Kattis Dockor

Alla inlägg den 22 februari 2019

Av Katti - 22 februari 2019 21:30

Petra med pojkvännen Fred och lillasyster Peggy kom i en latinsk version under namnet Gaucho. Gaucho är en mexikansk cowboy och de här dockorna kommer med riktigt färgglada kläder i framför allt lila och rosa - med många andra färger i mönstret. Tjejerna har lila tyll i detaljer och denna är ofta trasig om man köper dem begagnat. Fastnar lätt i allt o speciellt kardborrar och repas sönder. Mexico-serien är än mer mex-inspirerade, men de har jag aldrig sett själv. 


 

 Gaucho Petra

-

~~~~~~~~~~~~~~~

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

 -

 -

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

 -

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~ 

-

 -

Dessa har jag aldrig sett själv, Mexico-familjen: 

-

Av Katti - 22 februari 2019 21:15

Årets Fashionistas är mer inkluderande än vanligt. Dessa visades upp på Toy Fair i New York i februari. Några av dem har redan kommit till onlinebutiker, men några väntas dyka upp framåt våren. Mattel kommer att släppa en svart och en vit version av en rullstolsburen Barbie och en tjej med protes (inte Barbie själv, som jag räknar Mille som). Att Barbie själv sitter i rullstol kan ju vara för att hon tillfälligt skadat sig. På nittiotalet kom det tre dockor med rullstol, Becky i tre versioner. Jag hade två av dem, har bara en kvar. Becky med sprintstolen som tävlar i Handikapp-OS har jag aldrig sett live. 


Några av dem har jag redan, men det ska bli skoj att få se fler av de nya! Lit enya grabbar. En riktigt mörk Slim med cornrows. Spännande. 


Foto: Mattel 

Foto: Mattel 

Foton - funna på internet - inte mina... Den tv har jag kvar än, den i mitten har jag sålt. Dockan th har jag aldrig sett annat än på bild. 

Av Katti - 22 februari 2019 21:00

Tempo/Åhléns docka Caroline. Det fanns diverse mönster i tidningarna på sextiotalet också och mammorna kunde sy och sticka kläder åt sina telningars dockor. Caroline tilverkades med lite olika typer av stämplar - förmodligen för att det tillverkades horder av kloner i Hong Kong och man levererade från de som fanns. Det kan stå endast Made in Hong Kong eller de kan vara märkta med Evergreen. Jag har jättesvårt att hålla isär alla kloner. 


 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~

-

 -

-

Av Katti - 22 februari 2019 20:45

En liten repris, bara-för-att. Satt o kikade igenom gamla fotoarkiv när jag dök på Bobby igen. Köpte honom på Tradera för några år sen, Bobby, killen från Åhléns. Han är pojkvän till Caroline som var Åhléns eget svar på Barbie. Hon hade även kompisen Pia (en Midgeklon) och lillasyster Ann, som är en Skipperkopia. 


 

 -

 

-

-

 -

-

-

~~~~~~~~~~~~~~~


Saxat från en Tempo-broschyr:

 -

 -

Omslaget visar även Caroline och Ann

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2019 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards