom med fungerande dragkedjor och endera två bärhandtag, eller en axelrem. 

Försöker alltid köpa de modeller eller varianter jag inte har. Har sett fler modeller och bolag passera revy i olika försäljningsforum, men missat av en eller annan anledning. De behöver inte vara i perfekt skick, men trevligt om dragkedjan fungerar och handtagen sitter kvar. Är det en väska jag inte har alls, tar jag gärna en inte helt felfri, men helst så fina det går. Variationen kan vara så litet som att tillverkaren valt en vit kant i stället för en blå, eller en vit dragkedja mot den blå väskan. Vinylen skiljer också. Ibland är den blank, ibland matt, ibland pärlande och en annan gång genomskinlig (i alla fall på en sida). 

Jag har även en mindre barnväska från Swissair, alldeles för stor till Barbie, men den får hänga med i bilderna ändå, mest för att jag ska komma ihåg vad jag har.


~~~~~~~~~~~~~~~

SAS


Ett gäng SAS-väskor. Den kvadratiska nere tv är genomskinlig på andra sidan och har ett band som fungerar som axelband. Det har tyvärr gått av o ligger i väskan. 

-

-

~~~~~~~~~~~~~~~

Blandade europeiska bolag


Vi har Lufthansa, Air France, irländska Aer Lingus och Alitalia. Det sista ingår i annat bolag idag. 

-

-

~~~~~~~~~~~~~~~

B.O.A.C


Det brittiska flygbolaget, British Overseas Airways Corporation, har synts på en mängd olika väskor. 

-

-

~~~~~~~~~~~~~~~

Swissair


Den ljusblå väskan är en barnväska. De andra har lite olika finish, därav två röda. 


~~~~~~~~~~~~~~~

Amerikanska bolag - och ett indiskt


Pan-Am har jag två helt olika väskor av, där den ljusblå har genomskinlig front. North Central Airlines är ett annat amerikanskt bolag och slutligen Air-India, mja, från Indien då. 


~~~~~~~~~~~~~~~


KatII har just kommit hem från en av sina flygningar. Ska man nu vara petig måste bilden egentligen vara några år gammal, då Alitalia inte finns längre. De har gått ihop med nåt annat bolag. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - Måndag 17 juni 18:08

Min andra Dia de Muertos-docka är den första DdM Ken. 2021 års version. Han kompletterar Barbie från samma år, med samma färger i kläder, tryckta mönster och broderierna. Ken har en svart kostym med en stor lila rosett/jättefluga i halsen. Han håller...

Av Katti - Måndag 17 juni 18:05

Kikade igenom min Dolls of the World-lista och insåg att jag hade glömt lägga in mina Dia de Muertos-dockor. Har bara ett par av dem, en Ken och en Barbie. Det finns i alla fall två Ken och sådär en fem-sex-sju(?) Barbie. En flock är de. Hänger inte ...

Av Katti - Lördag 15 juni 13:30

Totally Hair Ken fick också en tribututgåva vid Barbies 65-årsjubileum. Mattel gav honom ett nytt huvud med en fräsch frisyr - om än inte rotad, utan gjuten. Ken ser latino ut, med en några-dagars-skäggstubb. Han har Slim-kroppen, så huvudet ser i se...

Av Katti - Lördag 15 juni 13:18

Fashionistas 226 är en Ken med hans nya leende signaturansikte och blont hår. Han är en tribut till Western Ken från 1980, som hade svarta jeans och vit skjorta. F226 har vita jeans och en blå skjorta med westerntryck till ett par svarta boots.    ...

Av Katti - Fredag 14 juni 20:44

Purpose Toys utökade sina färgade dockor med ett gäng latinas, eller Latinistas som de kallar dem. De svarta dockorna heter Naturalistas. Just den här serien innehåller fyra olika dockor - varav jag har två. Hade velat ha Lola också, men dockan ser i...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2024 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards