Kattis Dockor

Alla inlägg den 25 april 2021

Av Katti - 25 april 2021 14:38

Det uppkom en diskussion i en internationell grupp om olika kändisdockor. Osmonds var inblandade, då de har en vanlig Barbiekropp med en böjd och en rak arm. Jag sa att de är de enda dockorna som har det, men givetvis är det inte så. En fransk artist har samma kropp. Säkerligen fler i samma genre - kändisdockor. De håller micken med den böjda armen så det finns en tanke med det. Annars var dockorna rent PTR eller 90-graders i slutet av 70- och in i 80-talet och framåt. Under 00-talet var det vanligare, bland bruddockor, men då pratar vi inte Superstarkroppen från 1966. 

Jag har Donny och Marie på hand (och Jimmy liggandes hos en vän i USA), alla är lekta med, rufsiga och stökiga. En av mina Donny tappar huvudet titt som tätt. Kan vara den som är i bild här, då hans hals är tejpad med en lapp där det står Donny Osmond. Ser ut som en gammal docktag - som brukade sitta runt handleden. Han kom så till mig. Skorna har han tappat också, men det har jag ett par extra av nånstans. Tror jag har tre Marie-dockor också, där en ska ha hennes originalklänning. En kom i ett extra klädset, som i Europa inte såldes som Marie Osmond, utan Barbie. 


 -

 -

 -

 -

-

Lånat foto: 

Tidningsreklam

 -

Saxat ur Barbie Bladet 77, de kläder som såldes som Marie Osmonds i USA, visades här på en brunett Steffi-docka. Bruna ögon är Steffi, blå ögon Miss America och jag tror de här har bruna, så Walk Lively Steffi. I amerikansk reklam bar givetvis Mariedockan kläderna själv. 

~~~~~~~~~~~~~~~


Hela syskonskaran fanns som klippdockor i Hemmets Veckotidning i slutet av 74- början av 75, och ett par i Året Runt, så nånstans i tidsrymden måste de ha varit populära även i Sverige. 


-

 -

-

 -

 -

 -

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Skapa flashcards