Kattis Dockor

Alla inlägg den 25 januari 2018

Av Katti - 25 januari 2018 10:15

Det här är en av de där prinsessorna jag inte riktigt kan räkna till Dolls of the World. Ja, hon är en prinsessa av ett speciellt land, men hon hade kunnat vara prinsessa av vilket europeiskt kungahus som helst, inte bara England. Fast jag vet å andra sidan inte riktigt vad som är typiskt engelskt. Trenchcoats och tweed? England har alltid fått prinsessor, likt den allra första dockan i Internationatl-serien, Royal England. Kanske inte så engelskt över henne heller, med tanke på att vi i Europa fick en egen Princess Barbie. O Passport som är klädd i en trenchcoat o blå klänning med en halsduk i Union Jack-mönster. Nä, tweeder och en drever. Det hade nog varit typiskt engelskt. Eller en irländsk varghund. Fast då hamnar vi ju automatiskt på Irland. Nåja, tillbaks till Prinsessan då. Princess of England. 


Hon är vacker i sitt havreblonda hår med gyllene slingor och alla rosa toner i kläderna. Hon har en ny typ av armar, som vi nog mest sett just i prinsess-serien. Kommer en till sessa med de där knäppta händerna. Svårt att ta av kläder på dem. O kanske ännu svårare att sätta på dem nåt annat. 


 

B3459 Princess of England, 2003
 Dolls of the World, Princess Collection

 -

Mackie Barbies ansikte. 

Som så många andra dockor från tiden, tappar huvudet färg. Kroppen har en mer rosa ton än vad huvudet har. 

 -

Det här är en lös docka, därför är händerna inte "hopsatta". 

 -

 -

-

Av Katti - 25 januari 2018 10:00

Kollade igenom min världsdockslista o såg att jag har en del hål där ännu. Några av dockorna har jag redan så de ska jag lägga upp under de närmaste dagarna. Mattel la ju ner hela Dolls of the World-serien för några år sen och det är ett av det tråkigaste beslut jag tycker de tagit. Serien har varit igång sen 1980 och är deras oöverträffat längst sammanhängande samlarserie. De har glidit iväg nån gång, med byggnaderna (London Big Ben, Paris Eiffel Tower, Sydney Concert Hall och New York Statue of Liberty) och prinsessorna. Några av sessorna tycker jag definitivt är Dolls of the World, andra är mest historiska dockor - som de första jag ska visa upp. Men jag saknar verkligen serien. Antar att den är svår att genomföra med de enkla tryckta tyger Mattel har degraderat allt till. Vi konstaterade häromdagen att Black Label-dockor hade mer att ge oss, än dagens Gold Label - o i vissa fall tillome Platinum Label. Helt vansinnigt. 

Nåja, återkommer med lite Dolls of the World eftersom här. 



Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards