Kattis Dockor

Alla inlägg den 11 maj 2017

Av Katti - 11 maj 2017 20:22

En av många efterlängtade set har anlänt min tröskel. Underbara, ljuvliga Society Hound - Greyhound. Om man läser på boxen kan man tro att det skulle bli fler hundset i serien, men det finns bara denna enda med en greyhound... (nåja) i flockad päls och täcke matchande mattes kappklänning. För madame har bara en grå top på sig under  den pälsbrämade kappan. Hon har inte ens ett par underbyxor! Hade gärna sett en byxkjol eller kjol under den vida kappan. Mattel kallar den klänning med cape så det kanske får gå som nån form av stålblå jerseykjol med den blyertsgrå polotröjan och sidenfodrad cape kantad i brun mink till. *Svansen* mitt fram hänger lös, fastnästad vid kjolen. Har inte studerat henne noggrannt nog för att se om den är sydd vid capen, men förmodar det. 

Barbie är ljuvligt 20-talssöt med skruvade musslor kring öronen. Mörkt, mörkt röda läppar till hennes stålblå ögon med sotig ögonskugga. Dubbel pärlchoker runt polokragen coh en matchande stålblå hatt med en hattnål mitt fram, prytt med "en slipad onyx omringad av diamanter". Hundens koppel består av en helt "diamant"-prydd kedja. Barbies skor är arbetade i två färger, mullvadsgrå med svarta tår. Så snyggt!  


29057 Greyhound Barbie, 2000
Society Hound Collection

 -

 -

 -

 -

 -

Tumhandskar i "skinn"! 

 -

 -

Han ser snäll ut, greyhounden! 

 -

Mattel tänkte till o satte fast den flockade hunden med ett flockat band i samma färg. Lite skav har det blivit på benen trots det, men långt från de fula märken gummiband eller plasttäckta trådwire gett. 

 -

-

~~~~~~~~~~~~~~~


Promotionfoto från Mattel

Av Katti - 11 maj 2017 17:29

Ja, vi tar väl Western Barbie och hennes häst Dallas då. En europeisk Western Barbie. Utan det knasiga blinkögat! Vår Western Barbie hade Busy Barbies armar i kombination med Living Barbies kropp. Hon är lite ranglig med den där vickiga överkroppen. Jag har just nu inget bra ställe att ställa upp dockor o tillbehör så jag kunde inte göra en riktig display av Barbie o Dallas där hon håller i tyglarna - eller sitter på honom för den delen. Henne. Dallas är väl ett sto? Mamma till Dixie. Pappa heter Midnight. Nåja... 


# 3469 Western Barbie, 1980

Baksidan visar lite scener. Griptummen som kan hålla hatten och tyglarna. Bilden på Dallas visar just vår ledade version, enligt nedan. Trailern på bilden har jag på vinden tillsammans med en jeep!


~~~~~~~~~~~~~~~

Vår version av Dallas hade samma kropp som Dancer (och Big Jim och Karl Mays hästar) med ledade ben. Den som såldes i USA är en stel westernvariant. Jag *tror* i alla fall att så är fallet (USA vs Europa) utan att dubbelkolla. 

# 3466 Dallas, 1981

 -

En helt vanligt leende superstartjej. Söt som socker. 

 

Busy-händer med griptumme.

 -

~~~~~~~~~~~~~~~


 -

 -

-

Av Katti - 11 maj 2017 17:15

Ännu en typ av indiandocka. Toys & Trends heter företaget med logotypen på boxen. Ingen aning om vad det är. Dockan ser ut som nån annan klondocka, jag just nu tappat namnet på, men dockorna vandrar ju runt bland tillverkarna och de snor idéer och gjutformar till höger o vänster. Det här är en docka av Pocahontas-typ, men klädd i byxdress. På baksidan syns en kille som kan vara John Smith reinkarnerad. Rött hår har han. Söt som socker. Så söt en klondocka nu kan vara. 

Den här dockan har helt ledad kropp och kan alltså sitta på en häst utan problem, till skillnad mot den Western Barbie jag just fått hem. Skulle kanske ta ut henne o prova sätta henne på Barbies Dallas i stället....? Vi har haft såna hästar som de här dockorna kommer med, men gudarna vet var de tagit vägen. Eller nä. Min syster o jag hade när vi var små. Såna med flockad päls. Tror ungarna bara hade Sindy, Susy och eller Steffi Love-hästar. O nån Mattel. Skäcken på bilden är fin! En riktig westernhäst :) 

Hennes kläder är sydda i nåt fluffigt tyg som ska efterlikna nån form av hud medan pilkogret är gjort i fuskmocka. Varför inte sy alltihop i samma tyg? Fuskmockan alltså. Huvudbonaden och käppen (fredspipan, eller vad det då ska föreställa) är gjutna i vit o brun plast och sedan screenmålade. Måste öppna förpackningen o ta lite nya bilder så jag ser allt som är där! Hon har en del accessoirer med sig! 


The Indian Princess - Little Chief

Toys' n Trends, Art. nr 83128

 -

 -

 -

-

Runt boxen visas några andra dockor ur serien. Det som oftast saknas när man köper dem second hand, är mockasinerna! O andra lösa tillbehör. 

 

Tror jag ska ta ner dockorna på skåpet intill mig o bygga en indianby där till sommaren. Dags att visa upp alla indianer snart! Om de nu får vara ifred för katta... Just nu står en random samling av kurviga Fashionistas, Monster High och Tahiti där. Så får det bli...! Har redan en tipi där som jag fyndade på Tradera för ett tag sen o jag vågar inte flytta den för pinnarna ramlar ur så lätt. Måste leta fram det andra tältet jag har också. Eller är det två? Tror det. Li frågade mig häromdagen, "Har du en indianby snart?" Jo, det har jag. Snart så. 

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards