Kattis Dockor

Alla inlägg den 3 december 2016

Av Katti - 3 december 2016 12:00

Jag är så barnsligt förtjust i de gamla juldockorna. Det här är en sk Wholesale Club-docka. Förr fanns det många roliga dockor som såldes genom olika butiker. Vissa såldes överallt, andra var bundna till specifika affärer. 


Winter Royale Barbie är en version av 1994 års Happy Holiday Barbie, den allra första som var rödklädd. Här ännu en blond tjej, det här året klädd i en lila... eh klänning får jag väl kalla den i satin med mörkare lila sammetstryck. Mönstret är lite oversized, men det stör faktiskt inte helheten. Barbie bär en ryssmössa i vit päls och samma päls finns runt halsen och ärmsluten. Kring midjan är ett julsnöre knutet. Det blir som ett tjockt bälte på henne, och ändarna är täckta med pälsbollar. Hon har guldfärgade droppörhängen. 


10658 Winter Royale Barbie, 1993

-

Av Katti - 3 december 2016 11:30

En hel regnbåge av Chelseadockor. Jag nästan dog när jag såg det här setet på bild och hoppades få tag i det. Lyckan blev gjord när Eva for till USA i somras och fick med sig en kartong hem till mig. En hel regnbåge av söta tjejer. Som vanligt har de en hel del att önska i klädväg, men ändå. De är himla söta i sina fantasifärger. 

Hela regnbågens spektra i både hår och kläder och hudtoner. Önskar bara att de hade hela kläder och inte målade överkroppar. Jag kommer att behålla dem i boxen så de kommer aldrig att lekas med, men jag tycker det är urbota fånigt, det Mattel har börjat med för några år sen. Finns inte en Chelsea med byxor och t-shirt idag. Eller jacka. Eller nåt annat. De har alltid ärmlösa toppar, formgjutna och målade på överkroppen o med en yttepyttig liten tygtrasa till kjol. Tur nog verkar det vara plaggen som är målade och inte som på Hasbros actionfigurer, där ansikten och händer är målade på den färgade kroppsdelen (har en Elsa som ser ut så, kom jag just ihåg, gjuten i blå plast med hudfärgsmålade händer...). 

Nåväl. Här är regnbågstjejerna: 


DPY37 Barbie Dreamtopia - The Rainbow Cove, 2015


De är en del av en av Barbies många filmer med fantasi/fe/sjöjungfrutema. På baksidan kan man se Mix-o-matchdockorna i Barbiestorlek. En prinsessa flankerad av en sjöjungfru och en fe. Såg prinsessan i vår lokala butik och det gäller att leta en stund för att hitta en klänning med roligt tryck. Hade dottern med mig en dag o hon pekade. Den! Den har fler färger o inte bara orange. Eller blått, Eller vad nu dominerande färg var på de andra. Nu köpte jag ju ingen så det var bara en parentes i sammanhanget. 



~~~~~~~~~~~~~~~


-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

-

Av Katti - 3 december 2016 11:15

Jag dök på de här av en slump och kunde inte låta bli att försöka få hem dem. Lyckades. Är ju ingen jättevän av Kellykloner, men två små svarta tjejer med fantasihår. What's not to love, liksom? Antar att de är FunVille Sparkle Girlz, liksom de andra jag har sen tidigare. Eftersom de är just svarta, föll jag för dem på ett ögonblick.


Visst är de söta?  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards