Kattis Dockor

Direktlänk till inlägg 2 december 2016

dockmamma-to-be

Av Katti - 2 december 2016 10:45

Har en vision om att göra en display med en barnmottagning eller något och har samlat på mig lite mammadockor. Såna med bebisar i magen. Önskar att vi hade kvar de gamla Judith-dockorna tjejerna fick när de var små. De var lite sköra för lek o tappade benen och det enda som är kvar av dem idag är antagligen deras huvuden (nånstans) och bebisarna (samma nånstans, fast kanske nån annanstans). 


De har lite olika funktioner hur barnen "föds". Mattels lösning är den oavkortat snyggaste nånsin med en stor lösmage med små magneter i kanten som fästs på Midges mage. Under den är det en helt vanlig docka utan konstiga former. Hon kan bära vilka plagg som helst. På Susys kartong kan man läsa "Det är en lätt födsel - vrid magen, öppna och ta ut barnet". Hahahhaa. Låter makabert. Men det är den vanligaste typen på många dockor. Gravidmagen/'kapseln' vrids inne i kroppen. Det är den "vanliga" sidan av magen som är en lucka man öppnar. Bebisen ryms inuti den lilla kapseln. Andra dockor, som Judith har en lös gravidlucka som man trycker fast sen den vanliga magen tryckts in i kroppen, med fjädrar. Sen trycker man till den igen för att den ska ploppa ut. O det gör att gravidmagen har en förmåga att försvinna. 


Susy här, sägs "få tillbaks sina former efter födseln". Nä. Det får hon inte. Många dockor har nämligen en helt annan benställning, med ett enormt "thigh gap". Lite som kinadockorna med pinnben, fast de har vanliga ben. 


 



Det har funnits dockor med babymagar i många år, vet inte vem som var först. Judith var från början av nittotalet nån gång. Jag gissar att Susy här är ungefär samma ålder. De har aldrig skrivit något år på sina boxar så jag har inte den blekaste. Susy här är tillverkad i Danmark, av K.E Mathiasen A/S. Det hade jag inte en aning om däremot. Har inte forskat i Susys härkomst. Har fått för mig att hon är tysk som många andra. Kul att lära sig nåt nytt! 

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katti - Fredag 19 april 13:35

2024 års Fashionistas skickar en flirt till Barbies tidigare och mest kända/älskade utgåvor. Great Shape vet jag inte hur älskad hon är, men hon har dykt upp både här och där, inte minst i Toy Story-filmerna och fått en nyrenässans. När Mattel så gjo...

Av Katti - Fredag 19 april 13:27

Superstar Barbie, superstjärnan. Näst efter debutdockorna på 60-talet är hon den stora stjärnan i Mattels Barbiearmada. Tribute-dockan blev en latina med Petite kropp och brunt hår. Den dockan jag har, är väldigt pixlig så man har svårt att få grepp ...

Av Katti - Fredag 19 april 13:17

Barbie fyller 65 år och Mattel dedikerade Fashionistas-dockorna från 2024 (©2023) till detta genom att inspireras av några av de mest ikoniska dockorna genom åren.  Fashionistas 215 är inspirerad av första Rockers med rosa topp strösslad med stjärn...

Av Katti - Fredag 8 mars 10:38


Det har nu gått tio år sen jag gjorde om Kattis Dolls-sajten med nya ansiktsfoton. Tio år!?! Logon säger just "Kattis Dolls 2014". Satt och tittade på ett av de nyaste inköpen och kände att jag ville samla dem, inte bara i bloggen under det röriga ko...

Av Katti - Onsdag 6 mars 20:29

Jag vet inte var namnet kommer från, men dessa går som Rainbow Groovy. Regnbågen förstår jag, men vad är groovy? Rutmönstret i den "oavslöjade" dockan? Det jag kan säga, är att jag hoppades få asiatiskan i serien, men hon verkar ha huvudrollen, med s...

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27
28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards