Kattis Dockor

Alla inlägg under oktober 2016

Av Katti - 9 oktober 2016 20:07

Från fjärde filmen, som är den första kommer här unge herr Anakin Skywalker. Ja, jag pratar förstås StarWars. Jag har ingen aning om Anakin är komplett men han ser ut att kunna vara det - klädmässigt. Om han sen har nån sabel eller annat med sig i boxen han såldes i, kan jag inte säga men han verkar komplett från de bilder jag sett. Det här är precis vad jag fick i den stora loten med diverse kändisar jag köpte från en kille i USA. Han är ganska söt, lille Anakin. O väldigt poserbar - som inte visar sig i mina bilder...


Star Wars Episode 1 - Anakin Skywalker


Här finns Anakin i en "äldre" version, från en senare film. 

Av Katti - 9 oktober 2016 19:30

En hylla full av färg och form. Galna hårfärger och konstiga hudfärger. Det är vingar och fiskstjärtar. En Liv. Några Monster High. Féeer och sjöjungfrur. En Halloweenhäxa. Åsså Britney Spears. 


Av Katti - 9 oktober 2016 18:30

En box till. Dockan är av äldre datum men hon är en av mina senare inköp. Som alltid - på senare tid, har jag en vision när jag köper dockor och ser ett diorama av nåt slag framför mig. Om det sen blir verklighet återstår att se. Oftast blir det bara något vagt långt in i min hjärnas vindlingar och vrår och tar sig aldrig ut i verklighetens rosa värld av dockor. Jag samlar på bagare och butiksdockor. Shoppingdockor. Köper ingen av dem med manisk noggrannhet, utan bara när andan faller på, eller tillfälle ges. 

Det här setet tyckte jag var lite kul med kassa och tillhörande EAN-scanner. Lite extra kläder att köpa och boxen dubblerar som butiksinredning. Eftersom boxen är av äldre datum, är butiksdisken gjord i plast som en "riktig" möbel och inte bara en tryckt del av boxdekoren, i kartong eller (hugaligen) formtryckt plast. Den här går att använda till lek. Kläderna hänger på riktiga galgar och inte på en tunn och halv mannekäng med galgen tryckt på innerkartongen. 


18204 Cool Shoppin' Barbie, 1997


Missade närbilderna på skokartongen och shoppingbagen ser jag nu efteråt, den första är gjord i plast, den andra i tunn kartong. Barbie har också ett par röda glasögon som matchar hennes röda detaljer i kläderna - alla delar separata med tryckt topp under en denimväst till en omlottkjol i denim. Barbie har svarta skor på sig som inte syns i bilderna. Hon kan köpa sig ett par röda skor i stället. 


Superstaransiktet med platinablond hästsvans till blå ögon och lackröda läppar. 90-talsBarbie i sitt esse. 


-

-

-

'

-

-

Kreditkortet i högsta hugg. Man använder aldrig kontanter i USA - eller knappt i Sverige för den delen. 

Av Katti - 9 oktober 2016 15:50

Apropå stranddockor. Den här tjejen följde med i en lot jag kom över en gång. Hon är min andra Ocean Friends Marina, eller första om man ska vara petig, för den jag hade sen innan heter Kira - även om de tekniskt sett är exakt samma docka. Hon en av mina absoluta favoriter bland alla Kira-ansikten. Hon har så fina färger! Och apropå färg. Det var anledningen till att jag gjorde det här inlägget :) Den jag har sen tidigare, som jag en gång köpte i kartong, kom från en butik i USA som sålde dem utan färgade ben. Jag gillade inte deras infärgade glitterben, även om de kan fungera som klädda i tajts och blev glad när jag hörde att Wal*Mart (K-Mart?) sålde dem med vanliga ben. Kroppen är densamma som alla andra dockor. Ocean Friends Barbie har i normalfall svarta ben och jag tror Ken hade detsamma. Marina har, som synes lila. Färgen kan "försvinna" i varmt vatten. Eller i värme... Normalt är att den är där, men om man värmer upp benen så ser den ut att försvinna och benen blir "hudfärgade". Det är samma funktion de har i sovögon (Törnrosa, Slumber Party) eller skäggväxt (Shaving Fun Ken m fl). 




 

 
Av Katti - 9 oktober 2016 15:30

Mer gammal skåpmat. Den här dockan har legat i en påse/låda för eventuell försäljning i några år. Har ännu inte kommit mig för att plocka ur det som verkligen ska säljas o sen ta itu med den biten. Än så länge ligger de bara o mognar. *skakar på huvudet* 


Minns inte om SUNsation Christie fanns att köpa i Europa eller inte. Ser att det är tryckt många olika språk på hennes kartong, inklusive svenska så antagligen fanns hon nånstans i Europa i alla fall. 


Det här är egentligen en helt vanlig stranddocka i uppdaterad kartong. Normalt sett kom alla stranddockor i en smal låda, med nån liten acessoar, som ett par glasögon, en handduk och/eller väska och ibland ett par skor och den sedvanliga hårborsten i matchande färg. Den här dockan har ett par glasögon. "Parasollen" är nog bara halv men den sitter på en plaststång (eventuellt är den vikt och resten finns i boxen).

På boxens baksida ser man de tre dockorna lämna varsin strandmatta/handduk (den randiga skivan hon ligger på i solstolen) och deras strandväskor står kvar, eller bärs (av Barbie). Den är också gjord i tryckt kartong... Mycket fusk är det och början till slutet av coola tillbehör. 


 54195 SUNsation Christie, 2001

Christie är jättefin med snygga toner i en "omålad" look. Hon har fortfarande en läcker brun hudton och inte de där urtvättade lattetonerna som Nikki o senare dockor fick. Hennes bikini går i varma rödgula färger med olika accentfärger. Gula knytband runt nacken och ett par gula solglasögon. 

Boxen är stoppad i en väska i plast, samma accentfärg som dockan har, dvs gult i Christies fall, med fronten i ofärgad plast. Väskan funkar som en liten strandväska åt ägaren, om man så vill. Den har plats för en bok och ett par glasögon eller liknande. 

-

Av Katti - 9 oktober 2016 15:15

Trodde jag lagt upp de här bilderna, men det var nog på Facebook bara. Sindy satt naken i korgstolen och dottern sa sig vara så less att se dem näck i hyllan o frågade om hon fick klä på de få dockor som satt utan en tråd på kroppen. Vassego'! Slängde åt henne den här helsydda dressen i klara pastelliga och glassiga färger och jag tyckte den blev urläcker mot hennes solbrända hy. 




Av Katti - 9 oktober 2016 10:45

De här följde med hem från en loppis. Jag vet ingenting om dem, annat än att det är två av Disneys prinsessor och jag älskar Disney och allt som hör till. De är kring 5 cm höga (plockar ur minnet bara, har dem inte i närheten så jag kan mäta). Det finns antagligen en av alla filmsessorna. En kompis sålde en bunt av dem (tror det var just de här) men de var lite för dyra för mig så jag passade. Tror hon hade nästan alla. Prinsessorna är Snövit, Askungen, Törnrosa, Ariel, Belle, Pocahontas, Mulan, Jasmine, Rapunzel och eventuellt Merida. Missade jag nån? Just ja, Tiana. Nä, fler är de, Elsa o Anna också. Men de står alltid utanför - i en egen genre. Esmeralda verkar inte heller räknas, fast hon är en zigenarprinsessa. Typ. Disneys "klassiska" sessor är elva till antalet. Knepigt. 


 Mulan


Ariel, Den lilla sjöjungfrun 

Av Katti - 8 oktober 2016 16:50

Xena, Warrior Princess var en serie som gick i teve på nittiotalet. Den spelades, som så många andra hjälteserier in på Nya Zealand. Ointressant i sig, men bergen där utgjorde fina bakgrunder till alla scenerna. 


Jag vet inte hur många dockor/actionfigurer det gjordes av karaktärerna men Xena finns då i ett flertal olika. Gabriella finns också och jag har ursnygge Ares hos en kompis i USA. Skådisen dog ju strax efter en filminspelning i Kina. Också ointressant just här, då jag har en Xena jag vill visa upp. 


Det här är Warlord Xena från Armageddon Now Part II. Hon är klädd i en kimonoliknande dress med örnvingar kring huvudet. Min Xena saknar tyvärr skor och jag har ingen aning om vad hon ska ha på fötterna. Dockan är större än de flesta jag har så det är inte helt enkelt att hitta något substitut heller. 


Jag tycker hon är ganska lik Lucy Lawless som spelade Xena i serien.  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7 8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards