Kattis Dockor

Alla inlägg under september 2017

Av Katti - 19 september 2017 09:12

Alexia är en speciell karaktär i Barbies vänkrets. Hon såldes i Europa med några skillnader från den amerikanska versionen, som också är speciell. Det var andra gången Mattel gav ut en docka med namnet Kayla. Första gången var hon del av den lilla grupp Barbie gick på disco med 1989, Dance Club Kayla. Då gjordes hon med Divas ansikte. När Kayla sen återkom som vän 1994, hade hon Teresas ansikte, men var fortfarande rödhårig. Sen, enligt viss dockpraxis bytte hon namn när hon kom över Atlanten och blev Alexia. Som sagt, det finns vissa skillnader dem emellan, så skulle man lyckas hitta henne naken på en loppis med örhängena intakt, kan man identifiera henne. Dessa har dock en förmåga att ryka all världens väg i barnlek, så den chansen är nog liten. Redigerat: Jag har sett bilder på Kayla med samma typ av hjärtörhängen som Alexia här, så det kanske är olika utgåvor? Fast den var en vidare amerikansk version (flera språk, men bara spanska, franska och engelska, så amerikanska kontinenten).

Jag hade turen att springa på henne på Barbiemässan i Övertänger i början av månaden och tvekade inte många sekunder innan jag la rabarber på henne. Missade ett par andra pärlor för att jag tvekade, men den här donnan var inte en av dem. Hennes box kan ha mer att önska men det struntar jag i.

Tack till Anna-Lena för att du tog med henne :) 


11209 Locket Surprise Alexia, 1993 

Hon har många olika namn genom Europa, Magisk skatt, Medaljonghemlighet, Parfymhemlighet. Anledningen kan ses i boxbilden ovan, men kommer i närbild nedan. 

Ljuvligt söt "teresa" med turkosgröna ögon och grön ögonskugga och mörkt röda läppar. Och givetvis det magiskt vackra djupt röda, våfflade hårsvallet. 

 -

Örhängena då. Det är vad som tydligast skiljer Alexia från Kayla. Kayla har ett par långa hängen i silverfärgad filigran, med en turkos kristall, medan Alexia har ett par lite enklare och kanske tråkigare helgjutna, hjärt-formade och mönstertryckta medaljonger på stora hoops/ringar. Dock som jag skrev ovan har jag sett en amerikansk version med samma örhängen. Kanske första utgåvan som fick filigran-örhängena? 

 -

Fick låna bilden av Sabrina Clarizio av hennes kanadensiska version. Samma hjärteörhängen som min Alexia, medan min Locket Surprise Kayla har filigranörhängena. 

Foto: Sabrina Clarizio

-

Originalversionen av Locket Surprise Kayla: 

Hemligheten de bär på. Torson har en dold gömma med hänglås (med likadan medaljong som i örhängena Alexia bär, fast ett turkost hjärta). Själva luckan är hjärtformad med spetsmönster och inuti kan man lägga nån av de hjärtformade förpackningarna som följer med henne. Dessa innehåller läppglans, ett foto eller rouge. Barbie i samma serie var givetvis rosa och till serien hörde en Ken, som bar på en ask "choklad" i samma hjärtform. Fast med en egen ytterbox. Det är så längesen jag såg Ken att jag inte minns om man kunde ta ur innerdelen o stoppa den innanför bröstluckan på tjejerna. 

En matchande kjol i flera lager av jersey och blomtryckt tyll. 


Till det hela, ett par turkosa pumps av vanlig 90-talsmodell. 


Der små hjärtformade förpackningarna/"medaljongerna": 

 -

Men se! Flickan bytte Barbies rosa läppglans mot Kaylas lila rouge. Fast, Alexia kanske har en rosa medaljong i bröstet redan, vad vet jag? 


~~~~~~~~~~~~~~~


-

Av Katti - 16 september 2017 19:24

Kat på bryggan i stugan :)


 -

-

Av Katti - 16 september 2017 19:00

Stoppade Li och dottern i bilen o körde ner till Hallstahammar under semestern för att träffa Helena o besöka hennes loppis. Där man kan gå o fönstershoppa i evigheter. Seciellt i dockrummet. Helena har även "vanlig" loppis med husgeråd o annat, men jag stannar vid dockorna här. 


Vi pratade bort några timmar om allt och ingenting, mest gällande dockor förstås.

Åt o fikade o hade jättetrevligt! 

Mellan loppisrummen finns det en härlig liten utställning av dockor i allsköns displayer. Till loppebesökares stora förtvivlan är inget av detta till salu, uten det är Helenas sätt att visa upp sin egen samling av Barbiedockor och troll. Hon har skapat små miljöer och rum med aktiviteter dockorna företar sig. 


~~~~~~~~~~~~~~~

Syateljén:

-

Utprovning av balklänning, det är viktigt att inte en tråd sitter fel inför den stora kvällen.


Sedan vi var på besök har den här displayen ändrat utseende något. En hylla har tagits bort och en strykbräda tillkommit. Förmodar att Raquelle slutade beundra strykjärnet på hyllan o sattes i arbete i stället :) 


~~~~~~~~~~~~~~~

Frisörsalongen: 

Det är de små små detaljerna som gör'et, som han sa Ramel. Saxen är spraymålad i silvermetallfärg och givetvis måste hårfönar o rakapparater sitta fast i en kabel med strömuttag i ena änden. Speglarna är små fotoramar Helena har låtit en glasmästare fodra med riktigt spegelglas. 


~~~~~~~~~~~~~~~

På stranden:  

Beach bums o strandbrudar i en salig blandning. Två av mina favorit-Christies finns bland dem. Saknar ännu tjejen med det gigantiska håret, men hoppas få henne inom en snar framtid. 


~~~~~~~~~~~~~~~

Vi drar till fjällen:  

En paus i skidåkandet med en kopp rykande choklad o medhavda mackor i matsäckskorgen. Jag älskar alla snygga vinterkläder. Med tanke på det klimat jag själv bor i har jag svårt att inte gilla stickade tröjor (ā la Steffi Love) och pälsbrämade jackor.


Kolla de hemstickade vantarna! 

~~~~~~~~~~~~~~~

Medan vi satt o fikade kastade vi ut en blick på bakgården där Kat fick ögonen på nåt hon ville titta närmare på. En farbror i bostadsföreningen Helena bor (vaktmästare?) gör små hus o byggnader i trä. Det blir lite som att besöka LEGOland, även för Kat med sin ringa höjd över havet, men det fick bli så :) 

-

Små spetsgardiner i fönstren :) 

Av Katti - 13 september 2017 22:07

Har tänkt göra en ny sida på hemsidan men eftersom jag inte har tillgång till det program jag behöver på min bärbara dator kan jag inte jobba med det. Har däremot jobbat lite med fotona jag tänkt använda. Vad jag tänker göra, är att sätta ihop en eller flera sidor med de ansikten Mattel använt i Fashionistas-serierna. Hur de kommer att se ut visar sig med tiden. Blir det per serie/år eller per ansikte? Det senare är ju anledningen till funderingarna så det kanske blir nåt åt det hållet. 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-

Av Katti - 2 september 2017 21:35

Piece of a pie? Två pajbitar? Ja, möjligen en äpple o en skinka. Pajbotten är väl ungefär det enda gemensamma de har. (Svårt att översätta andemeningen från engelskan! hahahahaha!) 
Folk kallar ansiktet på den nya Patchwork Denim-tjejen för Pazette Playline. Då undrar jag VAR I HELA FRIDEN har de fått det ifrån?? Finns inte nånting gemensamt dem emellan. Njet. Nada. Zilch. Inget. Man kan inte jämföra dem på samma veckodag. Jag kallar ansiktet till vänster för 2016 Asian och det till höger är 2011 Pazette. Även om playline oftast är uppblåsta jämfört med samlarversionerna finns ingenting här som ens påminner om varann. Jag tyckte munnen kanske kunde vara lite lika, men jag har ändrat mig på den punkten också. Pazette är rundare i formen än asiaten. Nu är inte vinkeln på det här fotona de bästa, men jag tror att det ändå syns tydligt hur olika de är. 


-


-

Åsså en bild till, bara-för-att. Det är snart Halloween. Men jäklar vad genomskinlig hon är! 

-

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards