Kattis Dockor

Alla inlägg under maj 2016

Av Katti - 7 maj 2016 21:06



Jag visste inte ens att dessa existerade för ett halvår sen. Snubblade över dem på Tradera o föll för dem - om inte annat för att de kunde vara leksaker åt Kelly o gänget. Frakten kostade inget - för ett femtiotal figurer o jag trodde säljaren gjort fel. När de kom insåg jag att nä... Det var korrekt. De väger ingenting. De är gjorda i ett mjukt gummimaterial, nästan som skum. De här var inte de enda jag köpte men jag vill bara visa Barbie och Askungen-squinkisarna. Squinkies. Det beskriver väl materialet :) 

Squinkies är små figurer, inte mer än en tum höga. Plus minus några millimeter. 


-

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -

 -


Det fanns ett köpcentrum med hårsalong o annat, till salu också men jag blev snål och lät den gå ut en gång - o två gånger. Tredje gången tänkte jag, att äh, jag köper det. Men då var det fler som ville ha det, så i stället för att jag kunnat få det för 79 pix eller så, köpte nån annan det för ett par hundralappar! Budgivningskrig... Jag släppte den långt före det. Hade varit kul att sätta de små Barbiedockorna i lite miljö. Nu står de bara uppställda på en hylla. I de där husen finns det små piggar, på vilka man sätter dockorna med motsvarande hål undertill. Barbie-serierna har förvisso egna hus, men vilken Barbie kan motstå ett shoppingcenter? 


~~~~~~~~~~~~~~~


Askungen


Det saknas givetvis några av figurerna för att hela serien ska vara komplett, men det här är nästan alla figurer. All-in-one-go. Häftigt. Jag, förutom att jag gillar Barbie, älskar allt som har med Disney o sessorna att göra. Askungen har alltid en speciell plats i mitt hjärta, med alla figurerna. Mössen o de. Varenda julafton är jag upptagen när Kalle Anka visas på treslaget, men inslaget från Askungen vill jag se, no matter what. Snövit står ungefär på samma plats i listan med dvärgar o alla djuren. Men nu gäller det Askungen-squinkisarna. 


Askungen och Prinsen 

Askungen i balklänningarna. 

Mössen och Fairy Godmother, Den Goda Fén.  

En av alla fåglarna som hjälper till att sy klänningen.  

De elaka styvsystrarna och deras katt, Lucifer.

Av Katti - 6 maj 2016 14:58

Den där sjungande divan... Köpte en "komplett" på loppisen i Arcushallen för ett par veckor sen. Den dockan hade inte rätt kläder, så idag står dockan jag hade sen tidigare, på den lilla "scenen" och får sjunga o prata i mobilen emellanåt. Filmade loppisdockan när jag var i stugan o nedan finns det tre små kortfilmer med delar av det hon säger och sjunger. Hon saknade mobilen, medan min första fortfarande har sin virad vid handen. 

Lyfter man hennes högra arm med mobilen, pratar hon i telefonen. Lyfter man hennes vänstra arm, där mikrofonen hålls, sjunger hon. 




~~~~~~~~~~~~~~~

Mobilsnack:


Lite sång:


  

-


-

Av Katti - 6 maj 2016 14:21


Hasbro vs Mattel, '68 Special: 


-

Av Katti - 6 maj 2016 13:45

Hasbro gjorde dockor av olika kändisar på nittiotalet och jag har en av dem. Elvis i Jailhouse Rock. Eller ja, Jag har en Jailhouse Rock i kartong och en lös, från ett annat set, '68 Special. Han kom klädd i endast en T-shirt och boots... Resten av kläderna, skinnbyxor o -jacka behöll en tidigare ägare. Han ska ha en mikrofon också men enda sättet att hitta allt, är väl att söka dem i kartong o frakten blir rätt galen när boxen är såpass stor.


Elvis, Jailhouse Rock 45 RPM, 1993

 -

-

-

 

-

Ryggmärkningen. 


Det finns ytterligare en Hasbro Elvis, kallad Teen Idol, där han är klädd i grå slacks och en rosa kavaj till svart skjorta med rockabillyslips, dvs ett läderband. Han har en lite rufsig brunmålad frisyr och stängd mun. Hans gitarr är dekorativt målad. 

Av Katti - 6 maj 2016 11:50

Jag köpte en gång ett par Michael Jackson-dockor och extra klädset på Rusta för en spottstyver. Boxen var märkt Street Life. Sålde dem sen o har tänkt på det många gånger efteråt o ångrat mig (inte alla dockor jag ångrar att jag sålt, men de är ett par av dem). Dockan fanns att köpa i kartong med kläderna till Black or White och till det fanns ett separat set med kläderna till Beat It. Båda seten innehöll en liten disk/kassett man pluggade in i ryggen på dockan med en fullversion av de två låtarna. Eller ja. Nä. En var. Nu har jag köpt igen två Jackson, en kvar på sin liner, den andra lös - o de har olika kläder o båda har sina musikdiskar. Det tråkigaste är att själva konvolutet till Beat It är borta. Det var som en liten CD-förpackning med en bild på Michael, kanske rent från singeln Beat It, i vilken den lilla disken låg. En mix av gamla o nya bilder av de dockor jag sålt o de jag köpt igen: 


Michael Jackson, King of Pop
Black or White (singing doll)

Han har aldrig varit borttagen från kartongen, även om ytterboxen är borta. Tröjan behöver tvättas...  

~~~~~~~~~~~~~~~

 

Beat It - var endast ett klädset, men jag klädde om en av dockorna o stoppade tillbaks honom i boxen. Sålde honom senare. Korkat. Idag går de ju inte att få tag i, till vettigt pris. 

Köpte en lös docka, klädd i Beat It-kläderna o han är komplett.


~~~~~~~~~~~~~~~


Där är diskboxen...:

 - 

~~~~~~~~~~~~~~~

 

Har honom på hemsidan sen tidigare men har nu tagit nya foton av dockan jag köpte.  

-


 

 -

 -

 

 -

 -

Volymknappen. Tog ett tag innan jag kom ihåg att den fanns. Var lite jobbigt att lyssna på musiken utan att sänka ljudet! Inget skönt ljud i högtalarna på den här o med den volymen den stod på. Aj Aj Aj. 


~~~~~~~~~~~~~~~


O slutligen... Så låter de (högt ljud): 


Black or White:

  

Beat It: 

  

Lite fladdriga inspelningar, men håller man mobilen med ena handen o trycker på knappen med en darrig andra hand blir det lätt så...

 

Av Katti - 5 maj 2016 20:14

Fick hem en av mina grails en dag. Moschino Barbie. Hann ju aldrig köpa henne när hon släpptes, pga ett samtida tandläkarbesök. Har den svarta - utan kläder, hos en vän i USA o jag hade gärna tagit hem henne nu för att byta kläder. Vill ha de här på henne! Blondie kan få nåt annat att bära  :) 


CHX10 Moschino Barbie, 2015

 -

 -

-

Av Katti - 5 maj 2016 19:45

Har inte riktigt tagit in den här tjejen ännu, pga allt strul som följde innan jag fick hem henne. Dockan är Kylie Minogue i en av kostymerna från Fever-turnén 2002. Kyborg kallade de den här skapelsen i silver. Dockan kanske inte är den snyggaste jag sett, men Jakk's har lyckats fånga Kylie rätt bra i alla fall. Det är en i en serie, om åtminstone två olika dockor. Den andra dockan bär den korta, röda klänningen till svarta skor som Kylie också hade på scenen. 


 

Kylie - Silvanemesis, 2003 

-


~~~~~~~~~~~~~~~


Fever Tour 2002 

 Dolce & Gabbana designade hennes scenkläder

Av Katti - 3 maj 2016 21:35

Fick hem några askar kläder till Todd också. De här såldes i Europa på sjuttiotalet, långt efter att man slutat sälja Tutti, Todd och Chris i USA. Vi fick ju även Carla, den svarta tjejen som aldrig såldes i USA.

De flesta av de europeiska kläderna har fått tyska namn, för att de tyska katalogerna är mest kända. I Sverige fick de svenska namn i katalogerna, många gånger bara en översättning av de olika namnen. Jag har inte en box som är märkt med dessa namn, så det är väl mest en beskrivande benämning, som så ofta förekom på sjuttiotalet. 



#7985, 1974

 #7482, 1976

 #7483, 1976

#7485, 1976

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Sök i bloggen

Can't read Swedish? Sorry ♥

Senaste inläggen

Länkar

Kategorier

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards